Bukefalos 28 år!

Prinsesskalas

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jessie81

Min lilla dotter fyller år i helgen, och skall ha kalas med prinsesstema. :)

Vi har tänkt ut ganska mycket, men skulle behöva mer uppslag till dekorationer, mat/fika, lekar, att lägga i godispåsen, osv.

Någon som har några bra tips att dela med sig?
 
Sv: Prinsesskalas

Det hade jag när dottern var liten. Känns som en evighet sen. :D

Jag köpte rosa tyll och rosa sidenband i metervara. Kom över billigt. Dekorerade stolarna, sydde en prinsesskjol till dottern, och gjorde godispåsarna av tyllen med band om.

Rosa tårta med många gula marsipanrosor på (kan du göra marsipanrosor? Annars blir det dyrt :crazy: ) och en krona i mitten.

Jag hade en rosa duk på bordet också hade jag klippt "bordslöpare" av creppapper.

Jag fixade en massa annat också som jag inte minns just nu..... :crazy:
 
Sv: Prinsesskalas

Tjejerna hade små vinglas i plast och naturligtvis rosa bubbeldricka (hallonsoda) Här var det rosa princesstårta som gällde med massor av rosor på. Inbjudningskorten var i guldpapper som vi klippt ut som en krona och uppmanande alla att ta på princessklänningar. Alla som kom fick en princesskrona och en festav. Minns tyvärr inte så mkt mer trots att det bara var 2 år sedan.
 
Sv: Prinsesskalas

Poppa popcorn i röd karamellfärg! Har testat gröna sådana till Halloween en gång... inte alls dumt!
 
Sv: Prinsesskalas

Inga pojkar bjudna hoppas jag? :crazy: De kommer definitivt INTE att gilla prinsess-temat! :angel:
 
Sv: Prinsesskalas

Usch, måste barnkalas vara så könsuppdelade??? Jag hade f.ö. INTE velat gå på prinsesskalas när jag var barn :p

Skönt man har pojkar så är väl risken inte så stor :cool:
 
Sv: Prinsesskalas

Silverkedjan skrev:
Usch, måste barnkalas vara så könsuppdelade??? Jag hade f.ö. INTE velat gå på prinsesskalas när jag var barn :p

Skönt man har pojkar så är väl risken inte så stor :cool:

Haha, nä inte jag heller. Jag var ute i skogen med killkusinerna istället men faktum är att det finns barn som vill. Jessies dotter hör kanske dit precis som min egen. Jag som var som jag var har definitivt inte gett rosa prylar till min dotter som standard utan verkligen letat runt i affärer efter annat (svårt idag - ni kanske såg Plus igår) men hon vill inte ha annat än tyllkjolar och rosa t-shirts med glitter på. Älskar att leka med Barbie osv. även om det inte hindrar att hon gillar att skita ner sig utomhus också. Hon är en prinsessa helt enkelt... :)
 
Sv: Prinsesskalas

Silverkedjan skrev:
Usch, måste barnkalas vara så könsuppdelade??? Jag hade f.ö. INTE velat gå på prinsesskalas när jag var barn :p

Skönt man har pojkar så är väl risken inte så stor :cool:

Jag har heller aldrig varit prinsesstypen.. :crazy: ..jag fick aldrig ha barnkalas när jag var liten, jag fyllde alltid år på sommarlovet när vi bodde i stugan... :cry:
 
Sv: Prinsesskalas

Sjalen skrev:
...men faktum är att det finns barn som vill.

Jo, men, får inga andra mer oprinsessiga kompisar komma då :confused: Kan man inte ha sagokalas så man får vara drake eller nåt annat kul :cool:

När ska man börja ha kalas förresten? Jag har också ett sommarlovsbarn (och väntar ett eventuellt jullovsbarn - vad ÄR det här för planering :angel: ) och han blir 4 i sommar mitt i juli.
 
Sv: Prinsesskalas

Silverkedjan skrev:
När ska man börja ha kalas förresten?

Min son hade sitt första när han fyllde 5 och sitt sista när han fyllde 9. Bara en gång har vi varit hemma, sen har vi varit på olika roliga ställen, "Minigolf-kalas" eller på Äventyrshuset.
 
Sv: Prinsesskalas

Min dotter har fått välja temat själv, och ville verkligen ha prinsesskalas! Hon fyller fyra, och är inne i den rosa, glittriga perioden. :)

Inga pojkar är bjudna, hade det varit det hade vi nog haft ett sagotema i stället.

En flicka kommer som riddare istället, vi poängterade på inbjudan att man fick klä ut sig till vad man ville! Men som sagt, de flesta flickor i den här ålder verkar älska allt som hör prinsessor till, så vi valde att låta vår tjej få det kalas hon önskat.

Tack för alla tips...
 
Sv: Prinsesskalas

Låt dem hållas! Men det var fint att ni lämnade dörren öppen för andra alternativ - riddaren kommer ju bli coolast av alla! :love:
 
Sv: Prinsesskalas

Håller med dig i att det är trist att könsuppdelningen börjar tidigt. Men jag har ett par funderingar. Varför är det så att det "tjejiga" ses som mindre värt än de typiska "killiga" egenskaperna. För att nämna exempel från den här tråden så skulle riddaren vara tuffast på kalaset och du tycker att det är skönt att du har pojkar eftersom de inte kommer att ha lust att klä ut sig till prinsessor.
Jag ser inget fel i att klä ut sig till prinsessa så länge valet finns att klä ut sig till något annat om det är vad tjejerna vill (för killar ska väl snarare valet _att_ klä ut sig till prinsessa finnas :D ).
Felet tycker jag är när tjejer förväntas vilja klä ut sig till prinsessor och killar till riddare, där kan vi snacka om att underbygga stereotypa könsroller.
 
Sv: Prinsesskalas

Varför inte? Det är väl kul med lite queer-kalas! Killar i tyll, det tror jag skulle gå hem jättebra!
 
Sv: Prinsesskalas

Intressant att en tråd om kalastips, slutade med diskussioner om könsroller. :)

Vill bara tillägga att min dotter valde mellan att ha kalas med dinosuarietema eller prinsesstema, vi var lika "öppna" för båda alternativen.

Jag tror att barn är barn, det är vi vuxna som ser dessa stereotypa könsroller. Så länge vi uppmuntrar våra barn att leka/klä ut sig till det de vill, att låta våra pojkar få leka prinsessor, och flickor monster, om det är det de vill!
 
Sv: Prinsesskalas

Jag tycker det är skönt att ha pojkar för de påverkas förhoppningsvis mindre av det skrämmande man ser på Vidars dagis. Små dagisflickor som ska ha vidriga korta och urringade toppar och kläder som anspelar på antingen våpighet eller sexighet. Och hur praktiskt är det med vita och rosa och lila glittriga vinterskor :confused:

Urrrk :mad:

Den typen av diskussion "alla andra har" slipper man. Vidar gillar möjligen sina grå sockor för att Albin (två år äldre) har likadana.

Killar har en större frihet att ha praktiska barnplagg. Jag hade klätt en flicka likadant, men då hade det garanterat blivit en massa konflikter eftersom förebilderna inte håller en för mig acceptabel standard.


I trådens början stod inget om att man FICK klä ut sig till något annat än prinsessa. Det reagerade jag starkt på, jag vet att jag hade vägrat när jag var barn att ta på mig töntiga rosa volanger :p
 
Sv: Prinsesskalas

Att jag reagerar negativt på prinsessor och mer positivt på riddare, beror på vad som ligger i dessa karaktärer. En riddare rider runt och dödar drakar medans en prinsessa speglar sig, smyckar sig och väntar på drömprinsen och hans bekräftelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 353
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 037
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi är mitt uppe i att ta bort blöjan för dottern som är knappt 2.5 år. Det går upp och ner, men ändå över förväntan. Vi valde att ta...
2
Svar
23
· Visningar
2 154
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 556
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp