Träning/tävling efter senskada?

13579vas

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta sedan i somras. Förklaring: jag åkte in i augusti för att hästen var halt, hältutredning gjordes och vet trodde inte det var allvarligare än kanske inflammation vf. Några månader senare svullnade benet upp, vi åkte in och då upptäcktes senskadan på ultraljud och röntgen.

Vintern gick, han behandlades med stötvåg och sedan pyrigacil tills han blev frisk i frambenet i slutet på februari. Vi satte igång långsamt fram till förra veckan (maj) då visade han hälta igen, efter ridning i ridhus. På normalkorta tyglar kändes inget, jag märkte det först när jag släppte tyglarna helt! Vi har varierat underlag men bara raka spår/stora svängar (som ridhus). Vi åkte till en ny klinik pga lång kö på första kliniken och de tyckte att han såg halt ut bak och att det kanske kunde hänga ihop med att han var halt fram. Reagerade inte mycket på böjprov men lite. Bedövning lades bak och då försvann den hältan men hältan fram var kvar. Ultraljud gjordes fram och de hittade ingenting på senan som tidigare var skadad. Därför misstänker vet att hältan kan komma från högre upp, typ ryggen/artros i nacken. Kortfattat är det komplicerat och jag lyckas inte bilda mig en egen uppfattning då jag inte blir klok av alla olika ”utlåtanden”.

Häromdagen longerade jag lite och jag tycker han ser bättre ut men har fortfarande lite nickande i ena varvet. Och när jag säger lite så är det väldigt lite, absolut inte uppenbart men när man vet att det funnits där innan så blir man ju extra känslig för det.

Mina frågor till er är om någon har liknande upplevelse av senskada, som går fram och tillbaka och hur slutade det för er? Har någon av er kunnat träna fullt ut utan problem efter senskada? Har någon en häst med rörelsestörning (som inte beror på ont i benet) som går att träna med? Har någon varit med om en häst som beter sig ”halt” fram, men där man hittat problemet någon annanstans tex rygg/nacke? Någon mer som haft häst med förslitningsskada på gaffelbandet som helt försvunnit??

Hade verkligen velat höra hur det gått för andra. Mvh!
 
Det låter som om du inte fått någon riktig vägledning från veterinären som ställde diagnosen senskada. Rent generellt, utan att veta hur din hästs skada ser ut, så tar senskador lång tid att läka. Om diagnosen ställdes i december vore det inte ovanligt att räkna med ett år eller mer innan hästen är fullt igång igen, om den ens kommer tillbaka till tidigare form.

Jag skulle utgå ifrån att en ny hälta rör senan tills något annat bevisats, och behandla hästen därefter. Ridning i ridhus, på mjukt underlag med böjda spår, låter tidigt för en häst som diagnosticerats i december.
Senskador ger inte alltid någon större hälta, men skadan kan vara jättestor ändå.

Om senan ska kunna läka måste den stärkas successivt och kontrollerat, något din veterinär borde ha hjälpt dig med en plan för. Jag tycker du ska ta kontakt med den veterinär som behandlat senskadan och be om tydliga råd om hur du ska gå vidare när din häst nu är halt på två ben.

Naturligtvis kan hästar ha hältor som kommer både högt och lågt ifrån, och det går inte att utesluta att din häst har någon bakomliggande defekt/förslitning som kan vara del i senskadan, men utifrån det du berättar verkar det väsentligaste just nu hur som helst vara senskadan och att du får hjälp att hantera den.

Jag förstår att det är frustrerande att inte kunna rida som man vill, men senskador är allvarliga och kräver rätt hantering för att kunna läka. ❤️
 
Var det bak det inte var mycket reaktion på böjprov, eller även fram? Det kan ju vara något högt, bakbenshältan kan vara kompensation för frambenshältan eller tvärt om. Innan man hittar något definitivt är det ju svårt att uttala sig. Våga fråga veterinären vad de verkligen tror så du får bra svar. Precis som du redan fått som svar så är dock senor långsamma på att läka och man ska akta sig för att gå för snabbt framåt. Hältan går ofta går ner innan senan faktiskt är läkt. Och man rekommenderar oftast så mycket raka spår som möjligt (tyvärr är det ju ändå mycket böjt spår i ett ridhus, det är hörn väldigt ofta)

Jag har en som haft bla problem med gaffelband, men en hel del annat med. Gaffelbandet blev stötvågsbehandlat, skritt på hårt underlag och det gav resultat. Dock är vi inte helt igång än så kan inte ge så mycket om hållbarheten här.
 
Det låter som om du inte fått någon riktig vägledning från veterinären som ställde diagnosen senskada. Rent generellt, utan att veta hur din hästs skada ser ut, så tar senskador lång tid att läka. Om diagnosen ställdes i december vore det inte ovanligt att räkna med ett år eller mer innan hästen är fullt igång igen, om den ens kommer tillbaka till tidigare form.

Jag skulle utgå ifrån att en ny hälta rör senan tills något annat bevisats, och behandla hästen därefter. Ridning i ridhus, på mjukt underlag med böjda spår, låter tidigt för en häst som diagnosticerats i december.
Senskador ger inte alltid någon större hälta, men skadan kan vara jättestor ändå.

Om senan ska kunna läka måste den stärkas successivt och kontrollerat, något din veterinär borde ha hjälpt dig med en plan för. Jag tycker du ska ta kontakt med den veterinär som behandlat senskadan och be om tydliga råd om hur du ska gå vidare när din häst nu är halt på två ben.

Naturligtvis kan hästar ha hältor som kommer både högt och lågt ifrån, och det går inte att utesluta att din häst har någon bakomliggande defekt/förslitning som kan vara del i senskadan, men utifrån det du berättar verkar det väsentligaste just nu hur som helst vara senskadan och att du får hjälp att hantera den.

Jag förstår att det är frustrerande att inte kunna rida som man vill, men senskador är allvarliga och kräver rätt hantering för att kunna läka. ❤️
Men vad menar du med att senan ska ’stärkas’. Jag tänker att skadan på senan ska läka och det är musklerna runt senan ska tränas, för att avlasta och förhindra att skadan kommer tillbaks. En sena kan inte tränas, den utvecklas när fölet ligger i magen och fram tills fölis är sex månader. Sedan har hästen den senan den har.
 
Men vad menar du med att senan ska ’stärkas’. Jag tänker att skadan på senan ska läka och det är musklerna runt senan ska tränas, för att avlasta och förhindra att skadan kommer tillbaks. En sena kan inte tränas, den utvecklas när fölet ligger i magen och fram tills fölis är sex månader. Sedan har hästen den senan den har.
Gissar att det syftas till att senan ska belastas under läktiden så att den inte blir allt för oflexibel? Det är ju därför man numera ordinerar kontrollerad rörelse tidigt med senskador, det krävs lagom belastning för att de inte ska bli helt korta och oelastiska.
Men håller med dig om att stärkas är ett dåligt ord, missvisande.
 
Det låter som om du inte fått någon riktig vägledning från veterinären som ställde diagnosen senskada. Rent generellt, utan att veta hur din hästs skada ser ut, så tar senskador lång tid att läka. Om diagnosen ställdes i december vore det inte ovanligt att räkna med ett år eller mer innan hästen är fullt igång igen, om den ens kommer tillbaka till tidigare form.

Jag skulle utgå ifrån att en ny hälta rör senan tills något annat bevisats, och behandla hästen därefter. Ridning i ridhus, på mjukt underlag med böjda spår, låter tidigt för en häst som diagnosticerats i december.
Senskador ger inte alltid någon större hälta, men skadan kan vara jättestor ändå.

Om senan ska kunna läka måste den stärkas successivt och kontrollerat, något din veterinär borde ha hjälpt dig med en plan för. Jag tycker du ska ta kontakt med den veterinär som behandlat senskadan och be om tydliga råd om hur du ska gå vidare när din häst nu är halt på två ben.

Naturligtvis kan hästar ha hältor som kommer både högt och lågt ifrån, och det går inte att utesluta att din häst har någon bakomliggande defekt/förslitning som kan vara del i senskadan, men utifrån det du berättar verkar det väsentligaste just nu hur som helst vara senskadan och att du får hjälp att hantera den.

Jag förstår att det är frustrerande att inte kunna rida som man vill, men senskador är allvarliga och kräver rätt hantering för att kunna läka. ❤️
Tack så jättemycket för svar! Jag fick tydlig vägledning av vet 1. Då började vi med 50min skritt + 1 min trav, lägg på en min trav var fjärde dag. Eftersom jag ville vara på säkra sidan så la jag på en min var fjärde "riddag", dvs jag red inte 7 dagar i veckan utan kanske 5. Dessutom lade hon till att ridning i ridhus är OK men helst rakt hårt underlag. Detta eftersom min häst blev tokig och rent av farlig att rida ut på under vintern så jag försökte variera. De senaste veckorna kan jag erkänna att jag red ganska ofta i ridhuset så det ligger nog något i det där med att det gick lite för fort fram till ridhus... Men enligt vet 2 så finns ju ingen ny skada på gaffelbandet, hur hade du tolkat den nya hältan då? Kan hästen bli halt av samma senskada utan att det syns? Så jäkla märkligt... Jag ska be veterinären om ett förtydligande för jag inser själv nu hur diffust vårat samtal blev.
 
Var det bak det inte var mycket reaktion på böjprov, eller även fram? Det kan ju vara något högt, bakbenshältan kan vara kompensation för frambenshältan eller tvärt om. Innan man hittar något definitivt är det ju svårt att uttala sig. Våga fråga veterinären vad de verkligen tror så du får bra svar. Precis som du redan fått som svar så är dock senor långsamma på att läka och man ska akta sig för att gå för snabbt framåt. Hältan går ofta går ner innan senan faktiskt är läkt. Och man rekommenderar oftast så mycket raka spår som möjligt (tyvärr är det ju ändå mycket böjt spår i ett ridhus, det är hörn väldigt ofta)

Jag har en som haft bla problem med gaffelband, men en hel del annat med. Gaffelbandet blev stötvågsbehandlat, skritt på hårt underlag och det gav resultat. Dock är vi inte helt igång än så kan inte ge så mycket om hållbarheten här.
Båda egentligen, men när jag skrev det så var det fram jag hade i åtanke. Tack för ditt svar, och berätta gärna för mig hur det går i framtiden! Jag hade verkligen uppskattat att höra hur det gått för andra.
 
Tack så jättemycket för svar! Jag fick tydlig vägledning av vet 1. Då började vi med 50min skritt + 1 min trav, lägg på en min trav var fjärde dag. Eftersom jag ville vara på säkra sidan så la jag på en min var fjärde "riddag", dvs jag red inte 7 dagar i veckan utan kanske 5. Dessutom lade hon till att ridning i ridhus är OK men helst rakt hårt underlag. Detta eftersom min häst blev tokig och rent av farlig att rida ut på under vintern så jag försökte variera. De senaste veckorna kan jag erkänna att jag red ganska ofta i ridhuset så det ligger nog något i det där med att det gick lite för fort fram till ridhus... Men enligt vet 2 så finns ju ingen ny skada på gaffelbandet, hur hade du tolkat den nya hältan då? Kan hästen bli halt av samma senskada utan att det syns? Så jäkla märkligt... Jag ska be veterinären om ett förtydligande för jag inser själv nu hur diffust vårat samtal blev.
Nä, det borde synas på ul om skadan gått upp igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp