Polypad till rätt anpassad sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 238
H

Havregryn

Stör det, kan sadeln bli för trång, eller liknande

om man har en pollypad under en sadeln som sitter perfekt på hästens rygg?

Sv: Polypad till rätt anpassad sadel

jag har ridit med polypad på hästar med välpassande sadlar och det har inte blivit trängre av padden

Är nämligen så hemskt dugen på dne beiga i hööks.. men är rädd att det saka bli för trångt, men kanske värt att beställa hem en och testa..

En känd hoppryttare jag skötte och red hos för ett tag sen tränade alltid med polypads på träningar och på tävlingar hade hon vanliga shabrak under samma sadlar, så tror inte det är så stor skillnad!

[3000 inlägget! :D ]

Måste komma med en följdfråga, vad tycker ni om pollypads? Bra eller dåliga? Då menar jag hur dom ligger under sadeln etc. Har hört att en del åker runt under sadeln och blir helt konstiga och knorviga när man tvättar dom.

jag tycker att de brukar ligga väldigt bra, men det beror ju mkt på hästens form

Rider bara med PolyPads till min häst som har en väl utpasad sadel och den ligger perfekt, glider aldrig eller korvar sig aldrig heller. Inga problem att tvätta heller, förutom att de blir ganska tunga i maskinen då de blir blöta, rekommenderar inte att tvätta flera stycken på samma gång.....

Matilda_o_Bonita skrev:
Måste komma med en följdfråga, vad tycker ni om pollypads? Bra eller dåliga? Då menar jag hur dom ligger under sadeln etc. Har hört att en del åker runt under sadeln och blir helt konstiga och knorviga när man tvättar dom.
Jag tycker att polypaddarna är bra, men har märkt att dom inte ligger still på alla hästar, har 3 hästar som har haft polypad ibland, på 1 av dom åker den alltid bak oavsett hur jag än lägger den, på dom andra har den legat still.

Det beror nog på märke. Om de är styva skulle jag inte använda dom, men är dom mjuka borde det inte fylla ut alltför mycket.

Nyfiken på varför man sätter dit en polypad under en välsittande sadel. Vad är syftet?

Jag tycker också det beiga från Hööks är fint dock absorberar det ingen svett. Men jag tror inte det är någon fara att rida med ett sådant !

mizz skrev:
Nyfiken på varför man sätter dit en polypad under en välsittande sadel. Vad är syftet?
Polypad är ju som ett schabrak, inte direkt tjockare utan bara mer tryckavlastande, om man jämnför en polypadd med ett vanligt schabrak skiljer det inte mycket i tjocklek dom är bara fluffigare men det mesta är luft.....

Jag vill ha en polypad pga. att den beiga i hööks är så förbannat snygg, och om den gör sitt jobb med tyckfördelning också är det ju super..

Tusen tack för svaren, har nu beställt en =)

Har en antal Polypads som jag tycker mycket om....fungerade lika bra till engelsk som westernsadel..

Har nu bomfria sadlar så nu kommer de ej till användning...tyvärr...

Upplevde att under bra tillpassde sadlar så ligger dom kanon men unde inte lika bra tillpassade sadlar så åker dom iväg...

Men Martina du har ju inte ens välanpassad sadel! Skulle den vara det så behöver du inte den riser padden som du har under den. Så en polypad gör nog ingen skada heller..

Ursäkta men vad vet du om vad som har hänt sen i somras? Vad vet du ens vad Joey har för sadeln nu? och ens vart han är?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
911
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka