Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Ett exempel på hur godtycklig indelningen i FCI:s rasgrupper är:
Maremmano abruzzese är placerad i rasgrupp 1 och pyrenéerhund i rasgrupp 2...
AKC är nästan värre. Fralla och dalmatiner är i samma grupp, non-sporting (för de… jagar inte?). Alla ”hounds” (allt från vinthundar till basset och tax) är i samma grupp fast italiensk vinthund är liten och en sällskapshund så den är i Toy-gruppen istället. Fralla är inte i Toy, trots att den är en liten sällskapsras, men manchesterterrier är där istället för i terrier-gruppen… :crazy:
 
AKC är nästan värre. Fralla och dalmatiner är i samma grupp, non-sporting (för de… jagar inte?). Alla ”hounds” (allt från vinthundar till basset och tax) är i samma grupp fast italiensk vinthund är liten och en sällskapshund så den är i Toy-gruppen istället. Fralla är inte i Toy, trots att den är en liten sällskapsras, men manchesterterrier är där istället för i terrier-gruppen… :crazy:
gör om, gör rätt, typ..
 
Vall-/Herdehund:
Grupp 1, Vall- och Herdehundar är inte uppdelad i sektioner som ex Grupp 2.
De flesta raser där är både vall- och Herdehundar och det största och tydligaste mötet där (både vad gäller ursprunglig användning men ffa biologiskt släktskap) är ju just de raser som vi talar om här.

Fattar att inte alla har lika stor anledning som jag att sitta och Embarka hundar av vissa FCI-populationer som Mixbreed för att få svar på vissa frågor...
Men vad TROR ni att det anmärksingsvärda skärpta sinnet, uthålligheten, förmågan till hyperfikus, "will to please/extraordinär samarbetsvilliga gentemot människan. Behovet av kontroll, att ligga steget före.
Sen massa recessiva anlag i form av underull, lätta smidiga, kroppar, långa nosar, öron med styv bas. Tänker ni att det kommer från Rottisen och dess släkt? Eller vilka boskaps-/herdehundar?
Det kommer från vallhundar som i sin tur har rötter i de vallande spetsarna som i sin tur har rötter BLAND ANNAT till de vallande laikorna.

Nä, Schäfrar, Belgare, VH, i viss mån HH, Briard, Bouvier, Picarder mfl är ett möte mellan vallhundar och Herdehundar. I det mötet har man hittat något som är själva basen för våra brukshundar av idag.
Finns flera linjer av Schäfrar och Belgare som vallar nere på kontinenten. Både FCI-reggade sådana och fria workingpopulationer.


Mod:
Mod är inte motsatsen till rädsla! Mod finns inte där om inte rädslan fanns. Mod är det som, INITIALT, gör att man i fly-/fäkta responsen hamnar i att stanna kvar även om rädslan är närvarande eller "knackar på dörren".
Vad man SEN gör, vad som också efterfrågas är helt andra komponenter såsom ex impulskontroll.
Vi har ingen aning om vad som föranledde situationen i filmen, bara att det är en väldigt pressad situation , att hunden kan fly men inte flyr.


Den här tråden har verkligen visat på hur jobbigt det är för er att
1. Någon vill se till sina rättigheter att avla på en hund som inte är av SKK-registrerad ras
2. En sådan hund kan ses som ämne för något som ni anser vara status.

Jag hade en fråga som handlade om mina möjligheter att slå vakt om avelsmöjligheter OM hunden skulle bli L-testad och man var tvungen att leda det överallt annars och försöka få det till att mina hundar är något slags skämt.

Jag sätter en en film, man förvränger det jag på flera sätt försöker förklara vad jag menar med.
Som om det inte var nog försöker man få det till att man inte kan lita på mina utvärderingsverktyg och att mina hundar med största sannolikhet beteer sig ytterst dåligt kring djur och/eller i pressade situationer.
Hur desperat kan man vara? Hur desperat kan man vara att smutskasta mig och mina hundar?
Varför?
Ser ni det som ett hot och i sådana fall för VAD?
Som många av er säkert förstått så finns det en djupare/större mening med mitt avelsprojekt än att skapa tre nya raser.

Och nej, mina hundar är inte hundar som vallar djur i första taget, jag har ju inte haft sådana kriterier.
Men väldigt många bor med djur, är nyfikna på djur och att det är lätt att få dem komma överens med djur.
Det gäller även Jupiter:
http://alw.dinstudio.se/11/77/2/jupiter/
 
Von Stephanitz beundrade f ö border collien mycket, men ansåg att det vore mycket negativt att använda den i framtagandet i schäfer eftersom den hade så annorlunda arbetssätt än hundarna i tyskland och övriga Centraleuropa.
Och vilka var hundarna innan/bakom Bc:n?
Vallhundarna innan de kontinentala vallhundarna?
 
Vall-/Herdehund:
Grupp 1, Vall- och Herdehundar är inte uppdelad i sektioner som ex Grupp 2.
De flesta raser där är både vall- och Herdehundar och det största och tydligaste mötet där (både vad gäller ursprunglig användning men ffa biologiskt släktskap) är ju just de raser som vi talar om här.
Vad är din definition av en vallhund respektive en herdehund?
 
Vad är din definition av en vallhund respektive en herdehund?
Att valla djuren; att driva dem eller att hålla dem kvar på ett avgränsat område, separera, kontrollera, förutsäga.
En Herdehund kan göra liknande men ska ffa skydda, vakta, försvara djuren och hela gården/platsen.
De är platsbundna traditionellt sett och väldigt mycket i även idag i ex vissa delar av Frankrike och Italien. Det märks där ute på landet bla genom att när en gård byter ägare så följer herdehunden med, medan vallhundarna och hundarna som representerar mötet däremellan följer med ägaren.

Vad är din definition och vad har du sett för skillnader själv om du ex vart ute och rest och studerat workingpopulationer eller liknande?
 
Jag har inte kommenterat tråden innan du la ut ett klipp som du tycker speglar önskvärda egenskaper hos en tjänste/skyddshund. Ska man bara sitta på händerna och låta bli att skriva när jag (och flera med mig) anser att klippet inte beskriver nåt önskvärt?
Ska vi censurera oss själva för att just du anser dig utsatt ska du få posta dina saker oemotsagt?
Du tänker inte att du kanske kan reflektera eller fundera över om ditt exempel var så lysande när flertalet inte kan se det du vill påvisa med filmen?


Sen spårar trådar lätt ut i andra ämnen, oavsett trådskaparen det är inte du ensamt utsatt för. Vore det trevligt som ts om trådar höll sig till ämnet, absolut men många intressanta diskussioner har också kommit sig ur utbryt från ämnena.
.
 
Jag har inte kommenterat tråden innan du la ut ett klipp som du tycker speglar önskvärda egenskaper hos en tjänste/skyddshund.
Jag skrev inte att det speglar önskvärda egenskaper hos en skyddshund och tänker inte gå med på att det är någon annan än jag som är den som har rätt att föra min talan.
Du ser vad jag skrev, vilken komponent av det hela jag avsåg. Håll dig till saken i detta istället för att försöka få det till något annat.
 
Senast ändrad:
Det är fördomar att alla vallhundar är mjuka i alla lägen. Och polisen i Sverige använder nästan uteslutande hundar som är just vallhundar i botten.
Det krävs ganska mycket handlingskraft, intensitet och mod hos flertalet vallhundar.

https://www.facebook.com/reel/152560204559289
Okej, ditt citat för att få det korrekt men jag tycker fortfarande att klippet inte visar några beteenden som skulle vara önskvärt hos en polishund som du nämner. Jag ser inget mod, jag ser en trängd hund med trängda djur där bägge parter far illa, en hund som tar till bettet som utväg i panik istället för att lugnt överblicka situationen.

Jag ska släppa det eftersom du helt ser nåt annat, jag kan ju konstatera att du och jag läser hundar helt olika.
 
Fattar att inte alla har lika stor anledning som jag att sitta och Embarka hundar av vissa FCI-populationer som Mixbreed för att få svar på vissa frågor...
Men vad TROR ni att det anmärksingsvärda skärpta sinnet, uthålligheten, förmågan till hyperfikus, "will to please/extraordinär samarbetsvilliga gentemot människan. Behovet av kontroll, att ligga steget före.
Sen massa recessiva anlag i form av underull, lätta smidiga, kroppar, långa nosar, öron med styv bas. Tänker ni att det kommer från Rottisen och dess släkt? Eller vilka boskaps-/herdehundar?
Det kommer från vallhundar som i sin tur har rötter i de vallande spetsarna som i sin tur har rötter BLAND ANNAT till de vallande laikorna.

Varför känner du ett behov av att diskutera på det här viset? Med de två första meningarna gör du det hopplöst att föra en meningsfull diskussion, eftersom du mer än antyder att du är den kunniga som VET och andra i bästa fall kan TRO.

Mod:
Mod är inte motsatsen till rädsla! Mod finns inte där om inte rädslan fanns. Mod är det som, INITIALT, gör att man i fly-/fäkta responsen hamnar i att stanna kvar även om rädslan är närvarande eller "knackar på dörren".
Vad man SEN gör, vad som också efterfrågas är helt andra komponenter såsom ex impulskontroll.
Vi har ingen aning om vad som föranledde situationen i filmen, bara att det är en väldigt pressad situation , att hunden kan fly men inte flyr.

Det är detta som kallas dådkraft i mentaltest, så det är nog många mycket medvetna om. Stor dådkraft behöver dock inte innebära att hunden hanterar situationen på ett bra sätt.

Den här tråden har verkligen visat på hur jobbigt det är för er att
1. Någon vill se till sina rättigheter att avla på en hund som inte är av SKK-registrerad ras
2. En sådan hund kan ses som ämne för något som ni anser vara status.

Återigen tråkig debatteknik. Folk här är individer. Varför du inte skulle ha rätt att avla på dina hundar har jag ingen aning om, finns det ens någon som vill hindra dig? För min del får du gärna avla.
Om Jupiter är ämne för att bli patrullhund är väl något som L-testet får utvisa? Att folk har frågor och funderingar om varför du är så säker på att han är lämplig betyder inte att de tycker att det är jobbigt. Bara att det vanliga brukar vara att man faktiskt inte är säker.

Jag sätter en en film, man förvränger det jag på flera sätt försöker förklara vad jag menar med.

Om du tycker att svaren förvrängt det du menat kanske du inte varit så tydlig i dina förklaringar? Folk som håller på med vallhundar, har vallhundar som yrke, förklarar för dig att det som visas på filmen är ett extremt dåligt exempel på en vallhunds egenskaper.
Jag lovar dig - det handlar inte om dig. Det handlar om att filmen inte visar något positivt, till skillnad från andra filmer som las upp där man också fick se modiga hundar.

Du får ta en del oförtjänt skit, absolut. Du slänger ur dig en del oförtjänt skit också.
Det är synd, för du kan mycket som andra kan lära sig av. Och andra kan faktiskt mycket du kan lära dig av också.
 
Jag frågar inte Stephanitz, jag frågar dig.

Aha, du citerade det inlägg som bara handlade om von Stephanitz.

Kul att du frågar mig, men kynologisk historia är inte min starkaste gren. Däremot behöver inte brittiska vallhundar ha ett gemensamt ursprung med kontinentala vall- och boskapshundar. Tvärtom finns genetiska studier som visar att både vall- och vinthundar uppstått oberoende av varandra i Medelhavsområdet och på Brittiska öarna.
 
Folk tror ju att "jaga får" är att hunden vallar. Vilket inte är förvånande med tanke på att vissa tycker att hunden i filmen som delats är modig och hanterar situationen. Sorgligt men inte förvånande. Folk fattar inte vad vallning är. (Knappt jag heller).

Många exempel jag har sett på "bevis" på vallande icke-vallhundar är bara rent jagande och meningslöst skällande. Jag har en skällande kroppsvallare (lapsk vallhund) och du kan absolut inte bara låta hunden springa runt och skälla hursomhelst.
 
Folk tror ju att "jaga får" är att hunden vallar. Vilket inte är förvånande med tanke på att vissa tycker att hunden i filmen som delats är modig och hanterar situationen. Sorgligt men inte förvånande. Folk fattar inte vad vallning är. (Knappt jag heller).
Jag gissar att det beror delvis på att vallning är så ovanligt idag, och för att vallningen i grunden är massor av olika jaktbeteenden. Eller hur man nu ska uttrycka det på ett bra sätt. Gissar att @Migo kan formulera det betydligt bättre än vad jag kan :D

Men som exempel: Många som tänker "vallning" tänker nog på hur BC smyger, stannar upp, smyger och hela tiden intensivt iakttar djuren. Grejen är att även min unga saluki gör likadant. Ser hon en fågel hon vill jaga, som råkar vara stilla, då smyger hon. Hon rör sig som i slow motion, med långa steg, en tass i taget, håller sig extremt lågt och med 100% fokus på fågeln.

Vallning som vallning då? Eller inte. För det min saluki gör sedan är att i väl valt tillfälle kasta sig iväg och försöka döda fågeln, om hon får möjlighet. Men då är hon ju avlad för att vara en duktig jakthund. Jag tvivlar inte en millisekund på att hundar av alla möjliga typer kan ha liknande smygande stil när de ser djur av andra arter. Och har hunden då något vallhundsliknande ursprung så tänker väl folk direkt "Åh, den vallar!". Framförallt om de inte sett riktig vallning (och då tänker jag ute på en gård, i praktiskt arbete, inte arrangerat på en uppvisning på liten, begränsad yta).

Jag önskar verkligen att folk kunde förstå att vallning är mer än "smyga och stirra".
 
Jag gissar att det beror delvis på att vallning är så ovanligt idag, och för att vallningen i grunden är massor av olika jaktbeteenden. Eller hur man nu ska uttrycka det på ett bra sätt. Gissar att @Migo kan formulera det betydligt bättre än vad jag kan :D

Men som exempel: Många som tänker "vallning" tänker nog på hur BC smyger, stannar upp, smyger och hela tiden intensivt iakttar djuren. Grejen är att även min unga saluki gör likadant. Ser hon en fågel hon vill jaga, som råkar vara stilla, då smyger hon. Hon rör sig som i slow motion, med långa steg, en tass i taget, håller sig extremt lågt och med 100% fokus på fågeln.

Vallning som vallning då? Eller inte. För det min saluki gör sedan är att i väl valt tillfälle kasta sig iväg och försöka döda fågeln, om hon får möjlighet. Men då är hon ju avlad för att vara en duktig jakthund. Jag tvivlar inte en millisekund på att hundar av alla möjliga typer kan ha liknande smygande stil när de ser djur av andra arter. Och har hunden då något vallhundsliknande ursprung så tänker väl folk direkt "Åh, den vallar!". Framförallt om de inte sett riktig vallning (och då tänker jag ute på en gård, i praktiskt arbete, inte arrangerat på en uppvisning på liten, begränsad yta).

Jag önskar verkligen att folk kunde förstå att vallning är mer än "smyga och stirra".

Folk kallar dock det, tyvärr, även för vallning när dom släpper sin Aussie/Schäfer/Doodle/Pudel/Rottweiler/etc på får och hunden springer med svansen rakt upp rakt in i fåren och hetsjagar dom i full fart som om djuren vore en boll. Eller runt runt runt medens ägaren står och slår mot hunden för att hunden inte ska springa in i fåren.
 
Folk kallar dock det, tyvärr, även för vallning när dom släpper sin Aussie/Schäfer/Doodle/Pudel/Rottweiler/etc på får och hunden springer med svansen rakt upp rakt in i fåren och hetsjagar dom i full fart som om djuren vore en boll. Eller runt runt runt medens ägaren står och slår mot hunden för att hunden inte ska springa in i fåren.
Det är fullständigt bedrövligt. Det kan väl knappast vara lagligt heller?
 
Det är fullständigt bedrövligt. Det kan väl knappast vara lagligt heller?
Nu blir jag väl rejält hatad, men tyvärr är det vardag i "vallningssamanhang", både inom BC-kretsar och inom kroppsvallarkretsar. Det finns så mycket fruktansvärd träning och användning av hund på får/getter/fåglar och till viss del nötter, att jag tycker det är ett jättestarkt argument till att ta bort VP- folk som inte är genuint intresserade av djur ska banne mig inte hålla på och träna hund i vallning. Och jag vete fasen om det är okej att ha tävlingar på det sätt de har i sverige mfl länder. (Där bett är förbjudet på papper men inte i realiteten tex och där det är noll krav på domarnas kunskap om lantbruksdjur).

Tyvärr är det också så att även om hundarna agerar som i Tontos beskrivning så är det sällan lika stor skaderisk för djuren som när kassa BCs tränas av folk som inte vet vad de håller på med. En kass/felhanterad BC kan ställa till extremt stora skador och stress på väldigt kort tid.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 805
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp