pris för unghäst?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare annizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 947
A

annizz

Vilket pris ska man ta för en häst?
tex för en unghäst som är inriden och tränad några månader och har bra rörelser, bra lynne och som skulle passa för tävling.
alt en unghäst som bara är inriden.. men kanske inte så många som vill köpa en sån häst?

Sv: pris för unghäst?

Beror nog på stam och kön.
Ett sto med bra stam skulle i alla fall jag kunna tänka mig betala mer för även om hon inte var inriden.

Kompisen köpte en oinridt sto på 5 år med hyffsad stam för 33.
Och en oinriden 4 årig valack för 20.

Detta var visserligen ett par år sen (2-3)

Just nu finns det ju väldigt många unghästar till salu så man kan ju kika vad andra tar och vad de har gjort med sina hästar.

Senast ändrad:

Just nu är det jättesvårt att säga. Hästmarknaden står stilla och folk får dumpa priserna. Hade jag haft en unghäst idag så hade jag behållt den och sett till att utbilda den väl och sen försöka sälja.
Jag tror att om folk skall betala bra för en unghäst just nu skall allt vara rätt, som stam, kön, lynne, massa rörelse.
En unghäst som bara är inriden tror jag är svårsåld, kan man utbilda en häst borde man kunna rida in den och i sf tror jag man helst gör det själv så ingen varit där och pajat nått innan.
Men detta är bara spekulationer, i ofs inte det där med att marknaden står still, men resten. Lycka till med försäljningen :)

Vad menar du med att den står stilla? kan man inte sälja hästar nu?

vad menar du med att utbilda den väl, är det några månader eller något/några år?

Om jag säger så här, för något år sedan fick jag skambud på ett par hästar. De bud jag fick uppgick inte ens till produktionskostnaden av hästen fram till 6 månader och då var ID, chip och pass inräknat. Så det är knepigt att sälja unga hästar nu, de unga som har en chans nu tror jag är de som är födda 2008 eller lite tidigare. Som treåring kan man starta lite så smått med träning av olika små slag, och det gör oftast unga hästar intressanta. Köparen har ingen lust i regel att köpa sig en häst de inte kan göra något med, eller så köper de ett föl och gör massor med som sedan blir för :devil: att ha med att göra.:crazy:

Men tror ni att dom vill köpa en unghäst som varit tränad i 5-6 månader? Eller vill dom hellre köpa en äldre häst?

Det beror ju givetvis på köparen, det varierar säkert. Många tror de kommer billigt undan då de köper en ung outbildad/insutten häst även om det sällan är fallet. De tusenlappar man sparar rinner snabbt iväg när man själv sak försöka.

Det är väldigt svårt att sälja just nu, det är det jag menar med att det står stilla.

Hur lång tid det tar att utbilda en häst är ju in.ividuellt. Sen hur mkt man ska satsa på utbildning beror ju på vilket prisspann hästen ligger inom-

Det är som sagt köparens marknad just nu. Lyckas man sälja för ett skäligt pris har man haft turen att hitta en riktigt bra köpare som är villig att lägga pengar, dvs sådana köpare som inte direkt växer på träd!

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 263
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 212
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 088
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka