Potatisen, då?

Mina föräldrar är potatisodlare på Gotland. På sandjordarna har dom bevattning. Det måste bevattnas en massa även ett normalregnigt år, för att dom inte ska få problem med skorv mm. På dom utdikade myrarna brukar fukten hålla i sig från sättning till in i juli. Men kommer det inget regn på hela sommaren ligger den potatisen dåligt till. Även på sandjorden finns det nog risk att vattnet i dammarna inte räcker till, om det inte kommer åtminstone ett par rejäla regn på hela sommaren.
Intressant! Potatis blir ju god i sandjord, och sådan behöver ju vatten på ett annat vis (än lera).
 
Intressant! Potatis blir ju god i sandjord, och sådan behöver ju vatten på ett annat vis (än lera).
Eftersom beredskap för att tillföra vatten finns på det flesta av åkrarna, så är egentligen det motsatta, d v s för mycket regn, ett större hot mot potatis. En potatis som legat i vatten som inte dränerats bort från åkern inom ett dygn, ruttnar bort. Mina föräldrar har ett avtal med en grävmaskin, som kommer med en timmes inställelsetid och gräver ut vatten från åkrarna om det regnar mer än 80 mm på några dygn.
 
Har en vän i närheten som odlar potatis och han vattnar dagligen med sjövatten (som även jag har), men gräsmatta tycker jag är helt onödigt att ödsla vatten på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 389
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp