Att tacka nej till fika, mat osv. på ett trevligt sätt

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 952

Bukefalos 30 år!

Kan du själv ta med dig lite frukt i en ask?
Så om någon bjuder på kakor och sånt så kan du säga "tyvärr är jag jättekänslig mot gluten men jag har lite frukt med mig här i handväskan, jag kan äta det när vi fikar."

Jag tror att en av grejerna är att folk vill dela en gemenskap och då är ju ätandet ett sätt. Genom att lite smidigt ha med sig det man själv helst äter (om man verkligen inte kommer undan) tror jag att man vinner en hel del i social smidighet på.
Exakt, jag tror folk slappnar av mer när de har ngt att pilla med (tekopp) och den andre också har det.

Exakt, jag tror folk slappnar av mer när de har ngt att pilla med (tekopp) och den andre också har det.
Verkligen! Det är nog obekvämt för de flesta (särskilt i en sårbar situation) att fika medan någon "tittar på".

Överlag är jag väldigt förvånad över de, flera, svar i tråden som går ut på att tacka nej (och, i de värsta exemplen, mer eller mindre tycka att det är den andra personens problem om hen blir obekväm) och på så vis distansera sig från den sociala invit som det är att bjuda på något och därmed fullständigt blunda för ett extremt väletablerat socialt och kulturellt mönster: att äta (dricka) tillsammans. I verkligheten har jag nog aldrig mött någon som varit så styvnackad på den punkten som flera framställer sig här (med någon svårt sjuk anorektiker som undantag, men då är det ju sjukdomen som talar).

Är folk verkligen så här hårda när det gäller fika? Helt opåverkade av vanliga sociala mönster? Jag vill inte tro det, och jag ser det bara här, inte i verkligheten.

Jag tycker iden du nämner är bra men jag tror att TS ska hålla sig ifrån att nämna glutenintolerans som orsak. Det leder till att vid eventuellt återbesök så kommer den glutenfria kakan fram.
Att bara köra med komplicerad mage eller ospecificerad tarmsjukdom som kräver minutiös hantering stänger alla dörrar för kreativitet hos den som besöks.
Och är stressreducerande. I kris är det övermäktigt för vem som helst att känna att man borde fixa glutenfritt kaffebröd. Plus att ts är där i jobbet. Då är det inte riktigt rimligt att ts "åkommor" tar utrymme.

Nu är situationen sådan att en mycket viktig del av mitt arbete är att skapa förtroende. Jag vill att då ska må bra (det är därför jag kommer). Jag vill inte ha någon gränssättning.

Jag är där i en profession i ett sammanhang där jag möter människor i djupaste sorg och förtvivlan.

Jag behöver skapa ett gott intryck, ett förtroende. Jag är där för att de jag möter förhoppningsvis ska må bättre.framgick inte att du ville sitta och umgås som en del av ditt jobb, lät mer som det var en bieffekt du ville undvika

Mycket bra förslag.
För jag reflekterade över just att om man tar upp innan att man gärna tar en frukt, så kan det skapa stress hos den som kanske inte har frukt hemma vanligtvis att införskaffa det.
Det här håller jag med om. Eftersom frukt är en typisk färskvara och behöver vara fräsch när man bjuder på den är det inte så bra att framhålla det som lämpligt att bjuda på. Det skapar ett behov att ordna införskaffande och ett behov av tidsplanering. Inte jämförbart med att kunna slänga fram fikabröd som man kan ha liggande redo i frys eller skåp på obestämd tid. Hellre i så fall att man tar med egen för att kunna 'fika tillammans'.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka