Praktik/Lärling-hovslagare

Mynta2

Trådstartare
Om man går hovslagarskolan så ska man ju praktisera...MEN hur funkar det. Man praktiserar ju givetvis hos en hovis, men tanken slog mig: När man är ute på fält och jobbar, hur många hästägare tillåter en grönis fixa med hovarna ? Jag själv vet inte hur jag skulle ställa mig till detta om min ordn.hovis sa: Är det ok att min praktikant övar ? provar ? Skor ?..osv...ELLER är praktikanterna bara med och tittar ?

Samma med lärling när man lär hos en yrkeskunnig, hur funkar det då ? Dött material är ju annat...jag har praktiserat hos en sadelmakare...gjorde man fel så började man om med nytt läder. Men det funkar ju inte på levande väsen...där ska ju allt klaffa på en gång.

Någon här som gjort praktik eller eller gått som lärling ?

Sv: Praktik/Lärling-hovslagare

jag har varken gått praktik eller varit hovslagarlärling, däremot har jag haft några i stallet.
det har aldrig varit några problem. de får börja o kratsa ur o grovraspa/hugga o sedan kommer hovis o kollar att det är OK.
de brukar vara med i några månader så man träffar de ju minst 2-3 gånger o för varje gång gör de mer o arbetar mer självständigt.

Om min hovis litar på att praktikanten skor bra så okej, då får han sko, hovis får kolla efteråt att allt ser ut som det ska. Min häst är inte stans bätsa att träna på iof. Han sitter gärna och gör små "levader" i stallgången (motsatsen till att hänga) när man skor fram. Har sköra hovar och får ganska lätt sömtryck.
Men visst, säger hovis att han är duktig så ok, men jag betalar inte fullt pris för en lärling...

Jag håller på att lära mgi sko, jag verkar min egen och stallägarnas hästar och eftert så fixar hovslagaren eller stallägaren (som också är hovslagare)till det man gjort fel! En kompis erbjöd att jag fick öva på henne ponny också. Saken är den att när man lär sig sko så är man så himmla försiktig, jag brukar tycka att jag tagit allt och sen tar ändå hovslagaren bort hur mycket som hellst :angel:

Och innan du skor så har du ju förhoppningsvis mycket bas kuskaper så du vet på ett ungefär hur man ska göra eller hur man inte ska göra! Jag skulle låta andra prova på min häst, om jag litade på personen som var handledare :)

Jag har låtit en praktikant sko min häst, inga prolem med det. Såpass mycket förtroende hade jag för min dåvarande hovis att jag visste att han inte skulle släppa lös nån att verka och sko om han inte visste att den personen fixade det!
Självklart stod hovis och övervakade.

Kan gott och väl tänka mig det igen, men som sagt - hovis ska vara närvarande och jag vill att de har en dialog med varandra under tiden.

Hovslagare är ju en bristvara (iaf här) så man får väl "ställa upp";) så att det förhoppningsvis finns fler duktiga hovslagare i framtiden!

Kan tillägga att praktikanten som skodde min häst senare blev min ordinarie hovis;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Födda-24
Tillbaka