Politiskt styrd organisation

Singoalla

Trådstartare
Jag har noterat att många arbetsgivare från politiskt styrda organisationer önskar att sökande har erfarenhet av att ha arbetat i en just sådan. Jag undrar vad det är som anses så utmärkande med dessa arbetsplatser att erfarenhet från politisk styrning blir så viktigt, och att det är en nackdel om man kommer från privat sektor?
 
Nu har jag inte jobbar i politiska organisationer men i andra typer av organisationer.
Jag tror det är viktigt att acceptera beslutsvägarna. Att förstå att saker tar tid.
Jag har upplevt att vissa kan bli frustrerade och tycka att det tar tid och är omständigt.
Så jag tror man måste gilla hur beslutsvägarna är uppbyggda och fungerar.
 
Jag har noterat att många arbetsgivare från politiskt styrda organisationer önskar att sökande har erfarenhet av att ha arbetat i en just sådan. Jag undrar vad det är som anses så utmärkande med dessa arbetsplatser att erfarenhet från politisk styrning blir så viktigt, och att det är en nackdel om man kommer från privat sektor?

Jag har också funderat på det! Arbetade tills för 4 år sedan i privat sektor och jobbar nu i offentlig sektor (kommunalt). Jag förstår inte varför det är så viktigt. Är man normalt flexibel och får förklarat för sig vad det innebär så har jag svårt att förstå varför det skulle bli problem. Sen har kanske vissa offentliga organisationer ovanligt krångliga och långdragna beslutsvägar men det är ju inget som gäller generellt.
 
Nu har jag inte jobbar i politiska organisationer men i andra typer av organisationer.
Jag tror det är viktigt att acceptera beslutsvägarna. Att förstå att saker tar tid.
Jag har upplevt att vissa kan bli frustrerade och tycka att det tar tid och är omständigt.
Så jag tror man måste gilla hur beslutsvägarna är uppbyggda och fungerar.
Och förstå varför.
Att det finns andra mål som ska hanteras parallellt med resultat, effektivitet och ekonomi. Och ibland gå före.
 
Är man normalt flexibel och får förklarat för sig vad det innebär så har jag svårt att förstå varför det skulle bli problem.

Lite så tänker jag också. Om jag skulle gå från näringslivet in i en politiskt styrd organisation, så skulle jag ju med allra största sannolikhet förstå vilken verksamhet det är jag ger mig in i och hur den fungerar. Att stora beslut inte kan tas hipp som happ över en kaffe som vi hör nu. Jag tänker att kunskap om den nya arbetsplatsen och flexibilitet borde lösa mycket.
 
Jag tänker att.. förstår man inte det med lite vett? Om man har koll på vilken arbetsplats man går till?
Lite svårare att hantera "vett" som ett meritvärderingskriterium. Tänk på att de måste bedöma baserat på kraven som de skrivit i annonsen och inte allmänt tyckande. Det är olika regler där också. ;)

Sen är det väl som med all erfarenhet man önskar få med sig från start. Att slippa lära upp och att vederbörande ska fungera så bra som möjligt redan från början. Skulle tro det sällan är ett utslagsgivande måstekrav, bara uppräknat som önskvärt eller meriterande.
 
Jag har noterat att många arbetsgivare från politiskt styrda organisationer önskar att sökande har erfarenhet av att ha arbetat i en just sådan. Jag undrar vad det är som anses så utmärkande med dessa arbetsplatser att erfarenhet från politisk styrning blir så viktigt, och att det är en nackdel om man kommer från privat sektor?
Jag jobbar kommunalt, det där med att man ska ha erfarenhet säger de alltid i annonserna men brukar inte vara så viktigt. Man lär sig ju om man är normalbegåvad, det är knappast special kompetens som krävs, möjligen ett längre tålamod för att allt tar ohyggligt långtid och ledningen/politikerna är lekmän vilket är skillnaden mot privatsektor där ledningen ofta är professionella.
 
Jag har gått från 25 år i privat näringsliv (och egenföretagande) till en politiskt styrd organisation (landstinget), och instämmer i det @stjarnhimmel och @MiaMia skriver.

I den privata organisation jag jobbade senast handskades vi med lika stor ekonomi som nu, och i stort sett lika långsiktigt, men med mer pragmatiska, tidseffektiva och kostnadseffektiva beslutsprocesser och tydligare styrning. En utgiftspost som idag behöver upp fyra attestnivåer över mig (vilket tar någon månad i bästa fall) kunde jag tidigare förankra med VD på någon dag.

Sinnesrobönen är väldigt relevant i sammanhanget, imho. :D
 
Lite svårare att hantera "vett" som ett meritvärderingskriterium. Tänk på att de måste bedöma baserat på kraven som de skrivit i annonsen och inte allmänt tyckande. Det är olika regler där också. ;)

Sen är det väl som med all erfarenhet man önskar få med sig från start. Att slippa lära upp och att vederbörande ska fungera så bra som möjligt redan från början. Skulle tro det sällan är ett utslagsgivande måstekrav, bara uppräknat som önskvärt eller meriterande.

Ja, vid vidare eftertanke så förstår jag såklart också att det är skillnad på att förstå saker i teorin och att ha erfarenheter av det i praktiken. Det kanske är svårt att få en uppfattning av hur det fungerar utan att ha erfarenheten.

Jag jobbar kommunalt, det där med att man ska ha erfarenhet säger de alltid i annonserna men brukar inte vara så viktigt. Man lär sig ju om man är normalbegåvad, det är knappast special kompetens som krävs, möjligen ett längre tålamod för att allt tar ohyggligt långtid och ledningen/politikerna är lekmän vilket är skillnaden mot privatsektor där ledningen ofta är professionella.

I en jobbannons som jag tittade på nu så fick man bocka i rutor om man lever upp till vissa önskemål. Den första var om man "Har utbildning inom X eller Y", det andra var "Har minst några års arbetslivserfarenhet av X" och den tredje var om man "Har erfarenhet av att jobba i politiskt styrd organisation". Jag skulle gissa att de läser de CV:n som har alla tre bockar först innan de jobbar sig nedåt. Men, det var på riksdagen också.
 
Beror väl mycket på tjänst och yrkesområde också.
Om det är myndighetsutövning inblandat så är det ett helt regelverk som man ska hantera kring det t.ex.
Eller om det är projektledartjänster inom kommunernas allmänna kompetens så blir det väldigt mycket mer "politiskt" än om det är speciallagsreglerad verksamhet.
Sen finns en hel del faktisk verksamhet där man inte förhåller sig speciellt mycket till "det politiska" i det vardagliga löpande arbetet, om man inte själv har lednings- och beslutsfunktioner.
 
Sinnesrobönen är väldigt relevant i sammanhanget, imho. :D

:laugh:

Jag är nog lite mittemellan. Ibland får det lite väl snabbt i vår organisation. Ibland kan det bestämmas större saker över en informell kaffe i korridoren och jag får liksom "APP APP HÖRNI vi kanske ska kalla till ett möte om det här, och dessutom låta det sjunka in några dagar?"

I en annan stor organisation för några år sedan höll jag dock på att tappa håret av alla formaliteter och snigelprocesser.
 
Jag har en känsla (högst luddig, säg gärna emot mig) av att man kommunalt mer efterfrågar erfarenheten av den organsiationstypen (där politiker kan detaljpeta eller totalignorera efter eget tycke, och massor av små beslut måste grunda sig i delegationsordningen) Medan man statligt mer efterfrågar vana/kunskap om det offentligrättsliga regelverket (där styrningen är regleringsbrev och budget kombinerat med författningstext och förbudet mot ministerstyre).
Organisationskultur respektive formaliahantering.
 
Det beror nog också på hur stor organisation det är och typ av organisation.
Nya kollegor på de arbetsplatser jag varit har tex tyckt det varit jobbigt att de stora inriktningsbesluten fattas av Kongressen vart fjärde år. Vissa har tyckt att det är frustrerande att inte få snabbare beslut. Dessutom är det förtroendevalda/medlemmar runt om i landet som har rösträtt på kongressen. Det innebär att du inte kan samla så många människor spontant bara en eftermiddag i ett litet mötesrum och bara ta att beslut utan alla beslut måste vara förankrade hos de förtroendevalda.
En viktig tanke är att om du jobbar i en organisation behöver man känna att man verkligen vill jobba för dess medlemmar och att man vill driva deras frågor. Demokratin i organisationen utgår från medlemmarna och de bestämmer vad vi tjänstemän ska göra/vilken inriktning vi ska ha. Det är medlemmarna som ger oss uppdraget och vi som sen arbetar vidare med hur vi ska genomföra detta praktiskt. Och det är jätteviktigt att tro på den tanken om demokrati istället för att bara se att det tar tid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 297
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp