Ponnykampen är över

Sv: Ponnykampen är över

Galet att folk har verkat hovarna så det blöder för att dom ska bli godkända som Ponnys ..
 
Sv: Ponnykampen är över

Undrar om det inte kunde finnas ett annat sätt att mäta hästarna på, som är mer tillförlitligt. Var och en vet ju att beroende på hur hästen står och ifall den är spänd eller ej inverkar på mätresultatet. Faktum är att det nog finns många små hästar inne på ponnybanorna.
 
Sv: Ponnykampen är över

Varför kan folk inte bara acceptera att deras hästar är över 148cm?
Visst kan jag förstå dem, men har man en häst som är för hög är det u bara att acceptera det och göra det bästa av situationen.

Alla hästar mäst ju under samma förutsättningar, vill man vara helt säker på att hästen ska vara lugn och avslappnad får man se till att förbereda hästen och sen ta ut mätmannen till sitt eget stall...
 
Sv: Ponnykampen är över

Det är fler än en som skulle vilja ha ett annat mer rättvist system. Som ex att man mäter
manken
lägsta punkten på ryggen
samt korset.

Och sedan tar ut ett snitt (alltså lägger ihop de tre och sedan delar på tre) som då ska vara inom kategorigränserna.

Att folk inte accepterar att ponnyn växt över ligger många gånger i det faktum att det lagt kanske 100.000kr...
 
Sv: Ponnykampen är över

Känns ju som att detta inte riktigt löser problemet.. kommer ju alltid finnas hästar som bara är någon millimeter över ponnygränsen, oavsett var man bestämmer att gränsen går.
Men det är ju bra att reglerna blir mer flexibla så att folk inte verkar för kraftigt och sådana saker :crazy:
 
Sv: Ponnykampen är över

Hur många cm går mätmännen med på? efter som att en del hästar blåser ju upp sig väldrig mkt på tävling, å då blir dom ju högre.
 
Sv: Ponnykampen är över

Men vad bra att de tillåter en "överväxtmarginal" på ett par centimeter.
Då kan även de med ännu några centimeter högre hästar börja såga i hovarna för att nå ner under 151 cm, med skor.
Toppen.
 
Sv: Ponnykampen är över

Tror att det blivit lite missförstånd här, eller så är det jag som fattat fel:crazy:

Som jag förstod FEI reglerna så skall ponnysarna fortfarande mätas in som vanligt dvs max 148cm "i hemmiljö" efter dom gamla vanliga reglerna, men att man vid kontrollmätningar ute på tävlingsplatserna tillåter en marginal på 2cm eftersom en ovan miljö gör att en del sträcker på sig och blir lite större.

Det betyder ju inte att mätmännen som utför dom ordinarie mätningarna ska ha en marginal på 2cm, eller har jag fattat fel:confused:

/mirren
 
Sv: Ponnykampen är över

tror att du har fattat rätt, annars känns det mest som att man har höjt ponnygränsen en cm.

känns inte heller så seriöst att folk skulle verkar ner hästarna jättemkt, eller låta dom va utan vatten. vid mätning finns alltid en veterinär med, som har till uppgift att kolla att inget sånt har gjorts. okej, man kan fuska, men då känns det som att det ligger närmare till hands att be mätmannen fuska med en centimeter, än att lägga ner jobb på att "förstöra" hästen lite, å sen få veterinären att blunda.
 
Sv: Ponnykampen är över

JAg tror oxå du har fattat rätt, jag tror inte att människorna i artikeln kommer få en ponny iallafall för dom har inte lyckats få fram någon slutmätning som är under ponnymåttet vad jag minns av historien.

Och vad är det här för korkad text ??? Än sen att Pretty Women är mindre än Santana som säkert är 170 , det räcker ju att ställa en häst på 160 brevid en häst på 170 så bevisar det att hästen på 160 oxå är mindre än en vanlig häst, skall den oxå vara ponny då :rofl:

Hästjobb. Familjen Wedin har kämpat i tre år för att få sin ponny Pretty Woman godkänd som ponny även i Sverige. Här håller Eva Wedin Pretty Woman i grimman, bredvid fullvuxna Santana, för att visa att Pretty Woman faktiskt är mycket mindre än en vanlig häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnykampen är över

Jag undrar om det bara är den övre gränsen på D-ponnyer som är ok eller är det även ok att B och C ponnyerna är större nu också? Jag har fått erbjudande från en mätman att mäta in en troligen D-ponny till C-ponny! Känns ju inte heller bra!
 
Sv: Ponnykampen är över

Sådär gjorde de på min klubb också med någon häst när vi mätte våra ponnyer.
Det var inte så att de direkt fuskade på det sättet och mätte ner flera centimeter, utan där gällde det på mm,och de väntade helt enkelt tills det blev under 140 cm istället, när det kanske var några mm innan :D

Men jag tycker inte att du ska gå med på att mäta ner hästen om den är FÖR stor, för då är den ju faktiskt Dponny.
Fundera sjäv på vad d tycker är mest rättvist.. :)
 
Sv: Ponnykampen är över

känns inte heller så seriöst att folk skulle verkar ner hästarna jättemkt, eller låta dom va utan vatten. vid mätning finns alltid en veterinär med, som har till uppgift att kolla att inget sånt har gjorts. okej, man kan fuska, men då känns det som att det ligger närmare till hands att be mätmannen fuska med en centimeter, än att lägga ner jobb på att "förstöra" hästen lite, å sen få veterinären att blunda.

Tro det eller ej, men under min ponnytid hörde och såg jag det mesta. Vid ett tillfälle var det en ponnymamma som stod på tävlingsplatsen och relativt högljutt förklarade att deras ena ponny inte var med på tävlingen eftersom den inte var i kondition, efter att de varit tvungna att svälta den några veckor innan den skulle slutmätas... Detta handlade om en b-ponny och det var en relativt framgångsrik familj på en nationell tävling...Skandalvarning?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (VF) Hon fick 20 minuter på sig för att lära känna ponnyn. Det räckte för Karlstad Ridklubbs Evelina Holm, 16. Hon vann...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (VF) Efter månader av sjukskrivning börjar Stellan Lundqvist längta efter hästarna igen...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (VF) Färjestadstravet har anställt en ny chef för marknad och försäljning efter Andreas Slätt som fått ett liknande jobb på Solvalla...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (VF) Trots att Emelie Jansson och Johanna Rajamäki bara är fem år har de redan ridit i nästan två år. När de var tre år började de i...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp