Bukefalos 28 år!

Pollenallergi

T

troja

Mitt 16-åriga arabsto har pollenallergi. Jag upptäckte det för första gången i augusti förra året, hon stod och bukandades/flämtandades en morgon när jag kom ut och näsborrarna var "uppblåsta". Hon var håglös och såg allmänt sjuk ut. Jag ringde min veterinär som tyckte jag skulle avvakta dagen, men jag ringde honom igen på eftermiddagen då jag inte tyckte om att se min pålle i detta tillstånd. Vet kom och hon fick en kortisoninjektion. Efter ett par timmar var hon helt återställd, normal andning och pigg och glad. Vetr visste inte då att det var pollenallergi, utan konstaterade att det var ett astmaanfall, orsakat av okänd orsak. Hösten gick och inga fler anfall. Nu i vår började det igen. Började med att hon hostat mer och mer, trodde det var en förkylning. När det blev varmare ute så kom bukandningen igen. Nu valde jag att avvakta några dagar för att se om det gick tillbaka själv, hon var inte så påverkad att hon var slö o trött utan hon var pigg och glad som vanligt, men andningen var stötig emellanåt. Det blev dock värre och verkade inte gå tillbaka så jag kontaktade vetr som konstaterade att detta var pollenallergi. Jag fick utskrivet Ventipulmin som hon fick i två veckors tid. Hon blev återställd och andningen normal igen. Nu är det en vecka sedan hon slutade med Ventipulminet, och igår upptäckte jag att hon bukandades igen. Jäkla pollen.... Men nu vet jag iaf vad det är och att det finns hjälp. Jag ska avvakta någon dag men om det inte går över av sig själv (vilket det faktiskt kan göra enl vetr) så får jag ge henne en dos Ventipulmin igen.
Ville bara skriva av mig, för det finns kanske fler som har hästar som är drabbade. Har ni isåfall några andra tips som kan underlätta??
 
En bekant till mej triangelmärkte sitt sto just för astma. Pollenallergi under våren.

Det finns här i Östergötland en veterinär som gör pricktest för att se vad hästen reagerar emot.

Skall göra detta på min häst om några veckor. Pålle har eksem o vi gör det här för att se om det finns ytterligare allergi.

Det är bra att din häst får hjälp av medicinen och du måste sedan planera så du har medicin som räcker över hela den tid hon behöver den.

Ett tips är att använda hösilage (torrhö innehåller mer damm etc). Torv i boxen rekommenderas, eller pappersströ.

Örter sägs hjälpa något, vid hosta o allergi är boveteblad(innehåller antihistamin), timjan och snärjmåra bra. Groblad och vallört. Blandas i fodret. En del finns att få på hälsokost. Ges en månad med en veckas uppehåll emellan. Huruvida detta är sant får var o en avgöra, men med tanke på det moderna storjordbruk vi har idag har många örter försvunnit från betesmarkerna.
 
Kompisens häst är 23 år och har haft problem till o från i åtta år... Nu i vår har varit bästa året på flera år. Han är ordinerad en tablett opticorten om dagen kurvis, när det är som värst. Men nu går han på ½ tablett om dagen och rids i stort sett som vanligt och mår bra! :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp