Praktik, HYN och allt vad det heter..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare lillmyran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 066
L

lillmyran

Som jag har förstått det så kommer inte Arbetsförmedlingen att betala ut någon praktikersättning detta år, pga av omprioritering av pengarna. Jag är inte så insatt i vem som betalar när man gör praktik på en HYN-godkänd gård, men jag antar att det inte är praktikvärden? Hur blir det då nu, varifrån söker man pengarna om Af inte längre vill betala? Och om man vill praktisera ändå, på en gård som inte är HYN-godkänd utan att det behöver leda till en utb, finns det någon möjlighet att får ersättning någonstans ifrån då?

Har väl ev planer på att söka hippologen senare, och då behöver man väl praktik på en HYN-godkänd gård i ett visst antal månader? Kan svartjobb på en HYN-godkänd gård gälla? Svartjobb är ju absolut inget att föredra, men krävs det för att komma in på en utb. så är det säkert många som kan trilla dit.

Någon som vet lite mer om det här, jag är som sagt väldigt dåligt insatt!

Sv: Praktik, HYN och allt vad det heter..

För att söka till Hippologen är kravet 6 månaders praktik på HYN-godkänd plats eller 12(?) månader på icke godkänd plats. Du kan således praktisera i princip var som helst.

Många gånger när det gäller praktikplatser så kan din lön vara lite fickpengar samt lektioner och träningar om du har med dig egen häst. Ofta får du även ha hästen på plats kostnadsfritt.

Är det Arbetsförmedlingen som betalar ut praktikerstättningen? Jag har praktikplats på gång och fick rådet att prata med min hemkommun.

Nån som har koll på detta?

ha jag fick höra att AF inte delar ut pengar till hästnäringen eftersom det inte leder till några jobb :confused: :confused:
Hade också tänkt att söka in till hippolog....

Det kan jag i ärlighetens namn säga att det var det dummaste jag någonsin har hört.

Det ska vara AF som betalar ut en ev. ersättning, men de bedömmer varje "fall" för sig och det är inte alls säkert att man får något.

Finns det krav på att man ska ha varit anmäld som arbetssökande hos dom, eller går det att få ersättning även om man säger upp sig på nuvarande jobb för att praktisera?

Och om AF nekar ersättning är det totalkört?

Rena djungeln det här ju!

Tacksam för svar
/Madde

går det att få ersättning även om man säger upp sig på nuvarande jobb för att praktisera?
:confused: :confused: Är du allvarlig? säga upp sig från ett jobb för att gå ut på praktik med 70-80 % ersättning av lön (snart 65% är det väl) Uppsägning ger väl oxå avstängning från akassa i 90 dar dvs du har inte rätt till nån ersättning

Jobbet har jag haft i en månad, ett "extraarbete" har inte rätt till akassa då jag jobbat för lite.
Praktikplatsen jag hittat är precis det jag vill göra nu, och jobb kan jag få hjälp att fixa efter avslutad praktik.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 490
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag tänkte bara höra lite om hur personer gjort med praktik. Jag vill söka in till hippologen och behöver då praktisera. Jag har pratat...
Svar
11
· Visningar
3 633
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 655
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka