Premieringar, mönstringar och utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 233
M

martina

Nu vill jag veta skillnaden??? :confused:

Vad är skillnaden mellan Premiering och Utställning. Kan föl bara visas på fölmönstring?
Nu vill jag ha reda på allt ni vet.

MVH :eek:

Sv: Premieringar, mönstringar och utställning

Premiering finns i olika former.
På sommarpremiering kan man stamboksföra sitt sto men även visa hingstar och unghästar/föl för bedömning, hingstar kan dock inte godkännas vid en sommarpremiering. Treårsston kan få avelsdiplom om de får 40 poäng eller mer.

För att en hingst ska kunna godkännas ska den visas på en hingstpremiering och uppfylla de rasvisa kraven.

Utställning - mer show och tävling än premiering, hästarna rangeras, det utses champions och Best in Show-vinnare.

Vill man bara ha en bedömningen på sin häst så är utställning roligare och billigare än premiering.

På fölmönstring bedöms bara fölen.

Senast ändrad:

Tänkte bara tillägga att man normalt kan stamboksföra sitt sto i samband med fölmönstringen.

Tack till er båda. Detta redde ut lite av alla frågor som man går och grunnar på i bland!! :bow:

Esketeske skrev:
Tänkte bara tillägga att man normalt kan stamboksföra sitt sto i samband med fölmönstringen.

de uppgifter som jag har fått säger att det endast är halvblodsston du kan stamboksföra i samband med fölmönstringen... inte kallblod, och ponnyraser...

Om jag har fel, får gärna någon "bättre vetande" tala om det...

Jag stambokförde ett NF-sto i samband med fölchampionatet på Bolleup i höstas! :)

Hlsn Helena

Kan det var olika i olika distrikt då???
För när jag frågade om Ronja -03 så gick det inte! :crazy:

Idag var vi i Tvååker för att få stamboksfört vårt 14 åriga "gamla" tävlingsto. Eftersom jag redan visat hennes(hittills enda) avkomma på fölmönstringen-03, så räckte det att hon visades.

trots hennes ålder så delades poäng ut, vilket jag uppskattade mkt.

Håkan Ström(premieringsdomaren) var mkt positiv och berömde oss för att ha ett mkt välbevart sto i "toppskick"... sådant värmer!

Så numera har hon G1 (tidigare AB?) för sina tävlingsprestationer! :d

Jag tycker att fler borde visa sina hästar på premieringarna!!! det Känns som att många "bara bryr sig om meriter på tävlingsbanorna" numera... men visst skall väl en renrasig häst vara stamboksförd!!!
Eller är det jag som är gammalmodig? :confused: :crazy:

Visserligen men det är mycket som visas på utställning men inte för stamboksföring på premiering. Om man sänkte anmälningsavgiften så kanske fler skulle visas fram!

Nu har man anmälningsavgiften till SH plus stamboksföringsavgiften till rasföreningen = DYRT!

Jag betalade 350:- för premieringen, och sedan ska SNF ha 250:- för stamboksföringen...

600:- tycker jag är rätt acceptabelt.
När barnen tävlade ponny som mest så räckte inte 600:- ens till bensinen de flesta helger :crazy:

Nej, jag förstår vad du menar, det är klart om man har tre-fyra stycken/år, så blir det en del pengar i slutändan...

Jag stamboksförde mitt 12-åriga sto i år och fick inga poäng. Fick höra av någon att det får dom inte när dom är över 10 år. Men ifjol stamboksförde jag mitt andra då 11-åriga sto och hon fick poäng. Och du fick poäng på en sån gammal märr i år. :confused: Jag har fjordhästar. Antar att det dessutom är olika regler för olika raser också, men det vore ju fint om man kunde gre det någotsånär iallafall. :smirk: Nån som vet om det är nya regler för i år, eller??

så sa dom idag domarna att ston över 10 år inte får nån poäng
halvblod

ancan skrev:
de uppgifter som jag har fått säger att det endast är halvblodsston du kan stamboksföra i samband med fölmönstringen... inte kallblod, och ponnyraser...

Om jag har fel, får gärna någon "bättre vetande" tala om det...

Stambokföring, avelsvärdering av ston finns reglerat i SH´s storeglemente.

Storeglementet är dels en allmän del som behandlar avelsvärdering i stora drag.

Sedan har varje ras sina egna "rasvisa krav".
I rasvisa krav finns angivet rasspecifika kriterier och de är olika för alla raser.

I det gemensamma storeglementet står det att ston kan avelsvärderas på vilken avelsvärderingsgrundande utställning som helst/ eller stopremiering.

Men vissa raser har skrivit ifrån det gemensamma reglementet och i deras rasvisa krav står att avelsvärdeklass endast utdelas på premieringar.

Var stoet än avelsvärderas så skall domaren/premieringsförättaren läsa de rasvisa kraven och utföra sin uppgift efter de anvisningar som finns där.

SH´s storeglemente kan laddas ner från SH´s hemsida, och där går att läsa vad som gäller för alla olika raser.

www.Svehast.se
filer att ladda ner
storeglemente 2005.

Det finns ett fel i SH´s storeglemente och det är för ridponnyston--tryckfelsnisse har varit framme och ett gammalt storeglemente är publicerat.
Ridponnyston kan avelsvärderas på alla oficiella utställningar--bedömningsprotokollet skickas till ASRP´s kansli som tilldelar avelsvärdeklass för ston som är exteriörbedömda.

peråke

Jag ska visa föl + sto på söndag i Hörby.
Stoet är 19 år men jag vill gärna ha henne stambokförd.
Men måste hon få ett visst antal poäng eller är det bara det att hon ska visas??

/ Kitara_ * Jätte nervös inför Söndag... *

Jag ska visa min fölunge på lördag o samtidigt stambokföra stoet som är över 10 o halvblod,får hon inga poäng då, eller?
Första gången för mig o är jättenervös... :eek:

För att svara på era frågor så har jag läst i storeglementet och på sidan 23, finns halvblods rasvisa krav och där står det

Så här står det i allmänna storeglementet
Bedömning av äldre ston
Ston över 10 års ålder poängbedöms och klassindelas normalt inte utan endast efter
särskild överenskommelse mellan premieringsförrättaren och hästägaren eller dennes
ombud. Med levande avkomma menas minst nio dygn gammalt föl. Om fölet
därefter dött skall veterinärintyg kunna företes om att fölet för sin ålder varit normalt
utvecklat och av godtagbar kvalitet.

Och så här sedan i rasvisa krav halvblod.
Värdebokstav B
- stoet är lägst 4 år och har minst en levande avkomma intagen i Grundstambok
avdelning I (gröna papper).

- ston 10 år eller äldre skall tilldelas klass (I-IV) om de ej poängbedöms och vara av
lägst motsvarande klass III om de ej poängbedöms.

- inget krav på ridprov. Istället skall konsekvent anges tävlings- eller
kvalitetsbedömningsmeriter för de ston som har sådana.
----------------------------------------------------------------
och poängtabell för klassindelning
I 38-50 poäng 45-60 poäng
II 35-37 poäng 42-44 poäng
III 30-34 poäng* 41 poäng

peråke

Hej! jag har ett sto som jag vill stamboksföra, måste jag göra det på en premiering? det är ett shettissto, hon fick ett föl förra året... tacksam för svar!
:bump:

Liknande trådar

Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 529
Senast: Syrax
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 716
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka