Pris på sele

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 536
E

Egonson

En loksele från gamla Hööks, jag vet ej exakt ålder men omkring 15 år gammal skulle jag gissa på. Hel och fin, inget är sönder eller på väg att gå sönder. Stoppningen och träet är också fint, liten aning avskavd färg. Ingen rost på spännen. Sparsamt använd.
Har varit mycket välskött dock har den nu hängt oanvänd i ett par år och blivit smutsig och dammig, men det går ju att putsa upp.
Vad tycker ni att jag ska ta för den? Eller rättare sagt, vad hade ni tagit. Man vill ju förståss ha ut så mkt som är möjligt.

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPORCODOKRM

Sv: Pris på sele

Tja, lädret på hööks grejer brukar ju inte vara så jättebra kvalite... Jag skulle nog inte ge mer än 4000, kanske 4500kr...

Okej. Nej jättebra kvalitet är det säkert inte, men det var bättre förr än vad det är nu. Jag funderade själv på 3000 kr, men kanske kan lägga till lite mer då.

Är du helt säker på att det är en sele från hööks??

Har kikat på bilderna och på lokträet är det ju armens märkning efter vad jag fått lära mig. Tittar man på draglädren så ser det också ut att komma från en armesele, kanske något som "bengt höök" renoverat??
Är selen så gammal som 15 år så är den ju från den tiden då de hade bättre kvalitet på lädret överallt.

/M

Jag kikade i en gammal Hööks-katalog från 1992/93 och din sele ser ut att vara deras "Tranemo-sele", som då kostade den 4.295 kr. Såhär står det om den:

"Tranemoselen är en vidareutvecklad och moderniserad sele med den beprövade svenska arméselen som grund. Selen är dock betydligt lättare (endast 12 kg) och smidigare än sin förebild.

Tranemoselen är ett bra exempel på gediget hantverksarbete i förstklassigt svenskt läder - ett säkert köp för dig som vill ha en sele som håller år efter år och är bra för hästen att dra med.

Tack vare selens stora ställbarhet passar den allt från små fjordhästar till ardenner.

-Bågdäckel och nya armélokträn
-Delade bossor, stoppade med tagel, klädda i kraftig smärting
-Lös, ställbar nackputa
-Kraftiga 75 mm ställbara dragläder
-Dubbelbågdäckel med däckelgjord
-Extra kraftig selsmide (galvaniserat)
-Svart med svärtade och putsade kanter
-Fås med seltungor eller skakelremmar."

Jag var och tittade på en sådan i dag, var några år gamal, inte mycket annvänd, de begårde 5,5 tusen för den, är det ett rimligt pris?

Liknande trådar

Utrustning jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har...
Svar
5
· Visningar
4 119
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka