Ponny med klåda, hur hjälpa?

parfymflaska

Trådstartare
Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med AVS 14. Då var det främst i pannan under luggen, i mankammen och i "armhålorna" hon hade klåda. Hon var sedan fri från besvär i ett par månader.

Nu har vi haft en varm vinter och ponnyn har satt alldeles för tjock päls. Klådan har kommit tillbaka någon gång i början av december, denna gång mest kring halsen och mankammen. Senaste två veckorna har det plötsligt eskalerat väldigt mycket, hon har nu kliat upp ett område stort som en handflata som är helt rå hud, som är varmt och ömt, ganska nära huvudet på mansidan av halsen. Det ser ut ungefär som när man skrapat sig mot gummi och blivit bränd. För ungefär en vecka sedan klippte jag henne (hals, bogar, under magen). Jag är nämligen ganska säker på att klådan kommer sig av att hon blivit för varm i sin täta päls och svettats som sedan inte torkat emellanåt. Typ regnskållor?

Den kala fläcken har jag smörjt med idomin och det verkar hjälpa, hon är inte varm på den längre och inte lika öm, den börjar "ärra" sig lite. Men hon kliar sig fortfarande, nu lite längre ner på halsen och bringan. Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne, så nu vänder jag mig till er för tips och idéer.

Där hon kliar sig har hon som skorv i huden och pälsen lossnar i små tussar med skorvklumpar vid hårrötterna. Som sagt är det mest på mansidan det kliar, hon har lång och tjock fin man som jag verkligen helst inte vill klippa av... Har flätat den idag för att den inte ska ligga emot huden och vara tät, återstår att se om det hjälper.

Har någon förslag? Tvätta med bakteriedödande (á la jodopax), klippa bort mer päls, någon annan salva eller tinktur?

Hon går på lösdrift, därför gjorde jag bara en halvklippning så hon inte ska behöva ha täcke. Hon äter bara hösilage och halm + nån enstaka morot eller äpple så jag tror inte hudproblemen kommer från obalans i magen.

Väldigt tacksam för input! :bow:
 
Sv: Ponny med klåda, hur hjälpa?

Klipp och behandla för pälslöss, för det är med stor sannolikhet det din häst har fått.
 
Sv: Ponny med klåda, hur hjälpa?

Har googlat lite, pälslöss verkar inte helt otroligt. Finns det något sätt att bekräfta eller får man bara behandla och se om det hjälper? Smittar det så att alla hästar (och människor som hanterar för den delen) i lösdriften ska behandlas? Det är bara lillen som kliar sig.

Vad jag kan läsa mig till kan man behandla med Switch pour on, det vore ju käckt eftersom jag inte har möjlighet att tvätta hela hästen. Har bara kallvatten i stallet och ingen varm plats där hon kan torka... Men det är bäst att helklippa då alltså?
 
Sv: Ponny med klåda, hur hjälpa?

Människor sprider det sig inte till, den typen av löss vi har är inte samma som hos djur, däremot kan vi föra över löss från en häst till en annan via kläder, ryktborstar och annan utrustning.

Hur vida alla hästar bör behandlas kan jag inte svara på.
 
Sv: Ponny med klåda, hur hjälpa?

Jag brukar klippa hals och bog på dessa hästar, svampar sedan med såpa och vatten. Ett tydligt tecken på pälsätare är om du finner närliggande områden som ser ut att ha varit utsatt för en slö sax. Dvs ojämnt taggade hår strån.

Du har en ras benägen att få pälslöss, årsstiden är rätt, dessutom är klimatet oerhört gynnsamt just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 387
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 906
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp