Potatisrecept, tack!

tott

Trådstartare
Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa potatisen. Älskar klyftpotatis, och gör det ofta, men tänkte mig nåt annat nu. Enkelt att laga.
Tar gärna emot tips!
 
Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa potatisen. Älskar klyftpotatis, och gör det ofta, men tänkte mig nåt annat nu. Enkelt att laga.
Tar gärna emot tips!
Gratäng med eller utan grädde (i smör o buljong i stor ugnsform) lätt till många. Eller bara ugnsrostade små hela eller halvdelade potatisar.

Potatiskaka är gott till svamp, men lite mer omständligt.

Till god svampsås äter jag i alla fall helst ganska ”naturell” potatis.

Krossad potatis är enkelt och lyxigt också.
 
Gratäng med eller utan grädde (i smör o buljong i stor ugnsform) lätt till många. Eller bara ugnsrostade små hela eller halvdelade potatisar.

Potatiskaka är gott till svamp, men lite mer omständligt.

Till god svampsås äter jag i alla fall helst ganska ”naturell” potatis.

Krossad potatis är enkelt och lyxigt också.
Tack. Tänker att gratäng kan bli lite geggigt med svampsås, men de andra tipsen ska jag kolla upp lite närmare.
 
Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa potatisen. Älskar klyftpotatis, och gör det ofta, men tänkte mig nåt annat nu. Enkelt att laga.
Tar gärna emot tips!
Jag tycker ugnsrostade potatishalvor är gott. Jag kokar potatisen först i halvor. Godast blir det om man tar någon delikatesspotatis. Efter kokning blandar jag dem med olja och flingsalt samt kryddar med vitlök/paprika/örter beroende på vad som passar till rätten de ska ätas till. Sen in på plåt i ugnen i 225 gr tills de har en rostad yta.
 
Roast potatoes. Krispiga på utsidan och sen mjuka inuti.

Grundrecept är att skära potatisen i typ halvor. Koka i tio minuter. Slå av vattnet och skaka sedan kastrullen så att ytorna ruggas upp. Så långt kan du förbereda i god tid.

När det väl är dags sätter du in en form med lite olivolja, lite smör och kryddor. Rosmarin, vitlök och timjan är bra men det går bra att ta vad du gillar. Låg smöret smälta och lägg därefter i potatisen och vänd den i olja/smör kryddor. Nu ska den vara inne tills den är lite gyllenbrun och mjuk inuti.

Om du kollar på Youtube har Jamie Oliver ett klipp om hur han gör roast potatoes. Ja, det finns många sådana men jag tycker JOs är bra bl a för att han byter ut det animailska fett som man traditionellt lagar roast potatoes med till olivolja och smör.
 
Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa potatisen. Älskar klyftpotatis, och gör det ofta, men tänkte mig nåt annat nu. Enkelt att laga.
Tar gärna emot tips!
Vi gjorde krossad potatis med vitlök, olja och salt idag. Asgott och lätt att förbereda så det går fort på slutet.
 
Gjorde hasselbackspotatis för inte så länge sen. Det tar lite tid att skala och skiva men lagar sig själv i ugnen sedan.

Tips när du skivar är att lägga potatisen i en stor sked/slev. Då är det lättare att "inte skiva hela vägen igenom."
Du kan även ta bort en liten bit på undersidan så potatisen står stadigt
 
Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa potatisen. Älskar klyftpotatis, och gör det ofta, men tänkte mig nåt annat nu. Enkelt att laga.
Tar gärna emot tips!


Jag brukar göra helt underbara potatismuffins som dessutom blir festliga. Kokar potatis och sen pressar när det svalnat. Blandar ner creme fraiche och kryddor efter smak. Lägger i muffinsformar och strör på riven ost. Gärna en torr ost som blir lite krispig på ovansidan och in i ugnen för gratinering. . Servera varje person 1-2 potatismuffins beroende på vilken storlek du valt på formarna. Jag tar ur dem ur formarna när jag serverar.

Om du är intresserad av att göra detta kan jag kolla proportionerna har det nedskrivet . Meddela isåfall så kommer det under morgondagen. Alla som jag serverat genom åren har älskat dessa och jag har fått ge vidare receptet till många också.
 
Gjorde hasselbackspotatis för inte så länge sen. Det tar lite tid att skala och skiva men lagar sig själv i ugnen sedan.

Tips när du skivar är att lägga potatisen i en stor sked/slev. Då är det lättare att "inte skiva hela vägen igenom."
Du kan även ta bort en liten bit på undersidan så potatisen står stadigt
Sked/slev låter lite vingligt. Jag lägger mina på sidan av skärbrädan och låter kniven gå På skärbrädan bara - hett tips. :)

Jag gillar också hasselbackare, de är klassiker av en anledning. :heart
 
Jag skulle definitivt valja hasselbacks potatis for en bjudning, men i kvall skivade jag potatis och lok, rev morotter och ost och gjorde en mycket god gratang ... allt tack vare den har traden. :p
 
Jag brukar göra helt underbara potatismuffins som dessutom blir festliga. Kokar potatis och sen pressar när det svalnat. Blandar ner creme fraiche och kryddor efter smak. Lägger i muffinsformar och strör på riven ost. Gärna en torr ost som blir lite krispig på ovansidan och in i ugnen för gratinering. . Servera varje person 1-2 potatismuffins beroende på vilken storlek du valt på formarna. Jag tar ur dem ur formarna när jag serverar.

Om du är intresserad av att göra detta kan jag kolla proportionerna har det nedskrivet . Meddela isåfall så kommer det under morgondagen. Alla som jag serverat genom åren har älskat dessa och jag har fått ge vidare receptet till många också.
Tack för tipset. Är intresserad av receptet, men har inte ännu bestämt vad jag gör.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 172
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
447
Senast: MiaMia
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp