_FiA_

Trådstartare
Om man hör gråtande kvinna hysteriskt från lägenheten ovanför, och vill ringa polisen är det 112 eller 114 114?

Jag är inte säker på att det är något.. men det är inte första gången jag hört det heller. Kanske bara är ett vanligt förhållande bråk
 
Sv: polisen

Jag säger också 112, låt SOS och polisen göra bedömningen om hur akut det är.
Och säg att det inte är första gången du hör det.
 
Sv: polisen

Ett vanligt förhållandebråk kan snabbt urarta till allvarligare saker... 112, såklart!
Sen får polisen avgöra HUR allvarligt det är!

114 114 är mer för t ex stöld/förlust-anmälan
 
Sv: polisen

Hur gick det?

Jag hade ett liknande fall jag skrev om här i somras. Då var jag visserligen bombis på att det var något som var fel eftersom hon skrek "Släpp mig! Släpp mig!" hysteriskt. Nu är min stubin ibland aningen kort, så jag rusade ut på min uteplats och ställde mig under deras fönster och vrålade... Gud vet vad (typ att han kunde komma och ge sig på någon i sin egen storlek, neeej jag vet att det var mindre smart:o) så att det slutade. Sedan ringde jag polisen (114 114) och frågade vad jag skulle göra. Deras svar blev att jag nästa gång skulle ringa 112 - direkt.

Nu har det inte blivit någon nästa gång. Och den misshandlande pojkvännen har inte synts till på mycket länge. Jag närde en förhoppning om att det faktum att någon reagerat och visade att hon visste vad som pågick och inte accepterade det fått tjejen att slänga ut snubben (det är hennes lägenhet). Sedan berättade en vän som jobbar inom rättsväsendet (är domare) att i och med att jag ringde kontaktar polisen tjejen för att prata med henne. Så jag hoppas att det gav henne råg i ryggen att göra sig av med svinet.

En av mina andra grannar som är en mycket försynt person var nog mer rädd för mig där ett tag, för jag var fullständigt skogstokig. Hen såg sedan förvånad ut när jag upplyste henom om vad polisen sagt och mer eller mindre beordrade henom att ringa om hen hörde något (hen är hemma nästan jämt medan jag jobbar heltid och reser mycket). Men nu verkar vi vara av med problemet - peppar, peppar ta i trä!

Jag lät medvetet bli att kontakta störningsjouren eftersom lägenheten alltså står på tjejen.
 
Sv: polisen

Det där kommer jag ihåg att du skrev om. Fy fasen vad gött att hon verkar vara av med honom!!!!!
 
Sv: polisen

Om man hör gråtande kvinna hysteriskt från lägenheten ovanför, och vill ringa polisen är det 112 eller 114 114?

Jag är inte säker på att det är något.. men det är inte första gången jag hört det heller. Kanske bara är ett vanligt förhållande bråk


112 om man tror att någon utsätts för hot/våld, men i fall där det handlar om återkommande parbråk ringer man störningsjouren.


I de fall det handlar om att en part är utåtagerande mot den andra, inte sällan mannen mot kvinnan brukar jag:
Knacka på och, om det behövs, förmedla att jag framledes kommer ringa polisen om liknande inträffar igen. Män som beter sig utåtagerande mot sina kvinnor ogillar skarpt att en granne "lägger sig i" och uttrycker att de har koll på dem, att deras agerande inom hemmets fyra väggar inte är en isolerad och diskret händelse.
 
Sv: polisen

112 om man tror att någon utsätts för hot/våld, men i fall där det handlar om återkommande parbråk ringer man störningsjouren.


I de fall det handlar om att en part är utåtagerande mot den andra, inte sällan mannen mot kvinnan brukar jag:
Knacka på och, om det behövs, förmedla att jag framledes kommer ringa polisen om liknande inträffar igen. Män som beter sig utåtagerande mot sina kvinnor ogillar skarpt att en granne "lägger sig i" och uttrycker att de har koll på dem, att deras agerande inom hemmets fyra väggar inte är en isolerad och diskret händelse.
Då kanske han fortsätter med tysta hot och våld för det märker du inte. Är bättre ringa polisen första gången tycker jag.
 
Sv: polisen

112 om man tror att någon utsätts för hot/våld, men i fall där det handlar om återkommande parbråk ringer man störningsjouren.


I de fall det handlar om att en part är utåtagerande mot den andra, inte sällan mannen mot kvinnan brukar jag:
Knacka på och, om det behövs, förmedla att jag framledes kommer ringa polisen om liknande inträffar igen. Män som beter sig utåtagerande mot sina kvinnor ogillar skarpt att en granne "lägger sig i" och uttrycker att de har koll på dem, att deras agerande inom hemmets fyra väggar inte är en isolerad och diskret händelse.

Jisses och resultatet blir därmed att ge tjejen på käften och se till att det inte hörs något till grannarna. För du kan väl inte tro att en misshandlande man plötsligt slutar misshandla bara för att fruntimret till granne berättar att hon kommer ringa polisen hädanefter? Han som inte ens respekterar kvinnor?

Nej, självklart slutar han inte, han ändrar bara sätt att göra det på. Och du har just gjort det värre för henne.
 
Sv: polisen

Om man hör gråtande kvinna hysteriskt från lägenheten ovanför, och vill ringa polisen är det 112 eller 114 114?

Jag är inte säker på att det är något.. men det är inte första gången jag hört det heller. Kanske bara är ett vanligt förhållande bråk

Som tidigare nämnt, i detta fall 112. Vid brott mot liv och hälsa, brotsligt angrepp mot person eller egondom eller vid överhängande hot om sådant.

11414 är för anmälningar och allmäna frågor. Sånt som inte är akut tex. Förlust, stöld mm. :)

Störningsjour handhavs ofta av ett Väktarbolag (typ Securitas/G4S). Den anställde på bolaget har i detta fall inte sitt förstärkta rättsskydd utan gör kontrollen som enskild. MED ANDRA ORD KAN PERSONEN (oftast en väktare med täckt väktaremblem) INTE GÖRA MER ÄN VAD DU KAN. De kan endast observera och rapportera.
Du kan dock om det så behövs och du känner dig trygg i det gå in och hjälpa den utsatta i dennes nödvärn Brottsbalkens 24 kapitel §1.
 
Sv: polisen

[...]Nej, självklart slutar han inte, han ändrar bara sätt att göra det på. Och du har just gjort det värre för henne.

Fast hur kan du veta det? I princip var det så jag gjorde eftersom jag själv agerade innan jag ringde polisen. Grannarna visste med andra ord inte om att jag kontaktade polisen efter att jag fått dem att sluta vid det tillfället. Att polisen sedan kontaktade kvinnan var inget jag vetat om om inte min domar-kompis förklarat rutinerna för mig.

Nu är jag inte säker på att den här historien verkligen är till ända, men jag har alltså inte sett snubben sedan några dagar efter händelsen. Jag skrev om det på Buke då och som jag minns det gick en del svar ut på att det var rätt att som granne visa att man brydde sig och inte accepterade det som pågick.

Däremot tycker även jag, såhär i efterhand, att det hade varit bättre att ringa polisen direkt. Men i ärlighetens namn, om polisen kommit så hade väl svinet ändå fattat att någon av grannarna agerat?
 
Sv: polisen

Om man hör gråtande kvinna hysteriskt från lägenheten ovanför, och vill ringa polisen är det 112 eller 114 114?

Jag är inte säker på att det är något.. men det är inte första gången jag hört det heller. Kanske bara är ett vanligt förhållande bråk

Om du vill anmäla ett pågående brott så är det 112, precis som flera redan skrivit.

Men tänk om kvinnan är ensam hemma och gråter för att hon är ledsen för något?
 
Sv: polisen

Men tänk om kvinnan är ensam hemma och gråter för att hon är ledsen för något?
Fast då tycker jag man kan göra en enkel konsekvensanalys. Vad är det värsta som kan hända om grannen är ensam hemma och ledsen, och polisen knackar på... respektive vad är det värsta som kan hända om grannen faktiskt får stryk och polisen inte knackar på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 092
Senast: Rosett
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 239
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 620
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: DenDär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp