Prata med en vägg

Det blir inte offrets fel för att hen inte vågar eller klarar att be om hjälp. Det är ändå förövarens fel.

Om du slår och hotar någon så att de blir så rädda eller handlingsförlamade att de inte vågar eller förmår att be om hjälp så gör det inte att det är offrets fel.

Men ingen har sagt att det ar offrets fel. Allt som sagts ar att ingen annan kan avsluta relationen at en. Det ar ett beslut man maste ta sjalv.

Det blir inte offrets fel för att hen inte vågar eller klarar att be om hjälp. Det är ändå förövarens fel.

Om du slår och hotar någon så att de blir så rädda eller handlingsförlamade att de inte vågar eller förmår att be om hjälp så gör det inte att det är offrets fel.

Så om förövaren inte slutar och offret inte vågar/kan be om hjälp... vad gör vi då?

Så klart att det är dens fel som slår, det borde ju aldrig i en perfekt värld ske. Men sen då

Så om förövaren inte slutar och offret inte vågar/kan be om hjälp... vad gör vi då?
Då står vi lite kvar där vi är.
Rent psykologiskt vet vi också att det är så komplicerade relationer att även om hon får hjälp går hon många, många gånger tillbaka för att hon sitter i en sådan mental beroendeställning till honom.

För att det ska gå att hjälpa en kvinna som lever i ett våldsamt och destruktivt förhållande måste hon vara mentalt klar med mannen i fråga och verkligen vilja ha hjälpen, annars riskerar det hela att bli dubbelt så illa.

Tyvärr har många kvinnor dött när de frågat efter hjälp och någon försökt prata med mannen. Man ska verkligen veta vad man gör när man hjälper en kvinna som är utsatt.

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
967
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 324
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 910
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 284
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka