Ponny som tappar hull & muskler

M

moondance

En av mina kompisar har två c ponniers, som är 22 & 31 år gamla. Hon har haft dessa sedan dom var små. Hon har alltid fodrat med ögat dvs utan höanalys. Det har fungerat jätte bra i alla år, hästarna har vart jätte fina i hull & muskler osv. Men denna vintern har 31 åringen haft jätte svårt att hålla hull & muskler. Jag har tjatat på min kompis hela hösten & vintern att hon ska göra en höanalys, men det är 'onödigt' anser hon. Men nu när ponnyn har tappat såå mycket hull & muskler framåt vårkanten trots massa foder, så har min kompis börjat inse att det kanske vore en bra idé att analysera höet. Fast nu tycker både hon & jag att det är lite 'onödigt'. Då dessa två hästar ska iväg på bete i början på maj. Vad tycker ni????

Just nu äter ponnyn:
4 kg hö (fri tillgång)
2 kg lusern hack
2 kg nya groov
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
2 dl olja
mineraler

Ponnyn har ätit detta hela vintern nu, men har ändå tappat en hel del muskler & hull nu. Jag vet, det är omöjligt att ge råd om foderstaten när man inte har en höanlys & inte har sett ponnyn. Men jag tycker lite synd om min kompis nu. Hur hade ni gjort???? Ändrat något i foderstaten???? Tagit en analys ändå??? Eller fortsätta med samma foderstat & hoppas på att ponnyn ska lägga på sej under betet & sedan göra en höanalys till hösten & därmed räkna ut en 'riktig' foderstat???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

När de tappar hull och framförallt muskler så är det i de allra flesta fall pga proteinbrist.
Det är synd bara när det går så långt att det verkligen blir uppenbart på hästarna.
jag hade INTE låtit dem stå kvar på samma foderstat som nu, eftersom dne bevisligen inte ger dem det de behöver.
*kikar på vad som ges nu*

Utifrån den foderstaten hade jag tagit bort oljan helt, eftersom den enbart ger energi. Sen vete katten om jag inte tagit bort allt annat och möjligen gett enbart Groov, eller kanske ännu hellre enbart Krafft Pluss Grön (eller hälften av varje), dvs det proteinrika avelsfodret. För eftersom de ligger back på proteiner så gör det ju inget om de får lite mer än de behöver, enligt tabellen...
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Jag skulle 3dubbla lusernen, byta oljan mot 0,5 kg linfrökaka och lägga till fosfor eller mineral blandn med kvot ca/P<1 . Hö analysen spelar föga roll i detta läge.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Tack för svar!!

Jag vet, det är tråkigt att det har gått så långt att ponnyn har tappat massa muskler & hull nu. :( Men hon har inte lyssnat på mej innan & nu kommer hon krympandes & jag tycker synd om både henne & ponnyn.

Ponnyn äter ju inte så mycket hö, därför har hon lagt på lusernet. Men hon har ju inget att förlora att prova att göra som du skrev.

Någonting sådant här kanske:
4 kg hö (fri tillgång)
1 kg nya groov
1 kg pluss grön
mineraler


Jag ska tilläga, hon har kollat tänderna & avmaskat regelbundet.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

moondance skrev:
En av mina kompisar har två c ponniers, som är 22 & 31 år gamla. Hon har haft dessa sedan dom var små. Hon har alltid fodrat med ögat dvs utan höanalys. Det har fungerat jätte bra i alla år, hästarna har vart jätte fina i hull & muskler osv. Men denna vintern har 31 åringen haft jätte svårt att hålla hull & muskler. Jag har tjatat på min kompis hela hösten & vintern att hon ska göra en höanalys, men det är 'onödigt' anser hon. Men nu när ponnyn har tappat såå mycket hull & muskler framåt vårkanten trots massa foder, så har min kompis börjat inse att det kanske vore en bra idé att analysera höet. Fast nu tycker både hon & jag att det är lite 'onödigt'. Då dessa två hästar ska iväg på bete i början på maj. Vad tycker ni????

Just nu äter ponnyn:
4 kg hö (fri tillgång)
2 kg lusern hack
2 kg nya groov
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
2 dl olja
mineraler

Ponnyn har ätit detta hela vintern nu, men har ändå tappat en hel del muskler & hull nu. Jag vet, det är omöjligt att ge råd om foderstaten när man inte har en höanlys & inte har sett ponnyn. Men jag tycker lite synd om min kompis nu. Hur hade ni gjort???? Ändrat något i foderstaten???? Tagit en analys ändå??? Eller fortsätta med samma foderstat & hoppas på att ponnyn ska lägga på sej under betet & sedan göra en höanalys till hösten & därmed räkna ut en 'riktig' foderstat???

Jag skulle ta bort havren och oljan helt, samt byta ut grooven till Krafft PROTEIN alternativt lägga till 200-300gram soja till grooven.
Förmodligen är höet väldigt proteinfattigt och det gör mer skada än nytta att fodra med så mycket ENERGI. Ni måste istället minska på den och öka på proteinet!
Det tror jag.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

:o Här kommer andra bud. :D Helt tvärtemot ameo. :D

Skulle du plocka bort grooven, havren & betforn då också???


Tack för svar!!!
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Egentligen är nog svaren i samma anda – mer protein. Det är ofta nödvändigt att ge gamla hästar “täta” och därmed fiberfattiga foder för deras tarmar är litet mindre smidiga än i unga år. Samtidigt är det bra med så mycket fibrer som möjligt för de gör att de nyttiga bakterierna i grovtarmen trivs (det hjälper även linfröoljan till med som i kakform också medför proteiner)

Lusern är ofta lätt för gamla hästar att tugga och smälta. Hacket är både fiber- och proteinrikt. Skulle den kunna i princip ha lusernen som huvudgrovfoder är det idealiskt, skulle den inte få i sig så mkt tycker jag också man kan ge mer koncentrerade foder som ovan skribenter föreslagit. Men skulle man komma till en foderstat med mkt små stråmängder är det säkrast att ge ngt bakterietillskott för att vårda bakteriefloran och minska risken för tarmströrning. Det finns olika typer av sådana.
Betfor är god och lättuggad och innehåller fibrer och en del energi som den ju också behöver.. Havre är ofta svårt för gamlingar att tillgodogöra sig. Det är inget fel på KRAFFT grov – innehåller spannmål lusern och betprodukter så gillar hästen den blandningen kan man fortsätta med det också. Måste man välja mellan luserhackmelass+linfrökaka+betfor och grov för att hästen inte orkar äta allt skulle jag prioritera det första..
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Har hon kollat ponnyns tänder? Eftersom den är så gammal kanske den inte kan tillgodogöra sig fodret. Den kanske har svårt att tugga det. Man kan prova att blöta fodret så att det sväller och blir lättare att tugga. Nu finns det ju även flera specialfoder för just gamla hästar där mängden protein ökas.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

jag skulle behålla lusernen men ta bort betforen, havren, oljan och mineralerna och tillsätta 1-1,5 kg kraft pluss grön.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Ge mer lussern, mer hö...
Min kompis har ett fullblod och hon hade samma problem...
Våran "stallskötare" e "utbildad" så hon kunde hjälpa henne med det...
Han fick minst 2 kg hö på morgonen, 2 kg hö på lunchen, 7 kg hö på kvällen, (kommer inte i håg hur myckert kraftfoder han får på morgonen) Men... 3 STORA skopor havre, 2 STORA skopor betfor...
En hink lussern...
Någonting såntdär...
Klättra är alltid bra att göra...
Lycka till!
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Hon kommer att prova följande foderstat:
4 kg hö (fri tillgång)
2 kg lusern hack
1 kg lusern pellets
1 kg pluss grön
0,2 kg betfor
50 gr miner vit


Hon har inte kommit upp i dessa mängder ännu. Hon ska se hur mycket hon får i ponnyn. Den äter iallafall inte mer än 2 kg hack per dag, inte heller mer hö. Men verkar detta vara en okej foderstat att prova????
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Har hon kollat ponnyns tänder?

Ja, dom är kollade & raspade i februari.

Man kan prova att blöta fodret så att det sväller och blir lättare att tugga.

Allt foder blötläggs, till & med hacket. Fast ponnyn tycker ändå att det är jobbigt att tugga & det tar lååång tid för henne att äta.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Även om tänderna är "kollade och raspade" så betyder inte det att eventuellt fel upptäckts och åtgärdats med adekvat metod. (Har ev lösa tänder eller senilt glattbett upptäckts t ex?) Vem utförde åtgärden? (Vill inte veta namn på någon person, utan att tanken sätts i rörelse kring vilka kunskaper denna person månne har att utföra en riktig tandkoll). Vi har inte gott om tillräckligt kompetenta hästtandläkare i det här landet. Jag ryser lite lätt vid ordet "raspning"... Jag har nämligen lärt mig att vissa som "raspar" tenderar att raspa bort allt som känns vasst, å sen så har inte hästen några grova ytor att mala sitt foder med....(!!!)

En så gammal häst som 31 år skall heller inte "raspas för att det ska raspas en gång per år" (säger inte att så är fallet här!) Efter 15 års ålder så har inte hästen något ytterligare tandkapital som kan växa ner i munnen vid slitage, utan de tänder som finns är de som hästen har att leva med - dvs bör man inte raspa en millimeter i onödan om man vill ha sin vän riktigt långlivad.

Men jag vet ju inte vad som gäller i det här fallet - kanske med raspning avses att de enstaka skadligt vassa delar på tänderna slipades bort för att hästen skulle kunna tugga mer ostört? Jag hoppas så och önskar lycka med alla goda råd! Själv håller jag på Helena Handbergs linje.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Har ev lösa tänder eller senilt glattbett upptäckts t ex

Nej, det har det inte, allt har sett bra ut förutom lite vassa kanter, som har raspats bort.

Vem utförde åtgärden?

En mindre klinik, som har tänder som 'specialité'. Dom sövde ponnyn, undersökte ordentligt, raspade ner dom vassa kanterna, spolade rent mm. Så denna personen som gjorde det har stora kunskaper om detta, har jobbat lite överallt i världen & gått massa utbildningar & kurser & grejer.

En så gammal häst som 31 år skall heller inte "raspas för att det ska raspas en gång per år"

Den raspas inte varje år, men den går på kontroll varje år.

Men jag vet ju inte vad som gäller i det här fallet - kanske med raspning avses att de enstaka skadligt vassa delar på tänderna slipades bort för att hästen skulle kunna tugga mer ostört?

Precis så har dom gjort. ;) Samma sak sa 'tandläkaren' med att man inte bör raspa i onödan, utan bara dom riktigt vassa kanterna. Därför raspades bara dom vassa skadliga kanterna ner, ponnyn hade även lite sår i munnen pga det.

Jag hoppas så och önskar lycka med alla goda råd!

Tusen tack för ditt svar!!! :bow: :)


Man ser redan en skillnad på ponnyn med den nya foderstaten. :) Det fattades nog en hel del protein.
 
Sv: Ponny som tappar hull & muskler

Härligt att höra om väl utförd tandvård!

Hästen själv talar nu tydligen också om att ni är den rätta lösningen på spåren!

Fortsatt lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 912
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 128
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp