Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Men enligt artikeln, tullverket och postnord själva så har ju postnord inte gjort detta

Vi diskuterar kina och postnord i den här tråden

För mängder av Kina-paket har de inte gjort det, nej. Men de ska göra det, det har bortprioriteras i kaoset som varit.

Haha oh snap! Även andra fraktbolag diskuteras i och med att vissa verkar tro att detta är postnords vendetta mot Kina-paketsmottagare.
 
1. Kinesiska bolag kommer inte att gå under för det här.

2. Svenska tullen är övernitisk och har hutlösa avgifter. Jag har åkt på tull för begagnade saker (böcker) och dessutom fått betala fel momssats. Fetglöm att försöka protestera, det är ingen idé. De var korrekt tulldeklarerade också, som begagnade (dvs antikvariska) böcker. Jag köpte dem som privatperson pga ett intresse och de böckerna är näst intill omöjliga att köpa i Sverige.

3. Både moms och tull är förlegade avgifter som borde omarbetats/tagits bort för länge sedan (jag är inte ensam om den uppfattningen, det var rätt många som studerade ekonomi i U-a som delade den).

Moms är verkligen en skatt som slår hårt mot låginkomstagare och vi är så indoktrinerade att vi tänker inte ens på det. Om jag tjänar 1000 kr/per dag och Lisa 100kr/dag så får vi båda ändå betala samma summa i moms när vi handlar mat för 50kr inkl moms men den slår naturligtvis hårdare mot Lisas ekonomi än min. Dessutom är de administrativa kostnaderna för momsredovisning enorma, både för företagen och för skatteverket. Jag ser hellre att vi slopar momsen helt och inför en högre procentsats på ens beskattningsbara inkomst.

Naturligtvis ska avgifter och frakt betalas korrekt men i det här fallet anser jag att man behöver se över reglerna ordentligt.
 
Det stör mig lite att folk klagar på hur Postnord sköter en verksamhet de inte får betalt för.

Men jag antar att dessa människor mer än gärna skulle ideellt hjälpa till med att leverera paket i deras närområde, bara man fick behålla sin rätt att köpa lite laddsladdar, hårsnoddar och mobilskal då och då.
 
Kina är även på något gammalt postavtal som ska uppdateras någon gång och då kommer fraktpriserna gå upp också till mer realistiska nivåer. Som det är nu så har det varit sjukt att man kunnat få en elektronikpryl med frakt skickat från kina till sverige billigare än man kan skicka ett vanligt brev över gatan.
 
@athena_arabians kan hålla med om att tullen är lite speciell. Jag ville överklaga deras beslut. De hade tagit 1000kr för mkt i tull vilket jag inte ville betala extra såklart eftersom tull + moms redan var flera tusen. De sa att de absolut kunde räkna om (det hette något annat men innebörden är att de gör en ny beräkning). Det kostade 1000kr + moms = ingen idé...
 
@athena_arabians kan hålla med om att tullen är lite speciell. Jag ville överklaga deras beslut. De hade tagit 1000kr för mkt i tull vilket jag inte ville betala extra såklart eftersom tull + moms redan var flera tusen. De sa att de absolut kunde räkna om (det hette något annat men innebörden är att de gör en ny beräkning). Det kostade 1000kr + moms = ingen idé...

Det jag sa efter jag hade lagt på efter att ha pratat med dem är inte tryckbart. Vi (nu räknar jag mig som både privatperson och företagare) ska göra allt rätt annars blir det straffavgifter hit och dit. Gör de fel säger de antingen att de inte kan göra något åt det (som i mitt fall) eller att man får betala för att de inte gjort sitt jobb korrekt (som i ditt fall). Helt j-la sjukt system.
 
Men du läser medvetet mina inlägg fel så sluta kommentera.

Du skrev själv att att du fick faktura från FedEx. Så varför har inte Postnord kunnat fakturera innan?

Det är inte bestämt att avgiften ska bli 125 kr. De ska däremot ta ut en avgift för att säkra momsen och för att Postnord inte vill behöva skala upp för att hantera den typen av paket. Det kommer säkert andra lösningar.

Innan har Postnord haft en gräns på 22 euro, under det har de inte brytt sig om momsen.
Nu har det kommit så många såna paket att de måste agera.

och det är inte endast en klassfråga, hårsnoddar kostar 19,90 på hm. Jag har själv jobbat på ett bolag som sålt denna typ av vara och det är inget nån behöver, det är endast skräp för att uppfylla ett shoppingbehov.
 
Det är inte bestämt att avgiften ska bli 125 kr. De ska däremot ta ut en avgift för att säkra momsen och för att Postnord inte vill behöva skala upp för att hantera den typen av paket. Det kommer säkert andra lösningar.

Innan har Postnord haft en gräns på 22 euro, under det har de inte brytt sig om momsen.
Nu har det kommit så många såna paket att de måste agera.

och det är inte endast en klassfråga, hårsnoddar kostar 19,90 på hm. Jag har själv jobbat på ett bolag som sålt denna typ av vara och det är inget nån behöver, det är endast skräp för att uppfylla ett shoppingbehov.

De andra bolagen tar 100kr + moms. Bläddrade precis igenom min "fraktbolagspärm" och alla tar samma. Har dock aldrig använt schenker/green cargo/mer ovanliga bolag så kan inte svara på de.
 
och det är inte endast en klassfråga, hårsnoddar kostar 19,90 på hm. Jag har själv jobbat på ett bolag som sålt denna typ av vara och det är inget nån behöver, det är endast skräp för att uppfylla ett shoppingbehov.
För mig var det främst en bekvämlighetsfråga men skadar det inte att jag för 15kr får 30st istället för vad samma kostar i affär vilket är runt 30kr för 4st.
 
För mängder av Kina-paket har de inte gjort det, nej. Men de ska göra det, det har bortprioriteras i kaoset som varit.

Haha oh snap! Även andra fraktbolag diskuteras i och med att vissa verkar tro att detta är postnords vendetta mot Kina-paketsmottagare.

Det är ju det jag säger, de har inte gjort sitt jobb.

Och nej, jag tror inte att detta är en vendetta mot kina-paketsmottagare. F.ö. tycker jag det är lågt att se ner på de som väljer att handla från Kina
 
Det är ju det jag säger, de har inte gjort sitt jobb.

Och nej, jag tror inte att detta är en vendetta mot kina-paketsmottagare. F.ö. tycker jag det är lågt att se ner på de som väljer att handla från Kina

Vi handlar alla från Kina i nån omfattning men denna typ av handel är nåt jag faktiskt tycker vi kan diskutera. Denna typ av shopping beror inte på brist på pengar utan snarare ett behov av att få köpa. Dvs gränsar till missbruk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp