Polishundar

G

GaurdianAngel

Satt och tittade på ZTV, där det gick ett program om polishundar i USA.

Två frågor ploppade upp:

1. I USA räknas ju en polishund som tjänsteman och en brottsling som skadar/dödar en hund i tjänst får samma straff som om det gällt en polisman. Gäller det så i Sverige också?

2. Polishundarna är ju inlärda att alltid bita i högerarmen, men vad gör hunden om brottslingen har en amputerad högerarm? Biter den inte eller tar den vänstern? :D

Någon som kan eller tror sig veta?
 
Sv: Polishundar

Nej absolut inte eftersom att du kan anmäla en hundförare om dennes hund bitit dig... Så skulle någon ta ihjäl hunden så skulle säkert hundföraren få skulden för det också...

De hundar som stöter med munkorg hoppar väl rätt upp på ryggen? Eller vad? Jag har bara sett det på bild ;)
 
Sv: Polishundar

GA: jag tror mig ha koll på detta, men är inte riktigt riktigt hundra...

1. Om gm (gärningsman) skadar polismans hund räknas det som skadegörelse. Hunden räknas som den övriga skyddsutrustning pm bär (batong, pepparspray, pistol etc.) och får endast användas enligt proportionalitetsprincipen (dvs pm får inte svara med mer våld än situationen kräver).

2. När jag varit figurant biter hunden på den arm som har det gröna sköna tuggskyddet, oavsett om det är höger eller vänster. Hunden biter där den träffar... jag var med vid ett tillfälle då en gm försökte sparka en phund, varpå den bet gm i ljumsken.
 
Sv: Polishundar

Nu har jag forskat lite mer och har från säkert håll fått mina svar bekräftade. Eftersom hunden räknas som egendom blir det skadegörelse om gm skadar pm´s hund (eller privatpersons också för den delen), det kan möjligtvis röra sig om grov skadegörelse pga att det är en polishund. Det kan också bli djurplågeri om gm "drar ut på lidandet".

Angående träningen så finns det knappast någon seriös hundförare som skyddstränar sin hund att enbart bita på ett ställe...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 007
Senast: Killaloe
·
Tjatter Välkomna!! Tema: Paradise Hotel - Farmen edition Ja ni vet hur det är. Sverige är grått o trist och slaskigt, och det är fasen...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
42 141
Senast: cirkus
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 548
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp