Prestiges sadlar med dubbelläder

Centaur

Trådstartare
Ni som har Prestiges sadlar med kalv/dubbelläder, tex, Paris D, Venus D, Leonardo D etc... Hur sköter ni lädret? Vad smörjer ni med? Använder ni Prestiges egna eller nåt annat?

Själv har jag anv Prestiges, men vet inte riktigt hur bra jag tycker den är... Och dessutom blir lädret lite halt...

Sv: Prestiges sadlar med dubbelläder

Jag har en Paris D (till salu:angel: ) som jag sköter precis som min andra sadel. Hade dock lite problem i början med att den färgade av sig, ridbyxorna var svarta så fort den blev fuktig. Hörde med försäljaren som ville att jag skulle använda Prestiges eget smörjmedel istället för den gamla vanliga smörjasken. Sakt och gjort, jag använde det i ett par veckor, värdelöst smörjmedel men sadeln slutade färga av sig och jag har inget problem med det nu längre. Använder vanligt old-fashion smörj.

Tycker sadeln är väldigt bra i lädret, färgen är som när den var ny och den är inte halkig, det är det bästa, greppet.

Jo det är ju det som är så bra med dom, greppet! :) Kanske ska ta nåt ofärgat läderfett av bra kvalite på den istället då. Typ Passier eller så.

Nån andra som har en sån sadel?

Haha din smygannonsör ;)

Jag använder Butets smörjkladd... Greppet blir om möjligt ännu bättre... Fast min sadel, Tabacco, färgar fortfarande av sig när den är nyputsad ibland inte alltid...
Tyckte Pretiges slaskiga smörja var botten... Var ju inte jättebillig heller...
När sadlen är riktigt smutsig så händer det att jag diskar av den- med diskmedel innan butetkladdet....

Har inte den sadeln, men när det gäller bra läderbalsam tycker jag att stübbens på tub är väldigt bra,
Inte det minsta halt och man kan polera upp en schysst finish på grejorna.
Albion har en egen läderbalsam som jag jag tycker är helt OK den med, dock föredrar jag som sagt stübbens

Apo

Hamanol-tuben tänker du på? den har jag, men tycker den luktar så konstigt... :p

den är faktist riktigt kalas :)

Jag har en Venus D som jag smörjer in med Prestige flytande tvål, jag tycker den är bra för lädret suger upp den snabbt. Sedan tar jag Veredus sadelfett och sadeln blir jätte mjuk och fin:D Try it!

Så du har extra fett på efter att du smörjt in den med Prestiges egna?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 277
Senast: Palermo
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 957
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka