Prestige dressyrsadel

Novalisa

Trådstartare
Någon som har en prestige X D2 K free D och kan berätta vad ni tycker om den?
Funderar på att prova en sådan till min häst men skulle vilja veta om ni är nöjda med eran?
Är ju en del pengar så hade velat ha lite omdömen innan provning!😃
 
Jag har inte en sådan men provade en. Hästen älskade den men jag tyckte jag fick alldeles för lite stöd av den så jag valde en vanlig D2 istället som både jag och hästen älskar!
 
Jag har en sån. älskar den sadeln. Hästen verkar nöjd, nog en av dom enda hästarna i stallet som inte surar vid sadling utan bara står lugnt. Jag har haft 2 personer som har ridit i den och fått toppen betyg av båda :) men det är ju beroende på hur man är byggd med såklart.

Hästen är en lusitano som behöver mycket bogfrihet och har liten manke och väldigt kort rygg :)
 
Jag har den vanliga Prestige X-D2 och älskar den. Värd varenda krona och alla som får sitta i den älskar den. Hästarna också.

Jag tycker absolut du ska provrida om du har möjlighet!
 
Väldigt kort sadel, mycket bogfrihet i bossorna, bred kanal. Gör sig bra på korta välmusklade ryggar som behöver mycket bogfrihet.

Smal för ryttaren, jag upplevde dåligt stöd för bredare bäcken, och därmed svårt att hitta en vertikal sits i den.
 
@Mirtai vad är skillnaden mellan de 2 modellerna?
Har försökt jämföra när jag läser om dem men svårt att få en uppfattning. 🤔
Är egentligen bara intresserad av den jag skrev om, eftersom jag har möjlighet att köpa den till kraftigt reducerat pris.
Har ju en sadel som passar hästen nu, men har ju drömt om en prestige sen jag provsatte en för flera år sedan.😉
 
@QueenLilith låter ju bra.😃
Min är ju PRE-korsning så tänker att det kan funka på henne också.
Sadelprovaren tyckte det kunde vara värt att testa I alla fall. 👍
 
@Mirtai vad är skillnaden mellan de 2 modellerna?
Har försökt jämföra när jag läser om dem men svårt att få en uppfattning. 🤔
Är egentligen bara intresserad av den jag skrev om, eftersom jag har möjlighet att köpa den till kraftigt reducerat pris.
Har ju en sadel som passar hästen nu, men har ju drömt om en prestige sen jag provsatte en för flera år sedan.😉
Som jag fick det förklarat för mig (men jag är ingen expert så ta det med en nypa salt) är det i princip samma sadel men skillnaden är uppbyggnaden i sätet. D2 free har väldigt lite stöd till ryttaren, D2 har mycket stöd.

men D2 free låg väldigt bra på mitt halvblod, som är kort och väldigt rak i ryggen.
 
Jag skulle säga att vanliga D2 är en soffa med ryggstöd, medan Free är mer som en Islands sadel i sätet, dvs mkt friare för ryttaren. Vi har två på jobbet, den ligger okej på väldigt många hästar, kort i anläggningen, mkt plats fram för bogar och manke, även för bred mankbas. Smal i midjan, men med bredd under sittbenen. Jag gillar den skarpt!
 

Liknande trådar

Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Ajda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 978
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 811
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp