Prestationsavel

KopparbergsEmme

Trådstartare
Uppvuxen i en "renrasig miljö" eller hur ska jag uttrycka mig?

Renras aveln är för mig viktig, jag beundrar de timmar folk lägger ned på meritering av sina djur och jag älskar att bläddra bland släktskapet på min egen hund eller vänners via SKK och kolla stammar och vad släkten gjort.

Har väl (tyvärr) lite dålig förståelse för folk som vill para sina hundar för deras hund är trevlig. För absolut är det en viktig del, men sen då? Det argumentet jag blir mest knäckt på är "min snälla & friska hund" som de inte gjort några 'standard' undersökningar på...:grin:

MEN när det kommer till ren prestationsavel vinglar jag mellan benen hele tiden... För jag vet folk som avlar på sina urduktiga jakthundar som presterat jätte mycket, och jag kan förstå dem! även om det är mot alla mina principer, på sätt och vis... men åh andra sidan blir alla deras hundar sålda till jaktmänniskor också och många har stora framgångar..

Vad är era tankar om prestationsavel, behövs den? för att ställa högre krav på våra renrasiga kanske? för att trigga oss att finna ännu bättre hundar....?

Senast ändrad:
Sv: Prestationsavel

Vad skiljer "prestationsavel" med annan avel menar du?

När jag nu skall para min tik så gör jag ju detta med målsättningen att valparna skall bli välfungerande hundar som kan arbeta inom alla olika bruksgrenar!

Många renrasiga jakthundar lämnar fantastiskt duktiga avkommor - så varför blanda?

Och om man nu väljer att göra det... Hur många av alla dessa fantastiska blandras-jakthundar är över huvudtaget vet.kontrollerade innan en parning?

/Swat

Prestationsavel är både bra och dåligt. Jag kan tycka att det beror lite på vilken ras man tittar på.

Tittar jag på schäfer så MÅSTE inte föräldrarindividerna vara högt meriterade, om de verkar ha huvudet på skaft och linjerna är intressanta. Det kan såklart vara ett + om de gjort någonting, men med handen på hjärtat är det sällan en hund når sina framgångar för att just hunden är så bra, det har mer med en ambitiös förare att göra.

Däremot kan man ju ibland fråga sig varför en "toppförare" valt en viss hund. De som har varit med i gamet länge brukar oftast vara kräsna med sina hundar och de som de slutligen kör med , kör de oftast för att det är en hund med kvaliteér. Men!! Inte att förglömma att en bra hund inte behöver vara en bra avelshund.

Det kan vara lite naivt att tro att supermeriterad+supermeriterad=stjärna till valp. Man får inte stirra sig blind på föraren åstadkommit med sin hund, hunden är inte bättre eller sämre om den aldrig tävlat/gjort något viktigt prov!

Ser jag dock till WHWT. Där finns det inte så många hundar som är meriterade, och just dessa prov är ganska "självgående". Blir en westie jaktchampion, då är det oftast för att den är så pass bra. Det är svårt att träna en jakthund till att utföra sin uppgift om den inte har anlag. Kräver uppgiften självständigt arbete så är det ett bättre kvitto på att hunden innehar vissa kvaliteér än om det avser en sport/gren där föraren hela tiden är med och styr och samarbetar.

Kort och koncist. Högt meriterade föräldrar är ett plus, det är dock viktigare att se till individen bakom titlarna, och ha ett hum om föraren. Även en världsmästare har sina fel och brister.

Senast ändrad:

Håller helt med, man måste se till helheten. Meriter är inte allting även om de är bra att ha.

TS; Angående prestationsavel: det är ju inte dåligt om valparna faktiskt ska prestera något, ex. Jakt, bruks o.s.v. Jag sätter hellre arbetsduglighet i främsta rummet än kanske rastypiskhet, utseende. Har man tur går detta att kombinera men ofta händer det att utseende och arbetsduglighet inte avlas ihop som tänkt i hundvärlden. Det finns flera raser som har en utställnings och en arbetslinje som skiljer sig. Senast i söndags såg jag ett exempel på det med utställnings hyskyn och dragvarianten...
Men om du talar om prestationsavel i form av utställningsmeriter så... Ja det är lika mycket värt som att fiska upp en abborre när du vill ha en gädda tycker jag. Det säger bara att din hund ser ut som en domare tycker att den ska se ut, på just en tävling. Finns många sätt att få till dessa meriter. Huruvida det är enligt rasstandarden, hälsosamt eller ens bra är ju något man debatterat länge nu.

Sedan vet jag inte vad du har emot att människor avlar på sina urduktiga jakthundar? Ska man jaga vill man inte ha en medioker jakthund, man vill ha en bra jakthund. Då avlar man på dem bästa.
Samma gäller ju hästar. Du har hopp och dressyrlinjer att överväga när du ska betäcka ett halvblodssto. Det första man frågar sig är vad man vill ha hästen till. Man har ju ett specifikt mål man vill uppnå med sin hund, vare sig det handlar om sällskap, utställning, jakt, bruks o.s.v. Detta avspeglas i aveln man gör och de linjer/meriter man använder.

Du har ju även samma tänk i ex. Nötkreatur aveln och fågel aveln. Vissa används till kött, andra används till mjölk, vissa raser har specifika egenskaper och användbarhet.

Senast ändrad:

Jag vill bara tillägga en till sak.

Viss prestationsavel gör att man bryr sig mindre om vissa andra, kanske negativa egenskaper. Ex. Om du har en jakthund som presterar extremt bra så kanske det händer att den kan vara skarp eller väldigt svår att hantera i andra fall. Man väljer ändå att avla på den för att man vill selekta för en jakthund som presterar lika bra.

När man gör detta val så får man ju dra alla fördelar och nackdelar mot varandra. En duktig hundmänniska kan då kanske hantera en sådan här hund, då får man bestämma att alla valpar som säljs i kullen ska gå till erfarna och duktiga jägare som vill ha en extrem jakthund. Så länge man inte kompromissar på hälsan (vilket jag inte tror att man gör då, en sjuk eller kortlivad jakthund borde inte vara att eftertrakta) så ser jag inget fel i det.

Detta låter kanske helt uppåt väggarna men så är det ju även i hästvärlden. De hästar som tävlas i eliten är inte hästar som alla klarar av. Väldigt många har temperament som heter duga pch kan bli riktigt farliga i fel händer, men som under rätt ryttare presterar otroligt bra och är framgångsrika.

Allas mål med aveln är inte att få fram hästar och hundar som vanliga svensson kan ha. Vissa har just hög prestation som ett mål. :)

Vad är era tankar om prestationsavel, behövs den? för att ställa högre krav på våra renrasiga kanske? för att trigga oss att finna ännu bättre hundar....?

Jag anser att på arbetande hundar så är prestationsavel det som bör satsas på. Jag tror på sådan avel där den är seriös. Nu testas korsning mellan Malle/Schäfer för att se om det kan optimera en arbetande hund. All avel med arbetande raser ska innehålla föräldrar som arbetar bra. Givetvis får man inte tumma på mentalitet och en frisk fysik men det brukar gå hand i hand.

När jag tänker på prestationsavel tänker jag nog för egen del mer på slädhundar än t ex jakt.

Avel (inte slumpmässig uppfödning av "söta valpar efter min söta tik") innebär selektion över generationer. Selektionen är vad som formar de framtida generationerna. Om sen den selektionen sker inom kennelklubbarnas stängda stambok (och dessutom ska det vara "rätt" kennelklubb...) eller utanför, det spelar egentligen inte så stor roll.

Vår definition på renras är satt just efter den stängda stamboken inom kennelklubbarna. Men egentligen är det en ren papperskonstruktion, en definition som vi har valt.

Förmodligen är den sanna definitionen på en ras genetisk. När en grupp hundar har uppnått en så pass distinkt genetik att den klart skiljer sig från alla andra hundar - då är det en renras i ordets mest sanna betydelse.

Det kom en väldigt intressant genetisk studie i år om Alaskan Sled Dogs. Den visar att trots att dom inte är traditionellt renrasiga, så har generationers selektion för specifika egenskaper format en genetik som i vissa stycken gör dom mer renrasiga än många renraser. Visst ingår många olika renraser ur olika stängda stamböcker, men fortfarande har just selektionen gjort gruppen förvånansvärt homogen i många avseenden.

Man kan också se klara skillnader mellan slädhundar avlade för distans och för hundar avlade som sprinters. Selektionen har varit annorlunda, man har avlat för andra egenskaper och det kan avläsas i generna.

Om rapporten
http://www.biomedcentral.com/1471-2156/11/71/abstract

Själva rapporten (på allt annat än lättläst engelska...)
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2156-11-71.pdf

Det viktiga är ju målet med aveln.

Att avla på riktiga "pappershundar" med fluffiga pälsar som vinner utställningar ser jag inte som ett dugg seriöst om man lägger t.ex. mentalitet eller sjukdomar åt sidan.

Blandrasavel på jakthundar som har en tanke bakom - t.ex. gråhund/wachtel (mycket vanlig korsning) - kan däremot vara högst seriös.

Jag hellre att någon med ett sunt tänk parar två omeriterade hundar som faktiskt arbetar inom något område (framförallt jakt) och besitter fina egenskaper, än alla valpfabriker som finns med stöd av SKK.

Det är målet och tänket som spelar roll, inte stamtavlan.

Jag känner själv när jag läset mitt inlägg igen (tyckte jag fick till det :crazy: )att det blev lite luddigt.

Jag jämnställer inte blandrasaveln med den renrasiga, eller det var iaf inte meningen.
Jag har dock blivit lite kluven när man ser en 'ny del av hundvärlden'. i bruksgrenarna är bara renrasiga tillåtna och du kanske inte har samma krav på en hund där som tex en jakthund. Även om du behöver en bra hund där också för att komma någonstans så krävs det ju väldigt många egenskaper hos en jakhund för den ska vara riktigt bra (nu tänker jag på löshundsjobb främst).

Jag kan känna lite att vill man ha en jakthund till ett specifikt användningsområde är de absolut viktigaste att den gör det de ska, innan ras. känslan jag fått iaf... och då tänker jag lite i banorna -Är det bra att någon korsar fram en bra jakthund för att de som avlar renrasigt kanske får en aha upplevelse vad man skulle vilja ha fram i sin egen renrasigauppfödning, eller är de redan för rasbundet de egenskaper som finns?

förstår du lite hur de snurrar i min boll?

Håller helt med, man måste se till helheten. Meriter är inte allting även om de är bra att ha.

TS; Angående prestationsavel: det är ju inte dåligt om valparna faktiskt ska prestera något, ex. Jakt, bruks o.s.v. Jag sätter hellre arbetsduglighet i främsta rummet än kanske rastypiskhet, utseende. Har man tur går detta att kombinera men ofta händer det att utseende och arbetsduglighet inte avlas ihop som tänkt i hundvärlden. Det finns flera raser som har en utställnings och en arbetslinje som skiljer sig. Senast i söndags såg jag ett exempel på det med utställnings hyskyn och dragvarianten...
Men om du talar om prestationsavel i form av utställningsmeriter så... Ja det är lika mycket värt som att fiska upp en abborre när du vill ha en gädda tycker jag. Det säger bara att din hund ser ut som en domare tycker att den ska se ut, på just en tävling. Finns många sätt att få till dessa meriter. Huruvida det är enligt rasstandarden, hälsosamt eller ens bra är ju något man debatterat länge nu.

Sedan vet jag inte vad du har emot att människor avlar på sina urduktiga jakthundar? Ska man jaga vill man inte ha en medioker jakthund, man vill ha en bra jakthund. Då avlar man på dem bästa. Samma gäller ju hästar. Du har hopp och dressyrlinjer att överväga när du ska betäcka ett halvblodssto. Det första man frågar sig är vad man vill ha hästen till. Man har ju ett specifikt mål man vill uppnå med sin hund, vare sig det handlar om sällskap, utställning, jakt, bruks o.s.v. Detta avspeglas i aveln man gör och de linjer/meriter man använder.

Du har ju även samma tänk i ex. Nötkreatur aveln och fågel aveln. Vissa används till kött, andra används till mjölk, vissa raser har specifika egenskaper och användbarhet.

oj, jag är inte emot det utan uppvuxen med renrasigt så jag får en konflikt med mig själv i detta ämne, varav tråden. Har nämligen hamnat väldigt nära en jaktkorsning och hans jakt...lite utav en ny värld..

Prestationsavel är ju faktiskt allt annat än en ny värld.
Det är så hundaveln har gått till i alla tider, före kennelklubbarna.

Det är kennelklubbarna och den stängda stamboken som är en ny värld, inte tvärt om. Om man ska vara petig.

Om man får fram fler önskvärda egenskaper hos en arbetande hund genom att korsa ser jag faktiskt inget fel i det. Förutsatt (såklart) att föräldrarna är väldokumenterade, hälsoundersökta osv, ja att samma krav ställs på dessa avelsdjur och att man har en tydlig plan och mål med sin avel.

Och ja, då pratar jag tex om att få fram bättre egenskaper hos en jakthund. Inte "para min lilla sällskapshund för den är så söt och snäll".

Visst ska trevlig och frisk vara ett avelsmål, men inte det enda. Temperament och hälsa borde liksom vara en självklarhet och att man sen har ett mål utöver det (rastypiskhet, jaktduglighet, osv osv).

Prestationsavel bör vara basen i all avel oavsett hundens användningsområde.
Föredrar ren prestationsavel framför ren rasavel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka