Prestige Roma Hoppsadel

hola

Trådstartare
Hola allesammans!
Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett bra pris.
Den låg verkligen super på ponnyn, sadelutprovare samt två stycken kunniga personer i stallet har checkat och tycker att den ligger "perfekt".
Men alltså. Jag är så himla ovan vid hoppsadel. Tycker det känns så konstigt att rida i den. Ska det vara så alltså? Thing is, att jag hade för långa stigläder tror jag, och jag har ridit i dressyrsadel i liksom drygt 1,5 år.
Är det normalt att det känns ovanligt, eller är det modellen på sadeln som påverkar min ridning? Eller ah, hur ska ni veta det, menar bara att jag skulle vilja höra era åsikter. Bara söker lite tips. Känner ni att ni får bra stöd av den sadeln?
Det var såklart en hel annan grej att hoppa i hoppsadel än dressyr. Har dessutom djupt säte i dressyrsadeln och kommer inte ur den, men i hoppsadeln fick jag bra stöd över hindret och jag kunde verkligen bli följsam. Är det bara att vänja sig, eller vad tror ni?

Aja. Ge mig era erfarenheter och tips ;)
 
På vilket sätt känns det konstigt? Men ja, det är super skillnad på en djup dressyr mot en flat/öppen hoppsadel. Både är sköna på sitt sätt tycker jag, älskar båda mina sadlar. Men det tar tid att vänja sig :)

Har du möjlighet att låna sadeln ett par dagar är det toppen, korta lädren och rid bommar/hinder så kommer du gilla den! :D
 
På vilket sätt känns det konstigt? Men ja, det är super skillnad på en djup dressyr mot en flat/öppen hoppsadel. Både är sköna på sitt sätt tycker jag, älskar båda mina sadlar. Men det tar tid att vänja sig :)

Har du möjlighet att låna sadeln ett par dagar är det toppen, korta lädren och rid bommar/hinder så kommer du gilla den! :D
Tack så mycket! Jaa, alltså, det känns bara så konstigt med sitsen när jag till exempel rider fram. Vet inte hur jag ska förklara det, men får inte samma stöd för balansen osv. Antagligen mest ovan, det är ju annat stöd på en hoppsadel än en dressyr osv.
Men ska låna som du sa :p
 
Alltså min prestige roma är den skönaste sadeln jag någonsin har ridit i!! Men det är ju verkligen ingen dressyrsadel så det är klart att det känns annorlunda;)
 
Tänk på att hoppsadeln är gjord för att ge dig optimal balans när du står i fältsist.
Lädrena får gärna vara så korta att knät näästan pekar utanför vulstret (för då ligger knät rätt när du står upp).
Be någon filma när du rider så att du ser att du inte hamnar i stolsits. Sitter du korrekt och i jämnvikt är känslan du känner förmodligen bara ovana :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 661
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp