Ponnyn panikar av grejer runt framhovarna

Luna10

Trådstartare
Minishettisen, som förövrigt är världens trevligaste att hantera; lätt att fånga i hagen, lättlastad, lättskodd, trevlig att köra för mig och för barn att rida på. Men när han står uppbunden så tål han INTE att nånting öht ska hamna runt/under hans framhovar. Först märkte jag det i samband med tvättning/svampning, men trodde då att det var vattnet i sig han inte gillade. Men senare har jag märkt att han reagerar på allt möjligt - håret som faller från hals och bringa när man klipper, t.o.m. kraftfoder han själv tappar på golvet :crazy: (hästarna på lösdrift så extra mat serveras vid uppbindningsplatsen). Att sopa med borste runt hovarna, som man vill göra t.ex. vid klippning är inte att tänka på.

Han kastar sig bakåt i grimskaftet och när han inte kommer lös står han med grimskaftet spänt och gör stora ögon och fnyser.

Har försökt träna genom att gå över presenningar, genom vatten och även köra genom vatten och det funkar helt ok även om han kan tveka först en gång. Men just när han är uppbunden verkar det stört omöjligt. Tips?
 
Sv: Ponnyn panikar av grejer runt framhovarna

Ja han backar/hoppar undan tills han har framhovarna på "trygg" mark...
Men jag har aldrig upplevt att han skulle panika pga att han sitter fast enbart. Utan det finns alltid en utlösande faktor att hitta på marken.

En grej till som jag kom på; han är väldigt svår att få att ge efter för tryck på marken. Just att han kan stå med högt tryck i grimskaftet länge utan att ens komma på tanken att ta ett steg fram för att få slack. Eller när man öppnar/stänger grind och vill få honom att flytta runt baken. Jag är van att det går automatiskt men med denna händer det att man går i sidan på honom när man vänder sig om och ska stänga...
Jag fick hem honom för ett halvår sedan, han var 9 år då, inriden och inkörd men det verkar som vissa bitar hoppats över i grundutbildningen. De kommer fram vartefter....
 
Sv: Ponnyn panikar av grejer runt framhovarna

Träna träna träna

Det låter som min häst. Livrädd för allting runt hovar och under magen i många år. Att binda upp var inte att tänka på.

Hår som faller från hals och bringa vid klippning är fortfarande, idag 12 år senare, bland det värsta som finns.

Men att sopa runt hovar, slänga borstar och svampar på marken är okej till 98% idag. Men det har tagit tid. Jag har alltid låtit honom backa undan (eftersom jag inte haft honom uppbunden) men sedan bett honom gå fram till ursprungsplatsen igen - efter att jag tagit bort det läskiga (håret, borsten, what-ever). Men jag utsätter honom för sådana "vardagliga" händelser lite hela tiden. Blir han rädd och backar undan så tar jag fram honom igen, låtsas som ingenting. Han är mycket bättre idag och är väldigt vaksam men står oftast kvar.

Vissa är nog mer känsliga än andra.


Följsamheten är bara att träna. Timing för eftergift och beröm är A och O. Samtidigt inte göra en grej av det. Det är sådana saker som bara "ska" fungera. Men om hästen aldrig lärt sig så kan man inte förvänta sig att den ska fatta direkt heller.

Min lillponny var oregerlig som 8-månaders hingst. Den ledde jag tillsammans med storhästen på ett sådant sätt att han var tvingen att följa med i storhästens svängningar, tex vid öppna, gå genom, och stänga grind. Då lärde han sig av storhästen och lite i taget kunde jag lätta på grimskaften och den lille började fatta att han skulle vända runt och vänta på mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp