Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Anastacia

Trådstartare
Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat.
Tog ut veterinär som gick igenom dem med bland annat blodprov, de verkade fullt friska.
Ena ponnyn fick också förändrat beteende och började sura (dock aldrig mot oss men mot de andra hästarna).
Det tog hela sommaren innan de började bli fina igen, de är fångponnyer och går därför heller inte på bete och det var väl därför det tog så lång tid. De blev finare under hösten men inte tillbaka till fullt hull, de fortsatte att vara tunna över ryggen, i övrigt byggde bägge muskler bra.
För att ge något mer än hö så får de mineraler samt lite fibergi låg.

Nu har det börjat igen.
Den ena ponnyn är en b-ponny och ser mer ut som "en häst" och är svårfödd från början och det är då den man ser det på först, plus att temperamentet börjar ändra sig igen, från att ha kommit överens kanon med de andra i hagen (har ej bytt hagkompisar på något sätt) så ska den bråka vid tex fodring, är vi ute och rider så ska den ge sig på den andra om man rider bredvid (och det är ju barn som rider så det är inte alls kul).
Det andra är en a-ponny, har alltid varit tjock, i det närmaste omöjligt att få smal även om den kördes 5-6 dagar i veckan och då turer på ca 1-2 timmar per dag OCH en beräknad foderstat.
Bägge känns bukiga.

Vad sjutton ska man göra????
Varför blir det såhär? Det börjar ju under samma period som ifjol också.
Har haft dem i många år och har aldrig haft detta problemet tidigare, kan haft otur med det första höt ifjol men det andra var bra och ingen av de andra hästarna i stallet tappade i hull, enbart dessa två!

De motioneras flera gånger i veckan, från promenader, ridturer, körturer till att gå med som handhästar och verkar fullt friska i övrigt (vilket de ju också var enligt vet för snart ett år sedan, tänder osv i bra skick).
De hade ingen mask ifjol, ska självklart skicka in ett nytt träckprov nu när de tappar i vikt igen men jag har inte haft mask i hagarna innan och inga nya hästar har tillkommit sen sista proverna.

Vågar inte gå på med massa kraftfoder heller.
Man får lite panik... :confused:

tackar er som orkade läsa allt och hoppas på att någon har bra tips på vad det kan bero på.
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Hur mycket energi resp. protein får de nu?
Hur gamla är de? Tog vet. prov för cushings?
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Här har vi också flera hästar som fallit ur och av och till varit dåliga i magen. De har fått beteendestörningar i någon mån som veterinären tror beror på magont. Teorin var att hästarnas magar "inte mår bra" pga den blöta hösten, jag hörde inte personligen vad veterinären sa, men kontentan var att orsaken var den blöta hösten som satt magarna i obalans.
En häst har fått magsårsmedicin(ej gjort gastro ännu) andra har blivit rekommenderade att ge en kur för att se om man kan få ordning på magen. Vet rek Pro-Paste som man kan köpa på apoteket.
Hästen som fick magsårsmedicin(för häst, apdyrt) mår sakta men säkert bättre, de andra blev snabbt bättre med Pro-Paste.

Kanske kan vara något att testa?
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Hur mycket grovfoder får de?? Ibland ger man fångponnyer alldeles för lite grovfoder med dåligt näringsinnehåll.
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Du skriver att de får beräknad foderstat, men alla hästar är inte "tabellhästar" har du testat att ge mer mat? Bukiga muskelfattiga hästar tydr på proteinbrist, jag skulle testat med lucern, kanske ett halvt kg vardera, om du nu inte kan hitta fysiska problem med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Frågan är om det är någon vits med att skicka in träckprov nu under vintern då parasiterna ligger i dvala och inte finns i tarmen.
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Tack för alla svar vill jag börja med att säga!

Angående fodermängd.
A-ponnyn får lite mindre mat än beräknat, enbart därför att den helt enkelt inte äter upp maten alls utan använder den som liggunderlag. Annorlunda för att vara liten ponny, jag vet, men sådan har den varit sedan föl.

(de är mellan 13-16 år nu)

B-ponnyn får beräknad men eftersom att hon är svårfödd från början så har vi ökat på grovfodret avsevärt för att kunna hålla hullet alls, detta ponny har också varit sådan sedan många många år tillbaka så det är inget nytt, men vi brukar kunna hålla hullet genom det ökade grovfodret.

Lucern tyckte in vet att jag skulle ge dem i allt för stora mängder då det kunde bli för mycket för fångisar (de har inte haft fång sen -07 någon av dem) däremot så skulle jag ge soja tyckte vet ifjol, såg dock inget resultat alls på det.
Fibergin såg jag i stort sett resultat direkt (förutom att b-ponnyn som är pigg utan kraftfoder nu är väldigt pigg och barnen har svårt att rida då ponnyn i fråga älskar att springa, och det fort - inga dumheter bara springa- ) men nu verkar verkan av fibergin avtagit och ryggen tappas det fort på. Är dock musklad i lår osv så det tappas inte överallt.

Angående crusching som någon föreslog, hade det bara varit en ponny hade jag kunnat tro på någon sjukdom och givetvis undersökt detta mer grundligt, men nu tror jag att det ligger någonstans i något som de bägge får i sig, höt är helt ok, inte helt kanon, men det är ju svårt att få med sådana här somrar som är. De har haft sämre hö (snackar nu näringsmässigt då) och aldrig tappat som nu tidigare.
När a-ponnyn gick som hårdast för ett par år sedan så fick den krafft men annars har ingen av dem behövt kraftfoder alls tidigare, bara mineraler.

Angående magont, det har jag också tänkt på, men eftersom ponnyn inte visar några som helst tendenser till att sura mot oss så känns det sådär. Hade med den som handhäst igår och försökte tänka på dens beteende, och i början av turen så var det surt när vi travade, ja den småtravar mest hela tiden när den är med iof, och brukar vara nöjd och glad men surar (öronen bakåt och ser allmänt missnöjd ut) ända tills vi nästan är hemma igen, sista travomgångarna så var det som det brukar, öronen framåt och full fart. (ja annars var det öronen bakåt och full fart)
Den vill trava, travar frivilligt, även i hagen, galopperar lätt osv så jag tror inte att den har ont när den springer heller.

Men vad tror ni om fibergin? Jag vet att det inte är bra för fånghästar då det är mycket socker men jag vet heller inte vad jag ska ge då det känns som att allt är det socker i, all pellets går ju bort tex.
Nu får de typ "en nypa" (ca ½ dl) fibergi låg, det är inget egentligen men det är vad vi vågar ge, men är det någon fara att öka eller finns det annat som går att ge som faktiskt passar till fångisar??
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Påpekar snabbt, a-ponnyn tappar inte lika mycket som b-ponnyn. De är också helt olika både i temperament och hur de är som individer.

Har lätt panik för de såg riktigt vanskötta ut ifjol vår och jag vill verkligen inte att det ska bli så igen!!!
Men ett veterinärbesök till får det bli om det fortsätter att tappas vikt, det här funkar inte!!!!!
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Det behövs mer exakta siffror på vad hästarna äter, men om a-ponnyn är tunn och inte vill äta mer så får man prova med annat alternativ ge något med mer näring så han får i sig tillräckligt.

Varför vill du inte ge lucern till fånghästar? Det är grovfoder ganska jämförbart med bra hö, se bara upp så du cäljer en sort utan mellas och gärna i strform om det behövs tuggtid.

Om fibergin kan man inte tycka mycket utan att veta vilken sort och vad du har för näringsvärde på höet.

Hur mycket soja gav du?
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

En äldre ponny som helt plötsligt tappar i vikt - det låter som Cushon ävn om det kanske inte är så vanligt.

Om du inte ser något resultat av att fodra ponnyn med soja så får den kanske för lite - eller för mkt så den blir dålig?

Jag hävdar, envis som jag är, att lusern är ett bra foder för en fånghäst. Det neutraliserar den ev försurning som kan uppstå i grovtarmen. Min fångponny har tidvis levt på lucernpellets utan att få återfall. Men det ska naturligtvis vara utan melass.

Till sist så förstår jag inte resonemanget med att det inte skulle kunna vara Cushing. Tydliga kännetecken verkar vara
1. ändrad metabolism från mer lättfödd till svårfödd
2. annorlunda päls som är tjockare och inte fälls
3. fånganfall

Jag hade inte gett dem kraftfoder och sedan tagit hem en veterinär för att diskutera ev Cushing eller EMS dvs insulinresistens (enkelt förklarat)
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Vad gäller lusern så verkar vissa tåla det bra, andra får fång av små mängder. Så jag tycker inte man kan säga att det är ett säkert foder, det KAN vara det men det bör ges med försiktighet.

I övrigt håller jag med dig. Cushing är inte så himla ovanligt som folk tror, så det är inte alls osannolikt att båda kan ha det. Jag har/har haft två med cushing. De var runt 20 när de började visa de första symptomen, men det finns hästar under 10 år med PPID så man vet aldrig.

IR kan ge avmagring i vissa fall, så det är kanske mer sannolikt, åtminstone vad gäller den yngre. Faktum är att jag i princip skulle utgå från att två små ponnysar som haft fång är IR.

TS ge inte Fibergi! Du kan ge Speedi-beet eller Kwik-beet, linfröpellets och potatisprotein. Men viktigst av allt, hur mkt socker innehåller ditt hö?? Innehåller det mkt socker så föder du bara sjukdomen (om de har IR/EMS/PPID), de blir sämre desto mer du ger dem. Som att släcka en eld med bensin.... Har du ingen sockeranalys så blötlägg allt hö länge och noga! Se beskrivningar i Fång-hö tråden här.
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Träckprovet visar inte alltid bandmask. Har de haft styngflugeägg på sig?
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Om de är smala behöver de i första hand energi, men inte rent socker.

Är de måste de ta energi för att bryta ner den konc. proteingivan.
De behöver både och.

Lucern kan du ge o jag tror inte att det handlar om några mängder som krävs.
Linfrökaka ger bra fett o även protein

Jag skulle prova o inte vara rädd för fång.
 
Sv: Ponnyer som tappar i vikt *lång*

Vad har du för värden på ditt hö? Protein, energi, socker och mineraler måste du veta för att kunna fodra upp dem.
Jag hade ökat grovfodret i första hand tills det inte gick att få i dem mer. Sedan hade jag toppat med speedi beet/kwick beet och lite potatisprotein, ev. lite linfrökaka och ev. mineraler om det behövs beroende på analysen.

Du ska inte ge dem fibergi, det är alldeles för mycket socker i det.

Jag hade också gett dem yea-sacc, finns hos svenska foder och är ett medel som hjälper magen att komma i och hållas i en bra form. 10 gram/dag motsvarar 0,5 kg färsk jäst så det är mycket koncentrerat. SLU har forskat på detta och kommit fram till att det kan förhindra fånganfall och kolik. Om inte magen är i en bra form så kan de inte heller ta upp näringen, därför är det viktigt att ge dem magstabiliserande medel så att de verkligen kan ta upp näringen optimalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp