Bukefalos 28 år!

Potträning

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Dags för en ny potträningstråd! :) Frågan är helt enkelt, hur gör man??
Äldste sonen är drygt 1,5 år (2 i slutet av augusti) och vi köpte oss en potta för ett par månader sedan. Jag orkade inte försöka potträna i slutet av graviditeten (pyret är 7 veckor) så det blev kanske en lite sen start? I alla fall så har vi efter maten satt honom på pottan nu till och från under två månader men inget händer. En period ville han inte sitta kvar utan ville bara upp och leka med allehanda olika saker. I dag satt han kvar länge, men inget händer. Hur bör jag fortskrida? Jag har lagt det lite på hyllan de gånger han inte verkar vilja sitta kvar, så han tycker inte illa om att sitta. Har även provat att sätta honom på toaletten eftersom vi sitter där och det kanske är mer logiskt, men då måste man ju hålla i honom och det verkar inte gå bättre där. Men det kanske ska ta lång tid innan det händer något?
 
Sv: Potträning

Jag tycker att det bästa är att göra det till en naturlig och rolig grej. Att säga till barnet att nu ska mamma (eller pappa eller storasyskon om det finns) gå och kissa, ska du också göra det? Är det så att barnet inte vill sitta still kan man t ex läsa saga på pottan. Och ge jättemycket beröm när barnet väl gör något i pottan.

Men det bästa rådet jag har egentlige är att låta det ta den tid det tar, det är ingen panik! Även om det så klart är skönt att slippa blöjor m.m. så har jag märkt att det lätt blir en prestigegrej av typen "lilla pluttan var minsann torr när hon var 10 månader...". Risken är att man försöker pressa barnet och så låser det sig och blir inte alls bra. De flesta barn kommer till en punkt när de helt enkelt är färdiga för det och då brukar det gå jätteenkelt.
 
Sv: Potträning

Jodå, vi gör så. Min undran är hur länge det kan ta? Självklart får det ta den tid det tar!
 
Sv: Potträning

tycker det är lite tidigt.dom är nog lite mera mogna för det i 2-3 års åldern.lycka till vidare.
 
Sv: Potträning

Jag tog av min grabb blöjorna när han var 13 månader..mitt i vintern :D , efter det hade han aldrig blöja på sig...nog för jag var ung o oerfaren ...men det gick ju vägen....NÄR han var kiss o baje nödig så gick vi på pottan...ingen träning alltså...utan naturligt...jag bara förväntade mig att han skulle göra detta och jag minns inte att det var några problem alls...ibland kanske det är fördelar med att vara ung o oerfaren :D
 
Sv: Potträning

Jag önskar att jag skulle kunna göra samma sak... Men med en karl som tycker att det är jättejobbigt med en bajsblöja och nästan får panik över en "olycka" så tänker jag inte utsätta elin för det...

Cillavan: Mitt tips är att lyssna in din son, ofta visar de på något sätt att de är kissnödiga/bajsnödiga och då snabbt kunna visa till pottan utan att det blir hysteriskt runt det. Elin gillade aldrig sin potta överhuvudtaget och tvärvägrade att sitta där, men däremot "pottsitsen" till toaletten är en stor favorit och där kan hon sitta långa stunder! Nu har inte jag varit särskilt aktiv men har tänkt ta tag i det igen, men hon var överlycklig en dag när hon var hård i magen och det gick "lättare" att sitta på toan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 133
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp