Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Hur kan det va bekvämt att beställa från Kina och vänta i typ 6-8 veckor på att få paketet?
Jag behöver de inte direkt eftersom jag redan har snoddar som kommer ta slut någon gång. Jag beställde samtidigt som jag beställde en sladd till mina hörlurar som kostade 30kr istället för 150kr.
 
Det är inte bestämt att avgiften ska bli 125 kr. De ska däremot ta ut en avgift för att säkra momsen och för att Postnord inte vill behöva skala upp för att hantera den typen av paket. Det kommer säkert andra lösningar.

Innan har Postnord haft en gräns på 22 euro, under det har de inte brytt sig om momsen.
Nu har det kommit så många såna paket att de måste agera.

och det är inte endast en klassfråga, hårsnoddar kostar 19,90 på hm. Jag har själv jobbat på ett bolag som sålt denna typ av vara och det är inget nån behöver, det är endast skräp för att uppfylla ett shoppingbehov.

Jag köper hårsnoddar på HM, en av få grejer som jag verkligen känner mig frustrerad över utan. Långt tjockt vågit hår som lätt blir kaos annars. Tror det är 10 st i varje utan metalltjafsset i givetvis och dessa räcker i flera år och som sagt billiga i svensk butik redan :up:
 
Det skulle vara värt det bara för den sakens skull, har svårt att se hur en hörlurssladd skulle brinna upp :D
Man vet aldrig med kinesisk elektronik ;) närå den är säkert bra. En kompis köpte en stor fejkad "miffy"lampa från wish. Den började brinna när den varit igång i nån timme.
 
kommer ändra mitt köpmönster. inte köpa småsaker som går i brev utan mer i bulk.

Bulk-paket fastnar ju typ alltid i tullen. Iofs vet jag inte storlek på dina bulk-paket men mina brukar va på 20+ kg så de slinker ju inte direkt obemärkt förbi. Skulle de göra det måste jag ändå momsa och tulla och ha mig pga deklaration så jag orkar inte ens försöka smita.
 
Man vet aldrig med kinesisk elektronik ;) närå den är säkert bra. En kompis köpte en stor fejkad "miffy"lampa från wish. Den började brinna när den varit igång i nån timme.
Jo men just en sladd är ju bara sladd och kontakter. Inte mycket som kan börja brinna där :D
 
Hur fungerar det på postnord när det kommer till mindre paket?

Jag är bara så allmänt anti postnord så jag tänkte automatiskt Nej fy bövelen, de klåparna.

Har dock noll koll på hur det faktiskt fungerar. Någon som vill upplysa om hur problmeatiken skulle bli bättre med denna avgiften? För postnord alltså
 
Hur fungerar det på postnord när det kommer till mindre paket?

Jag är bara så allmänt anti postnord så jag tänkte automatiskt Nej fy bövelen, de klåparna.

Har dock noll koll på hur det faktiskt fungerar. Någon som vill upplysa om hur problmeatiken skulle bli bättre med denna avgiften? För postnord alltså

De har råd att administrera den (dvs lära upp och ha folk som gör det).
 
Småaktigt att se ner på de som handlar från kina och komma med dumma kommentarer.
Eller att se det som missbruk för att man köper från kina och inte från h&m tex

Nu läste du inte min kommentar fullt ut. Jag sa att vi alla köper delvis från Kina. Dessa sidor har dock en annan effekt som inte har med min åsikt om folk att göra.
 
Ärligt talat så förstår jag inte hur folk kan vilja importera prylar på eget bevåg utan någon som helst vetskap kring vad de innehåller. EU har lagstiftning som syftar till att skydda människor och miljö från onödig exponering av t.ex cancerframkallande ämnen, men den gäller ju inte om man beställer prylar hej vilt.

Men för att knyta an till ämnet så tycker jag det är bra att även Kina kommer omfattas av importreglerna och inte har kvar de gamla subventionerna.
 
Förlåt, men :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

edit: Fick lov att kolla upp Jack Ma, grundare av Alibaba.
2014 var han god för USD 23 700 000 000.
Han har inte blivit fattigare se'n dess.

Men, det är klart, slutar vi köpa mobilskal därifrån kan det gå fort utför.
Jag handlar många nagelsaker från ett kinesiskt företag. Det är ett kinesiskt märke. Ska man jämföra så jämför med typ Depend i kvalitet antar jag
Ett nagellack kostar runt 30-40 kronor. Med nya reglerna skulle det alltså kosta 165+moms. Finns inte ens chans att jag betalar det för ett nagellack. Märket säljs bara i Kina genom företaget.

Allt man handlar från Kina är alltså inte billigt skräp som tillverkas för inga pengar alls i hur stora volymer som helst. Såna företag som jag menar kommer ju alltså påverkas.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp