Potträning????

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
När börjar man med det?

Inget jag känner något behov av att stressa fram alls, men var lite nyfiken i vilken ålder ungefär det kan vara lämpligt att introducera pottan. Lite hum börjar ju dottern på snart 1½ få eftersom hon alltid försvinner ur åsyn när hon ska bajsa, men kanske lite för liten för att begripa sig på potträningen, jag tror inte det är dags än i alla fall? Hur går man bäst tillväga rent praktiskt för att introducera pottan, och få dom att använda den?
 
Sv: Potträning????

Jag kan ju knappast räkna mig till experterna i ämnet, eftersom Selma 3 år inte är i närheten av att bli torr...
Men en åsikt kan man ju alltid ha! :p

Jag tycker att du lugnt kan introducera pottan för din dotter nu. MEN gör det till en kul grej, absolut inget tvång. Låt henne sitta där en stund, kanske samtidigt som du sitter på toaletten. Beröm "lagom" mycket om det råkar komma nåt i pottan...

Jag började så med Selma och det har hänt några gånger att det hamnat något i pottan, men mer än så är det inte.
Nu har vi gått över till en såndär insats man lägger på toaletten, den tycker hon är lite roligare än pottan, och det händer faktiskt att hon går dit och sätter sig en stund alldeles på egenhand - fördelen med Up&Go-blöjor, de är ju som ett par absorberande trosor...
VI får väl se när Selma börjar bli torr. Jag har dock ingen större panik, hon är tidig med så många andra saker så hon FÅR ta tid på sig med potteriet - även om mormor har synpunkter på det...
 
Sv: Potträning????

anhe skrev:
När börjar man med det?

Inget jag känner något behov av att stressa fram alls, men var lite nyfiken i vilken ålder ungefär det kan vara lämpligt att introducera pottan. Lite hum börjar ju dottern på snart 1½ få eftersom hon alltid försvinner ur åsyn när hon ska bajsa, men kanske lite för liten för att begripa sig på potträningen, jag tror inte det är dags än i alla fall? Hur går man bäst tillväga rent praktiskt för att introducera pottan, och få dom att använda den?

I hövlighetens namn så bör man ju visa pottan för barnet när e är runt 1½.
Man brukar ju kunna se på barnet när det är kissnödigt, och så kan man ju ta av blöjan och sätta ungen på pottan.
Då så brukar den ju kissa när rumpan blir fri.
Man kan ju göra det till en lek helt utan tvång.
Om inte barnet vill så struntar man bara i det.

Min första var torr vid 1½, min andra vid 2½ och den tredje är ännu inte torr vid drygt 3.
Och jag har gjort likadant med dem alla.
Så barn är olika, så är det bara.
 
Sv: Potträning????

Vad skönt att vi inte är ensam om blöjbarn... Elin är 2,5 och har egentligen koll på vad som händer. Fast inte tillräckligt "tidigt"... Nu kissar jag alt nu bajsar jag är standard och då ska det byttas blöja omedelbart annars kan hon knappt röra sig... Trots pampers up&go som inte känns blöta... Men pottan vägrar hon sitta på, ev en stund på kvällen om det kan dra ut kvälls ritualen lite... Eller om jag har sagt att jag vill vara ifred på toaletten... *suck*
Det som jag tror ställde till problem är att i sommras så fick hon springa näck väldigt mycket och någon gång ibland hamnade det på golvet och hon blev livrädd när det blev blött på fötterna... Det har även hänt en gång för ett tag sedan när jag tänkte vänta ut henne lite med blöjan, hon grät och var mycket upprörd fast jag gjorde mitt bästa att inte göra någon affär av det hela... Och då pratar vi om en tjej som kan gråta 10 sek efter att ha slagit sönder läppen för att sen sätta igång och berätta och sen vilja fortsätta leka trots att blodet fortfarande rinner...

Några frågor var det väl inte men det brukar vara många med vettiga idéer här så jag prövar med att bara slänga ur mig mina funderingar... ;)
 
Sv: Potträning????

Har du provat sittringen man lägger på toaletten?
DEN tycker Selma är mkt roligare än pottan, i alla fall. Att vi sen fick lite draghjälp av kusinen som använder sådan var kanske inte negativt heller.. :p Men det är tydligen inte ovanlig att de gillar den bättre än pottan, säjs det..
 
Sv: Potträning????

Å vad skönt att höra att det är fler barn som inte ens närmar sig att bli torra!!!
Sonen på 2½ kissar visserligen på toa som oftast när vi sätter honom där (morgon och oftast när vi byter blöjor) men han vill inte gå dit själv....

Vi började tidigt, men inte har det hjälpt... :banana:
 
Sv: Potträning????

Tokmaja skrev:
Å vad skönt att höra att det är fler barn som inte ens närmar sig att bli torra!!!
Sonen på 2½ kissar visserligen på toa som oftast när vi sätter honom där (morgon och oftast när vi byter blöjor) men han vill inte gå dit själv....

Vi började tidigt, men inte har det hjälpt... :banana:
Visst är det märkligt att det bara inte pratas om vissa saker... :mad:
Det är inte alls ovanligt att treåringar inte är torra i dagens samhälle, men det hör man sällan talas om...

(samma sak att ingen pratar om att de inte kan amma - varför är det så skämmgt att prata om sånt???)
 
Sv: Potträning????

Vet inte. Men på gubbens arbetsplats är det många som fick barn just i samma veva som oss, och de sitter och skryter om hur torra deras barn är osv osv de sover utan blöja redan.. ja du vet...
Gubben säger att han sitter nästan å skäms å vill inte säga att våran inte ens är halvtorr dagtid!!!!

men EN positiv sak är att han har börjat gömma sig (ja sonen, inte gubben :smirk: ) när han ska bajsa, så nu börjar han ju i alla fall bli medveten om att han borde göra det någon annan stans...

Men det är ju så med allt speciellt i sverige, faller man utanför ramarna som det står om i alla böcker från 60-70-talet :angel: så ska det inte pratas om utan man ska nästan skämmas för det!!!
 
Sv: Potträning????

Slutsatsen blir då att jag skulle kunna introducera den, lite på skoj, och sen får man se hur det hela utvecklar sig :D .
 
Sv: Potträning????

ameo skrev:
Har du provat sittringen man lägger på toaletten?
DEN tycker Selma är mkt roligare än pottan, i alla fall. Att vi sen fick lite draghjälp av kusinen som använder sådan var kanske inte negativt heller.. :p Men det är tydligen inte ovanlig att de gillar den bättre än pottan, säjs det..

Hm nä sittring har jag inte provat än, jag får nog införskaffa en sån... Jag får nog ta och hälsa på kompisen, de har en som är nästan nio månader yngre än elin och nästan torr... *suck* De använder sittring och om någon som är mindre gör det kanske man kan få elin till det... Men sen måste jag få henne att säga till innan hon kissar, inte när hon kissar... Nåja det kommer väl...
Min backup plan är sommaren när de kan springa ut lite mer och nakna så det går fortare att sätta sig, förra sommaren hade vi pottstolen och lekte med vid barnpoolen för invänjningens skull... ;)

Jag får fortfarande utbrott på alla dessa som skriver att "alla kan minsan amma bara man vill" och vägrar ta in fakta att så inte är fallet... Men visst är det även konstigt att när man pratar med någon som nyss har fått barn så kommer nästan alltid frågan " hur går det med ammningen då?" Nu vet de flesta i min bekantskapskrets att vi hade problem och jag får ofta frågor om hur vi har gjort och hur vi fick elin att ta flaska osv, vilket jag gärna svarar på för att underlätta för någon annan, det är sån himla tabu att prata om ersättning och nappflaskor att det nästan är skrämmande. Nu kom vi helt från ämnet men det här ligger mig ganska varmt om hjärtat... ;)
 
Sv: Potträning????

Dottern är drygt ett och ett halvt och vi fick en potta för ett gäng månader sen som stått inne på badrummet. Hon är ju givetvis nyfiken och har pekat och pratat om den (hon pratar rätt mycket för sin ålder) så jag har bara sagt att "det är en potta, vill du sitta på den"? etc och det vill hon ju förstås för det är (eller var) en ny grej. Ofta har jag gjort detta i samband med att jag själv ska gå på toa (tänk förr i världen när man gjorde sånt i ensamhet...) och sagt att "nu ska mamma kissa, vill du också kissa?" typ, och ja det vill hon och så har hon satt sig på pottan. Ibland har det kommit nåt och ibland inte.

Nu efter några månader med sådan lek så har hon blivit väldigt medveten och kan själv gå och hålla i blöjan och säga "kissa" och då gäller det att snabbt som fan få henne till pottan så kissar hon där.

Så jag tror att hon är på rätt väg. Fast jag/vi har aldrig gjort nåt allvarligt av det, det har bara kommit av sig själv.

Vildvittra
 
Sv: Potträning????

Jag får fortfarande utbrott på alla dessa som skriver att "alla kan minsan amma bara man vill" och vägrar ta in fakta att så inte är fallet... Men visst är det även konstigt att när man pratar med någon som nyss har fått barn så kommer nästan alltid frågan " hur går det med ammningen då?" Nu vet de flesta i min bekantskapskrets att vi hade problem och jag får ofta frågor om hur vi har gjort och hur vi fick elin att ta flaska osv, vilket jag gärna svarar på för att underlätta för någon annan, det är sån himla tabu att prata om ersättning och nappflaskor att det nästan är skrämmande. Nu kom vi helt från ämnet men det här ligger mig ganska varmt om hjärtat...
Det ligger även MIG varmt om hjärtat.
Eller också är det jag som är en ruskigt dålig mamma. :devil:
Snittad pga förlossningsrädsla första gången (därefter medicinskt skäl)...
Misslyckats med amningen båda gångerna hittills...
Treåringen är inte ens i närheten av att bli torr...
Men jag vet att jag inte är ensam och jag skäms inte heller utan delar gärna med mig av de erfarenheter JAG har samlat på mig. :)
 
Sv: Potträning????

Hm vi får nog starta en ny tråd... Men ialla fall, just det där med snitt är väldigt underligt, jag avråder alla från att välja snitt om det är av underliga andledningar, tex det gör mindre ont, verkar enklare osv. Men finns det andledningar till snitt så ska det självklarts göras, själv blev jag akutsnittad, och får då frågan om jag är besviken... Nej inte det minsta, jag fick ett friskt barn som stortrivs med livet. Visst finns det saker de kunde ha gjort annorlunda, tex hade jag gärna viljat amma från början... Vilket jag kommer att "kräva" denna gång, jag vill inte vara skild från mitt barn flera timmar utan andledning...
Men jag kommer om de inte upptäcker några problem att förska få en "vanlig" förlossning just för att få uppleva det om det finns en möjlighet men jag kommer inte att säga imot om läkaren rek snitt.

Samma sak med ammningen, jag önskar att jag hade haft vett och lyssnat på en släkting som redan vecka två rådde mig till att köpa ersättning, då hade vi betydligt snabbare fått våran familj att fungera, istället för att lyssna på BVC tanten som mässade om att alla kan amma bara man gör det på rätt sätt och det är helt normalt att inte gå upp mer än 10 gram i veckan... Den här gången kommer jag att köpa mig en bra pump innan, se till att det finns nappflaskor hemma och om det krisar, skicka karln till affären omedelbart. Om så bara för att få hämta andan och komma igång igen...

Potträning har jag inte fått några kommentarer om förutom min mamma och hon tyckte bara att det nog vore skönt för oss att bara ha ett blöjbarn sedan... Och det kan jag hålla med om, men jag tänker inte få panik för det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 216
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 291
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp