mian1

Trådstartare
Kan en sådan vara bra ifall man har en sned häst? Sadeln ligger inte helt still utan rör sig något i sidled pga att hästen har mer muskler på ena sidan. Vi gör ju självklart vad vi kan i ridningen, men kan en sådan tjock scabrak/pad hjälpa?
 
hej... pollypad e det bästa du kan ha till din häst... den fördelar trycket jämt över ryggen å gör att musklerna kan arbeta fritt... KÖP!!!!
är något alla borde ha till sin häst!!! :bump: :banana: :bump:
 
förlåt mig men exakt HUR gör en polypad att musklerna kan arbeta mer fritt?!


Till trådskrivaren.
Är din häst i behandling? Får du duktig hjälp att muskla hästen rak igen?
Min häst har varit väldigt sned och behandlats men nu är det träning som gäller för att träna upp den svaga sidan och göra henne mer liksidig och jag har en mycket trevlig dressyrsadel specialutpassad åt henne. En rak sadel bör ligga still, annars ska du nog skippa sadel tills hästen är rakare i sin kropp.
Tror verkligen inte en polypad gör din häst rakare, eller får sadeln att ligga mer rakt, tyvärr :(
 
Det är en gammal häst, en promenadhäst som luffas försiktigt i skogen. Han har fått en ny sadel och den ligger bra, men kan glida när man står i fältsits. Det är inga jättestora problem, han är rund och utan manke så det gör sitt till också. Han har inga problem själv, ömmar inte elelr visar på obehag vid sadlingen. Han har lite slitna framknän och det är väl därför han belastar snett och också musklar sig snett. Knäna är heller inget han har ont av utan en åldersgrej. Han är en "välanvänd" häst, f.d. turridningshäst och nu rids han lugnt och försiktigt, mest i skritt. Tror inte att han kommer att kunna tränas att musklas rak, tyvärr. Vi får bara se till att vara rädda om honom och kolla honom ofta ifall han skulle få problem av sadeln. Till och från rids han barbacka.

Tänkte bara att en tjock pad kanske kunde "fylla ut" mer under sadeln där han är mindre musklad och på så sätt göra sadeln lite mer stabil.
Det är inte så att sadeln svajar från sida till sida utan den har tendens att glida en liten bit åt höger när han går i upp- eller nerförsbackar.
 
jag har länge undrat vart man kan få tag på en polypad?
letat på internet, men inte kommit fram till något.
någon som vet något om pris? :confused:
 
Poly Pads kan nog köpas på Hööks nuförtiden.
Gissar på att de kostar runt 600 kr.
 
Problemet är väl att en pad -vilken pad som helst inte är intelligent nog att den bara fyller ut på ena sidan och stabiliserar upp sadeln, den fyller ut överallt och speciellt i tunneln vid ryggraden = inte bra :( Jag har svårt att se att en polypad skulle kunna hjälpa :(
 
Precis..... man skulle ju ha en pad som var tjockare på ena sidan! Men om man rakar ena sidan av en fårskinnspad? :idea: ;)
 
pollypaden är skitbra....tror det är ganska skönt för hästens rygg att ha en sån faktiskt :DSå köp en sån alltså :)Finns på charlies häst och hund i jönköping vet ja iaf......
 
Det finns ingen som säger att du måste ha en speciell pad... En "bekant" till mig rider Western på sitt vbl... Hon fyller ut med hjälp av padar till benen på ena sidan (dom omusklade/sneda sidan), så länge alltså. Nu vet jag inte om det funkar, eller om det går med engelsk sadel utan att det glider... Men tipsa går ju! ;)
 
Skulle vara försiktig med att börja palla upp mer på ena sidan. Två fel kan aldrig bli ett rätt! Är du säker på att det är hos hästen problemet ligger? Kanske sitter ryttaren snett :angel: vilket gör att hästen belastas ojämnt. Ett bra tips är att köpa ett skinn (får, rådjur, ren e.dyl) att lägga med pälssidan direkt mot hästens rygg. Därefter lägger man på vojlock och sadel som vanligt. Ett bra tips på unghästar och hästar som har problem med att sätta muskler på ryggen.
 
Alla ryttare glider åt höger, både med gamla och nya sadeln, med eller utan stigbyglar samt barbacka. Klämmer man på honom så känns han mer musklad och bredare på ena sidan. Det är inte jättemycket, sadeln glider ett par centimeter för det mesta. Blir det mycketfältsits och ryttaren inte korrigerar med att trampa ner vänster stigbygel så kan sadeln glida mer på svaj.
Jag vill inte bygga upp med olika grejer, jag är rädd att det ska bli knöligt och att jag ska skapa ett större problem än vi redan har. Kan jag få sadeln bara lite mer stabil så är jag jättenöjd.

Vad gör skinnet? Hindrar det att sadeln rör på sig när man lägger pälsen neråt?
 
Ekohallen har liknande produkt utan märket "Polypad" förstås för ett par hundra. Jag har dock ingen erfarenhet av Polypad men funderar på att köpa en på Ekohallen och testa. Ett litet tips bara ... =)
 
Haft samma problem, hästen var starkare i ena sidan. Fick jobba med att få henne liksidig innan jag började fundera på ny sadel.
 
Skinnet har inte den funktionen att sadeln glider mindre. Det skinnet gör är att skapa en luftspalt mellan hästen och sadeln. Om sadeln trycker på hästens rygg blir blodgenomströmningen dålig i musklerna och hästens muskler byggs inte upp. Använder du ett skinn med pälssidan mot hästens rygg undviker du trycket direkt på musklerna och får bättre blodgenomströmning. Om din häst är ojämnt musklad är ju risken att sadeln trycker när den åker snett...
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp