Prestige Golden star

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kaijjsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 374
K

Kaijjsa

Jag funderar att köpa en prestige Golden star till in härt och nu vill jag höra alla för och nackdelar! hur är den att hoppa i?
vad är skillnaden mellan den gammla och nya?
Vilken färg tycker ni är snyggast?:confused: :confused: :confused:

Sv: Prestige Golden star

Jag har bara suttit I den sadeln ett par ggr men jag avskydde den från första stund. Den var obekväm, hal och gav inget stöd värt namnet.

Jag har den gamla GS till två av mina hästar.

Minus: Snorhal, smal, hård, ligger för långt från hästen, den rör sig för mkt på hästen trots att den är gjord efter hästens rygg den sätter sig lixom aldrig

Positivt. Den har inga jävla klossar..;)

Fast du, klossarna kan man språtta bort om man inte vill ha dem... Jag får alltid sy om och flytta klossarna på hoppsadlarna om de ska passa mig...

Jaa det låter ju inte så jätte positivt, ska prova hoppa i en kompis sadel på tisdag får se hur det går då.

Det är ju Prestiges budgetmodell och det märks om man är van vid dom dyrare....

Har haft en, jätteskön att rida i på min gammling som inte har så stora rörelser, men det är lite som att rida barbacka med stigbyglar :p den är hal och ger inte mkt stöd.

De som tillverkades fram till 1 år sedan är hala som snor. Köp den nya i så fall.

Som tur är har äntligen tillverkaren äntligen fattat att lädret är skit i sadlarna och det är ett annat skinn i de som tillverkas nu som inte är halkit.

Jag rekomenderar att du köper någon av de dyrare modellerna som håller betydligt bättre klass.

Hurvida de ger stöd eller inte beror på sitsstorleken och hur du är byggd.

Senast ändrad av en moderator:

otroligt hala och obekväma. köp hellre en paris D el ngn av dom andra modellerna begagnad. nya tabacco färgen är snyggast!

Den sadlen jag har nu är en 30 år gammal stübben hoppsadel med stort stöd både fram och bak som verkliugen är stenhård i sitsen.

Eftersom jag bara lånat den sadlen så vill jag gärna lämmna till baka den innan den trillar sönder helt:) Så nu när jag ska köpa sadel har jag inte råd med något dyrt märke Sadelen får ligga runt max 12.000 kronor.

Man får vad man betalar för, helt enkelt.

Jag har en GS till treåringarna, så jag inte gråter blod om de skull få för sig att klia av sadeln mot någon träd. Jag tycker den fungerar bra som andrasadel.

Sen är det ju en panelsadel, med allt vad det innebär

För sitt pris - helt okej.

Kanske inget för den som har taskig position och balans och behöver massa stöd. För det ger den inte. Men gillar man att inte sitta fastspänd så är man ju på rätt spår när man inte vill betala 25 000 spänn för en Butet.

Dock har jag gamla färgen (den skrikorangea tabaccofärgen) och jag kan bara inte tåla den längre... Så nu är det byebye. Så jag har ju en till salu :angel: ...

Vad det gäller halkigheten så har jag inte märkt någon skillnad mot andra Prestigesadlar eller sadlar öht. Sitter precis lika bra i Prestigen med oskodda ridbrallor som i mina andra sadlar. En gång envisades jag dock med att rida med slitna tygridbrallor och att polera sadeln (inkl. säte) med samma svamp som man polerar instrumentbrädan med i bilar... Det blev rätt halkigt ;). Men det tror jag att det blir oavsett vad man har för sadel haha...

Jag tycker det är en helt okej sadel. Har en till halvblodet och den passar bra, och har ett helt okej pris. Rider helst med helskodda byxor, men mest för att jag eg vill ha en 16,5", men var ju tvungen att ta en 17". Köpte den nya modellen, men hade en äldre (den hette t.o.m Appaloosa) och jag märker ingen direkt skillnad. Tycker det är ganska lagom med stöd, hoppar inga högre höjder så jag vet inte hur det blir om man ska hoppa högt. Är bra till skogen, och lägre hoppning tycker jag. Har en tabacco, det är ju snyggast! =)

får se hur den är att rida med på tisdag, red i den hos sadelmakren men då var förstårr hästen på sitt hemkaste humör :P hon gick bara och spände sig och skulle gallopera på stället, men den korta stunde jag red i den tyckte jag inte att den var hal

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 891
Senast: ildiko
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka