Premiär för realityserien ”Familjen Hammarström”

Nej. En måste fortfarande ha viljan och drivet för att faktiskt tävla, även om en har dessa förutsättningar. Det är inte bara att ha en fin häst och råd med tävlingar för att lyckas. Lite svårare är det ju. Sen är det såklart lättare när en har den ekonomiska hjälpen.

Och som @athena sa, "Jag tror man är ganska naiv om man tror att man kan ärva Coca Cola och inte inse att det kommer med en del hårt arbete och kräver driv.". Det håller jag med om.

Det är väl klart att en person som är född i en familj med dessa förutsättningar har en annan syn på det än någon som inte haft det lika enkelt. Jag fattar att folk tänker som du, men jag tycker det låter så otroligt bittert och det blir trist.

Det svider helt enkelt för många att vissa föds med de här förutsättningarna.
Jag är (också) avis, det är jag verkligen. Men jag är allt annat än bitter. Avundsjuka brukar ju kunna mynna ut i bitterhet.

Viljan och drivet att tävla? Den som vill tävla tävlar och den som inte vill låter bli.

Du läser in alldeles för mkt av vad som ingen skrivit. Vem har pratat om att lyckas eller inte lyckas? Vi snackar driv och vilja och inget annat. Det verkar ha väldigt olika betydelser för olika personer. För mig personifierar helt enkelt inte driv och vilja någon som har allt serverat från början. Varför stör du dig på det?

Det är väl bra att du är allt annat än bitter vad det nu har med saken att göra :confused:
 
Bland annat du och @fio , bara på den här sidan. Som sagt, inte ordagrant.
Jag förstår inte din sista mening.

Nej? Personer som blivit rika pga att dom jobbat sig dit har nog driv och vilja så räcker och blir över. Är nog ingen som ifrågasatt det. Det jag har sagt är att jag tycker det blir fånigt och tröttsamt när barn till dessa som får alla förutsättningar börjar snacka om driv och vilja i var och varannan mening som vad jag förstått görs i denna serie plus det övriga jag skrev i inlägg 65

Dessutom är det sjukt tröttsamt med folk som börjar skrika avundsjuka och bitterhet så fort man inte höjer rika personer till skyarna! Jag höjer inte alla fattiga till skyarna heller men jag kanske bara är bitter och avundsjuk ;)
 
Det räcker ju att man är arvtagare, krävs ju inget driv direkt. Man behöver ju inte automatiskt driva stället bara för att man råkar ärva majoriteten av aktierna tex. Det kan man anställa folk att göra.

Ja rik kan du bli. Men ingen framgångsrik företagare.
 
Jag tror säkert de har driv. Men jag tror också att driv kan påverkas av förutsättningar dvs är du en tävlingsinriktad person så är det lättare att ha driv och vara motiverad om det finns tillgång till en häst med potential att gå EM. Om man jämför det med hur de flesta ungar har det dvs att gå på ridskola en gång i veckan. Jag hade vänner som slutade med ridningen just för att de var tävlingsinriktade och de ville träna och tävla mer än vad de kunde på ridskolan. De började med andra sporter där de kom långt.
Så jag tror säkert Hammarströms barn har driv men jag tycker inte det går att säga huruvida de har mer driv än gemene man.
Och jag tror det som sticker i ögonen är när folk som de pratar om driv som att de har mer driv än andra och inte nämner att det också handlar förutsättningar. Samt att det också blir lägre konkurrens mot tex sporter som fotboll som nästan alla kan ha råd med.
 
Nej. En måste fortfarande ha viljan och drivet för att faktiskt tävla, även om en har dessa förutsättningar. Det är inte bara att ha en fin häst och råd med tävlingar för att lyckas. Lite svårare är det ju. Sen är det såklart lättare när en har den ekonomiska hjälpen.
Fast näe, det krävs inget jättedriv för att tävla. Känner många som tävlade mycket som barn bara för att föräldrarna sponsrade med bra hästar och dom slutade hyfsat fort när det kom in mer jobb i bilden och dom inte bara fick saker och ting längre.
Det svider helt enkelt för många att vissa föds med de här förutsättningarna.
Jag är (också) avis, det är jag verkligen. Men jag är allt annat än bitter. Avundsjuka brukar ju kunna mynna ut i bitterhet.
Problemet är inte pengarna och dom ekonomiska möjligheterna, det är inte det som folk störs på när det gäller denna familjen.
 
Ser inte problemet alls med serien. Jag tror att gemene man fattar att merparten av alla hästintresserade familjer inte har tio ungar och pengar som gräs, att familjerna exponerat sina barn är inget konstigt, har inte sett den här kritiken mot familjen annorlunda till exempel som i allra högsta grad exponerar ungarna... Om de vill lägga alla sina pengar på sina ungar och låta de satsa, så varför inte? Jag är mest förbryllad hur de hinner med, jag hinner knappt med två ungars intresse där den ena bara rider klubbtävlingar med sin ponny. Oavsett vilket är det mycket bittra och avundsjuka kommentarer här, det hade INTE blivit TV av en ponnyfamilj som försöker slå sig fram på ridskola en gång i veckan. Jag tror också att de flesta har vett nog att fatta att de flesta familjer som håller på med hästar INTE lever på det här sättet, åtminstone fattade min man, som inte ens är svensk, det, på en gång, har inte frågat andra men tvivlar starkt på det.
 
Ser inte problemet alls med serien. Jag tror att gemene man fattar att merparten av alla hästintresserade familjer inte har tio ungar och pengar som gräs, att familjerna exponerat sina barn är inget konstigt, har inte sett den här kritiken mot familjen annorlunda till exempel som i allra högsta grad exponerar ungarna... Om de vill lägga alla sina pengar på sina ungar och låta de satsa, så varför inte? Jag är mest förbryllad hur de hinner med, jag hinner knappt med två ungars intresse där den ena bara rider klubbtävlingar med sin ponny. Oavsett vilket är det mycket bittra och avundsjuka kommentarer här, det hade INTE blivit TV av en ponnyfamilj som försöker slå sig fram på ridskola en gång i veckan. Jag tror också att de flesta har vett nog att fatta att de flesta familjer som håller på med hästar INTE lever på det här sättet, åtminstone fattade min man, som inte ens är svensk, det, på en gång, har inte frågat andra men tvivlar starkt på det.


Ponnymammans senaste blogginlägg förklarade just problemet med serier som denna.

Tycker nog jag läste det i varenda nyhetsmedia när Peder vann Jerringpriset hur gemene man förknippar ridning med mångmiljonärer.
 
Just hästsport krävs arbete och känsla och djurintresse. Otaliga är det väl genom åren som har haft extremt goda förutsättningar hästar och möjligheter men inte kommit speciellt långt och många är de som med sämre ekonomiska förutsättningar men bättre kondition och horsemanship som varit framgångsrika. Det är en sport med djur.

Programmet är en studie av nutiden och reflekterar den väl och att det finns kritik mot det oerhörda slöseriet och bilden som ges borde vara normalt. Programmet handlar inte om hästar och borde inte finnas inom hästbudgeten för SVT.

Flickan säger ju själv att hon vill bli artist, programmet handlar om hennes ambition. Hästen och syskonen blir en attiralj som passar imagen. Rent PR och reklam som en begynnande karriär. Hon är väl en sk influencer.
 
Jag tror säkert de har driv. Men jag tror också att driv kan påverkas av förutsättningar dvs är du en tävlingsinriktad person så är det lättare att ha driv och vara motiverad om det finns tillgång till en häst med potential att gå EM. Om man jämför det med hur de flesta ungar har det dvs att gå på ridskola en gång i veckan. Jag hade vänner som slutade med ridningen just för att de var tävlingsinriktade och de ville träna och tävla mer än vad de kunde på ridskolan. De började med andra sporter där de kom långt.
Så jag tror säkert Hammarströms barn har driv men jag tycker inte det går att säga huruvida de har mer driv än gemene man.
Och jag tror det som sticker i ögonen är när folk som de pratar om driv som att de har mer driv än andra och inte nämner att det också handlar förutsättningar. Samt att det också blir lägre konkurrens mot tex sporter som fotboll som nästan alla kan ha råd med.
På lägre nivå, och dit räknar jag även ponny SM, kommer man väldigt långt bara av att ha en bra ponny och bra tränare. Det finns ponnyer som tagit flera ryttare till toppen och jag har svårt att tro att just dessa små ryttare är de "bästa". Det ändrar sig när det blir svårare konkurrens, och man tävlar mot fler som har bra förutsättningar och även de med som fått kämpa sig fram med mindre resurser (oftast inte inga resurser, där är det extremt få som tar sig fram, men omöjligt är det inte) och lyckats. Det är först som senior som det verkligen hettar till på allvar. Här kan ingen köpa en superhäst och lyckas i längden, inte utan egen talang och egna kunskaper.
 
Ponnymammans senaste blogginlägg förklarade just problemet med serier som denna.

Tycker nog jag läste det i varenda nyhetsmedia när Peder vann Jerringpriset hur gemene man förknippar ridning med mångmiljonärer.
JAG är inte ponnymamman. Jag har rätt till mina egna åsikter
Hon har även skrivit ett inlägg om att du ska sluta kräkas ut din avundsjuka ;-)
 
Jag hade förövrigt inte velat se en serie om en enskild ponnytjej på en ridskola. Snacka om boring idea...
 
JAG är inte ponnymamman. Jag har rätt till mina egna åsikter
Hon har även skrivit ett inlägg om att du ska sluta kräkas ut din avundsjuka ;-)

Jag vet att du inte är ponnymamman, jag skrev bara att hon förklarade problemet med serier som denna eftersom du nu tyckte att gemene man förstår att hästfolk inte har pengar som gräs. Jag håller inte alls med om det, man ser tydligt i kommentarsfälten att gemene man tror just precis det. Iallafall när det gäller folk som tävlar.
 
Ser inte problemet alls med serien. Jag tror att gemene man fattar att merparten av alla hästintresserade familjer inte har tio ungar och pengar som gräs, att familjerna exponerat sina barn är inget konstigt, har inte sett den här kritiken mot familjen annorlunda till exempel som i allra högsta grad exponerar ungarna... Om de vill lägga alla sina pengar på sina ungar och låta de satsa, så varför inte? Jag är mest förbryllad hur de hinner med, jag hinner knappt med två ungars intresse där den ena bara rider klubbtävlingar med sin ponny. Oavsett vilket är det mycket bittra och avundsjuka kommentarer här, det hade INTE blivit TV av en ponnyfamilj som försöker slå sig fram på ridskola en gång i veckan. Jag tror också att de flesta har vett nog att fatta att de flesta familjer som håller på med hästar INTE lever på det här sättet, åtminstone fattade min man, som inte ens är svensk, det, på en gång, har inte frågat andra men tvivlar starkt på det.
Ja majoriteten fattar säkert att alla som rider inte har det just så här - det vore rent ut sagt underligt om man tror att bara syskonskaror på 10 är hästintresserade, inga andra, men många tar det som indikation att man behöver mycket pengar för att rida eller åtminstone tävla. Ridsport är en materialsport men det går utmärkt att rida även som medelsvensson och även relativt fattiga familjer har häst och ridintresse och kanske även en häst. Det är dock svårt för de som har det riktigt knapert. Jag har inte sett något program som riktar sig till äldre ungdomar och vuxna som ger en mer nyanserad syn .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klara Hammarström är tävlingsryttaren som sadlade om och satsade på musiken. Nyheter24 reder ut allt om artistens gigantiska familj, den...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ellen Hammarström är nästa i familjen Hammarström att uppmärksammas i TV. Inom kort startar hennes egen serie på SVT Barnkanalen.
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hon var elitryttaren som blev artist – och nu favorittippas hon i Melodifestivalen. Klara Hammarström går emot resten av sin stora...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ingenting är omöjligt för familjen Hammarström i säsong två av realityserien som precis har släppts på SVT Play. Men nu är det nya mål...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp