Pondus mild

Acto

Trådstartare
Undrar om någon här har erfarenhet av Pondus färskfoder och då särskilt gällande Pondus mild?

Ascot har ätit Emmzo helfoder i många år (lam samt nöt) och funkat och funkar mycket bra på det fodret. Valde det fodret bla för att det är svenskt, de sorter jag väljer inte innehåller kyckling samt att de har lägre fetthalt jämfört med många andra färskfoder. Framförallt det senare är svårt att hitta bland andra märken.

Nu börjar jag dock tröttna på Emmzos prishöjningar. Som jag förstår det har dom höjt priset 4 gånger i år och kilopriset börjar kännas omotiverat högt.

Så därför funderar jag om Pondus mild kan vara ett alternativ. Nu har den tyvärr något högre fetthalt - ligger på 13% jmf med 9,5% som Emmzo helfoder nöt respektive lam ligger på. Så ev kan den vara lite för fet för Ascot.

Men ja, någon här som har erfarenhet av Pondus mild eller allmänt av Pondus färskfoder?
 
Jag är ÅF för Pondus och har varit det i drygt 5 år nu. Jag gillar verkligen det, och tycker att Mild fungerar generellt bra. Den brukar framförallt vara väldigt smaklig :) vill du få ner fetthalten något, kan du ju kika på original? Den finns dessutom i 5-kiloskorv, till ett väldigt bra pris!
 
Jag är ÅF för Pondus och har varit det i drygt 5 år nu. Jag gillar verkligen det, och tycker att Mild fungerar generellt bra. Den brukar framförallt vara väldigt smaklig :) vill du få ner fetthalten något, kan du ju kika på original? Den finns dessutom i 5-kiloskorv, till ett väldigt bra pris!
Tack! Bra att höra att du gillar märket!

Jag kollade på orginal men där var fetthalten 18,5%. Pondus mild hade i vart fall en fetthalt på 13%. Annars gillade jag innehållet i Pondus original!
 
Jag ger Pondus Original(varvar med torrfoder) och jag tycker att det funkar väldigt bra. Jag har inte prövat Mild.
 
Jag ger Pondus Mild som oftast, varvar ibland med andra sorter (främst original). Funkar alldeles utmärkt på min hund. Hon är visserligen inte kräsen o funkar på typ allt.

Jag tycker priset är helt okej. Tråkigt med all plast. Tillgängligheten är okej.
 
Tack! Bra att höra att du gillar märket!

Jag kollade på orginal men där var fetthalten 18,5%. Pondus mild hade i vart fall en fetthalt på 13%. Annars gillade jag innehållet i Pondus original!

Men gud, förlåt :laugh:
Ja, den är högre i originalen, förlåt!
De flesta hundar verkar hantera den bra ändå, jag tror att det beror på att det är en del korn i.
Nu vill du undvika kyckling, men annars har du ju Priima också - Priima ST t ex innehåller bara 7% fett :)

Det kommer tyvärr ytterligare en prishöjning på Pondus efter nyår.
 
Jag ger Pondus Original(varvar med torrfoder) och jag tycker att det funkar väldigt bra. Jag har inte prövat Mild.
Tack! Bra att höra att du gillar Pondus.
Jag ger Pondus Mild som oftast, varvar ibland med andra sorter (främst original). Funkar alldeles utmärkt på min hund. Hon är visserligen inte kräsen o funkar på typ allt.

Jag tycker priset är helt okej. Tråkigt med all plast. Tillgängligheten är okej.
Tack! Låter mkt bra!
 
Men gud, förlåt :laugh:
Ja, den är högre i originalen, förlåt!
De flesta hundar verkar hantera den bra ändå, jag tror att det beror på att det är en del korn i.
Nu vill du undvika kyckling, men annars har du ju Priima också - Priima ST t ex innehåller bara 7% fett :)

Det kommer tyvärr ytterligare en prishöjning på Pondus efter nyår.
Haha ingen fara!
Kommer testa Pondus mild och se hur Ascot funkar på den.

Aha är det en stor prishöjning?
 
Om du har en granngården i din närhet så är det just nu 3 Hallakorvar för 79 kr om du vill ha ytterligare ett alternativ.
Svenskt foder och deras Orginal ligger på 11% fett. Det är 500 g som det är rabatt på men annars finns orginal i 1 kg.
Deras valpkorv ligger också på 11% och jag har för mig att det ska gå att ge till vuxna hundar där också, men kolla upp det innan om du är intresserad.
 
Om du har en granngården i din närhet så är det just nu 3 Hallakorvar för 79 kr om du vill ha ytterligare ett alternativ.
Svenskt foder och deras Orginal ligger på 11% fett. Det är 500 g som det är rabatt på men annars finns orginal i 1 kg.
Deras valpkorv ligger också på 11% och jag har för mig att det ska gå att ge till vuxna hundar där också, men kolla upp det innan om du är intresserad.
Tack! Har lagt en beställning på pondus mild men superbra att ha detta som alternativ eller i kombination. Ska titta på dom :)
 
Skrället åt Pondus mild i drygt ett år tror jag det blev, innan hans allergier började förvärras och vi backade tillbaka till enbart RC veterinärfoder för säkerhets skull.

Vi var nöjda! Han fick Pondus NGK i två månader innan Mild fanns och gick upp massor så vi bytte så fort Mild blev tillgängligt och det gick betydligt bättre. Har för mig att vi gav honom ca 1,5% av kroppsvikten i Mild, men han fick alltid en liten mängd av sitt torrfoder också.

Terrorn har ätit av Mild-korvarna som blev över, men som extra utöver vanliga fodergivan i Kong o dyl, och det har inte varit några konstigheter för hans mage.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 234
Senast: calm
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 199
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 665
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp