Prispengar i galoppsporten

carolinerehn

Trådstartare
Hur mycket prispengar är det i galoppsporten?
Tex vinner 1:an, 2:an och 3:an pengar eller är det bara 1:an? Är det 10 000kr eller 100 000kr?

Hur delas prispengarna upp mellan ägare och Jockeyn?

Är på väg in i sporten och har tusen frågor.

Väldigt tacksam för svar
 
Hur mycket prispengar är det i galoppsporten?
Tex vinner 1:an, 2:an och 3:an pengar eller är det bara 1:an? Är det 10 000kr eller 100 000kr?

Hur delas prispengarna upp mellan ägare och Jockeyn?

Är på väg in i sporten och har tusen frågor.

Väldigt tacksam för svar
prispengarna ligger mellan 15000 -800000tkr ungefär,i dom flesta lopp så får ettan till femman prispengar.
du får betala jockeyn för ritten olika priser om det amatör eller proffs,
tror det är 10 procent av prispengarna som jockeyn får
 
Prispengarna varierar ju som ovan skrivit väldigt mycket. Och antalet placerade beror på hur många hästar det är i loppet, men placering 1-5 brukar få pengar i dom flesta löp.
En amatörjockey rider gratis, dom får varken arvode eller procent på prispengarna.
En jockey eller lärling(lärling är man i 4 år och är då anställd hos en professionell tränare), dom tar ett arvode för varje ritt (runt 500kr) + reseersättning (5-600kr beroende på hur långt dom åker), sen får en lärling /jockey 10% av vinstsumman. Ingen vinstsumma = jockeyn/lärlingen får bara sitt arvode + reseersättning. Så placerar sig inte hästen som jockeyn så är det inte bra betalt.
Sen får en professionell tränare förutom månadskostnad(uppstallning /träningsavgift) provision på vinstpengarna, resten går till ägaren.

En häst måste stå i träning hos en professionell tränare för att få starta. Alternativt amatörtränare, men där är lite andra regler då amatörtränare på pappret ska vara åtminstone delägare på pappret. Och heller inte får starta 2 åringar utan att ha "utökad" amatörtränarlicens.
 
Prispengarna varierar ju som ovan skrivit väldigt mycket. Och antalet placerade beror på hur många hästar det är i loppet, men placering 1-5 brukar få pengar i dom flesta löp.
En amatörjockey rider gratis, dom får varken arvode eller procent på prispengarna.
En jockey eller lärling(lärling är man i 4 år och är då anställd hos en professionell tränare), dom tar ett arvode för varje ritt (runt 500kr) + reseersättning (5-600kr beroende på hur långt dom åker), sen får en lärling /jockey 10% av vinstsumman. Ingen vinstsumma = jockeyn/lärlingen får bara sitt arvode + reseersättning. Så placerar sig inte hästen som jockeyn så är det inte bra betalt.
Sen får en professionell tränare förutom månadskostnad(uppstallning /träningsavgift) provision på vinstpengarna, resten går till ägaren.

En häst måste stå i träning hos en professionell tränare för att få starta. Alternativt amatörtränare, men där är lite andra regler då amatörtränare på pappret ska vara åtminstone delägare på pappret. Och heller inte får starta 2 åringar utan att ha "utökad" amatörtränarlicens.


Tack för ditt utförliga svar
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 680
Senast: TinyWiny
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 444
Senast: förvirrad
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp