Ponnysadel ÖoB?

Sv: Ponnysadel ÖoB?

Hööks och Börjes ligger i samma liga som ÖoB. På börjes har de dock en väldigt trevlig bomlös sadel (men denna kanske blir för stor?) och på Hööks har de Griffin som jag tycker är väldigt bra sadlar.

*KL*

Den bomlösa sadeln täcker hela shettisen rygg och halva kors. Kommer bara sticka fram en hals och svans under :D

Griffin är också för stor tyvärr. Annars var vi inne i de banorna också.

Utbudet på storhäst/större ponny blir ju så mycker mer och lättare.

Senast ändrad:

Men om griffins minsta är för lång så borde väl ÖoB i storlek "pony" också vara det?

Om du är villig att lägga ner lite mer pengar på sadel så finns även wintec i ganska små storlekar(dock lite svårare att få tag på).

Edit: Såg nu att du redan hade en ponnyputa.

Kom att tänka på stübben edelweiss, den borde du kunna få tag på begagnad. Tror jag.

Har du stl. häst eller ponny till din schettis?

Bara det att sadeln finns i storlekarna häst och ponny ger varningssignaler.

Jag minns inte vad det stod ang storlek så här på rak arm, men kan kolla när jag ska gå ut i stallet sedan. Men den är alltså pytteliten. Den skulle definitivt inte passa en större ponny.

*kl*

Sådana här små syntetputor till småponnyer då? De är ju uppbyggda ordentligt, väger nästan ingenting och har väll ingen egentlig bom som kan störa.

Finns på H**ks och heter Ponnyputa Safari. Jag har sett flera sådana och tycker att de verkar bra för både unge och häst.

Jag har tittat lite närmre på dem .i vår butik hängde 10 st i olika storlekar. och tyvärr..Om jag kommer i håg rätt nu..

på 7 av dem var dem satt ortspetsarna inte i våg. ( troligtvis sned bom)

på 3 var stoppningen ojämn så vilken nöt som helst skulle sett det.
På två satt stigbylgenklamern löst .på den ena på båda sidor. (hur det nu ens är möjligt ????)

på en satt sadelgjords stropparna dåligt på ena sidan.

På 2 kunde man se att sadeln var sned baktill.
en av dem var dessutom fel sydd i sätet Allt var lixom draget till höger.
Det var alltså nått galet med alla de 10 sadlar som hängde där.

Man får vad man betalar för ,och knappt det ens.

Det känns som vissa tror att en sadel inte passar bara för att den är billig.

Sadlar KOSTAR pengar att tillverka. Man behöver material och kunnig personal som tillverkar sadlarna= höga produktionskostnader. Billiga sadlar är de facto av låg kvalitet- annars skulle de inte vara billiga.

jo, fast köper man en sadel för 1-2000 räknar man inte med att den ska hålla i 20 år.

Min förra häst gick bäst under en Pinto, trots att jag provat zaldi, albion och stübben.

jo, fast köper man en sadel för 1-2000 räknar man inte med att den ska hålla i 20 år.

Att köpa en sadel som är <1000 kr (som inte är begagnad med ett högre orginalpris) tycker jag är dumt då det finns MYCKET stora chanser att sadeln inte tillverkats av kunniga människor och kan se ut lite hursomhelst. Det finns en orsak till varför bra sadlar är dyra- för att de kostar att tillverka. För att arbetarna bland annat ska få en rättvis lön. Utbildade arbetare jobbar inte gratis heller och de kostar en slant.
Som någon skrev ovan, som hade kollat sadlarna, var 10 st exempelar av ÖoB sadlarna defekta. Det tycker jag skvallrar mycket om kunnigheten hos tillverkarna och kvaliteten hos sadlarna.

Hästar är dyra att äga. De är också väldigt dyra när de blir sjuka. Då är det bättre att tänka långsiktigt och köpa en bra sadel som passar och håller i 20 år och försäkra sig om att man senare slipper betala tusentals kronor i veterinärbehandling bara för att man ville ha en billig sadel.

Man ska ha en sadel som passar hästen. Givetvis passar inte sadeln om den är felsydd eller dålig i stoppningnen.
Men att säga att man måste ha en dyr sadel för annars skadar man hästen är fel.

Sadeln ska passa hästen, strunt samma om den kostar 1000 eller 40 000.

Och det med löner osv hör inte till ts fråga, givetvis tycker jag inte om hur säkert en del stackars arbetare behandlas, men det hör inte hit just nu.

Man ska ha en sadel som passar hästen. Givetvis passar inte sadeln om den är felsydd eller dålig i stoppningnen.
Men att säga att man måste ha en dyr sadel för annars skadar man hästen är fel.

Eh, jag har inte nämnt något om dyra sadlar. Men sadlar kostar. Ex. 6000 för en ny sadel är inte dyrt. I vissa fall är inte 15 000 kr det heller. Precis som hästar kostar i inköp så är egentligen inte en häst för 40 000 kr dyr- men summan av pengar är stor. Men det gör ju inte hästen dyr för det.

Sadeln ska passa hästen, strunt samma om den kostar 1000 eller 40 000.

Jag kan omöjligt tänka mig att en sadel som kostar 1000 kr i nypris kan passa en häst för ändamålsenlig ridning. Priset skvallrar om att det är kvantitet och inte kvalitet som är i fokus.

Och det med löner osv hör inte till ts fråga, givetvis tycker jag inte om hur säkert en del stackars arbetare behandlas, men det hör inte hit just nu.

Jo det hör hit för en utbildad människa får inte en så pass låg lön för att man ska kunna sälja sadlarna så pass billigt. Utan utbildad personal/tillverkare blir kvaliteten av produkten låg. Låg kvalitet = dålig sadel.

Utan utbildad personal/tillverkare blir kvaliteten av produkten låg. Låg kvalitet = dålig sadel.

jag är inte utbildad hästskötarer,men jobbar ändå som det, alltså betyder det att jag tränar hästarna dåligt.

Min häst kanske är den enda i hela världen som trivs med en Pinto.

jag är inte utbildad hästskötarer,men jobbar ändå som det, alltså betyder det att jag tränar hästarna dåligt.

Att vara utbildad är en klar fördel jämfört med att inte vara det. Men om du kan eller inte kan träna dina hästar bra vet jag inte. Däremot antar jag att du, om anser dig kunna träna dina hästar lika bra som en utbildad hästskötare, får tillräckligt betalt för de sysslor du utför jämfört med en utbildad hästskötare.
Sedan kan man ju också utbilda sig själv- att bli självlärd och utbilda sig genom att bli lärlig etc. En utbildning behöver nödvändigtvis inte leda till ett diplom.
Men om du är duktig så antar jag att du lagt ned mycket tid på din ridning och hantering av hästar för att kunna bli duktig. Precis som någon har lagt ned kanske 5 år på skola för att kunna bli utbildad inom ett visst område. Och utefter skicklighet i sitt arbetsområde så styrs lönen.
Billig arbetskraft är outbildad arbetskraft = dålig kunskap. Har du kunskap inom ett område får du åtminstonde minimumlön.

Det gör absolut inget att sadeln är för kort huvudsaken är att den passar hästen och ryttarens rumpa.

Om jag bygger en bil köper du den då? Jag har ingensomhelt erfarenhet om hur bilar byggs men jag har ju ett hum om hur de ska fungera. Så varför inte?

Snygg liknelse!

Hur är det med barnarbete i indien? Är tyvärr dåligt insatt i var detta förekommer men mina tankar på hur man kan tillverka sadlar så billigt dras onekligen till detta. Jag skulle då inte vilja stödka barnarbete...

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: sweep
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka