Prispengar på hopptävlingar

Tävlingsresultat, stam och annan info finns ju på nätet så det är nog inte svårare än så.
Hästar utan resultat, eller riktigt dåliga resultat, genererar frågor hos köpare som är ute efter kvalitet och prestation.
En tävlingshäst har väl inte högre kvalitet än en som inte tävlar? Det bör väl snarare vara tvärtemot, att en häst som inte är tävlad är mindre sliten och bör väl då anses vara av högre kvalitet. Det är ju egentligen inte naturligt för en häst att hoppa en massa så det blir ju förslitningsskador på böjsenan, gaffelbanden och strålbenet.
 
Jo visst, människor är olika och tycker om olika saker, men finns nog ingen som betalar för att vinna ära i ett sällskapspel så där skiljer det sig lite. Och att ett sällskapspel nog får anses vara mer underhållning än en tävling. Sen så är ju inte hoppning en hobby för alla. För vissa är det en sport som de tydligen lever på, trots att de inte är på den där internationella elitnivån där de kan tjäna vinstpengar. Och det där får inte jag ihop, att hoppryttare lägger så mycket status och värde på tävlingar som inte genererar något. Att det går runt ekonomiskt för de som gör det mer än hobby, bara pga folks statusfixering.
Jag tycker du tar en väldigt konstig utgångspunkt överhuvudtaget. Hästar är en dyr hobby. Folk betalar stora summor varje månad för att ha häst. Vissa tycker tävling är roligt och betalar gärna ännu mer pengar för att delta.
För de som driver företag är det väl förmodligen en kombination mellan att tävling är roligt och att det på något sätt gynnar deras företag att de syns på tävling.

Det gäller ju inte bara hoppning. Samma sak inom all ridsport.
 
Men varför får de "status"? Jag förstår inte hur det kan vara så statusfyllt att betala för att få vinna en placering. I min värld så har man inte lyckats med tävlandet som vuxen när man är kvar på en nivå där man tvingas betala för att få vinna ära, jämfört med en högre nivå där tävlandet genererar vinster. Så jag förstår inte varför folk tycker det är så prestigefyllt att det kan finansiera en verksamhet.
För att goda resultat på tävling är ett kvitto på deras skicklighet?
 
Om det ska finnas mer prispengar inom ridsporten så behöver ju de pengarna komma någonstans ifrån? så varifrån ska de tas? På hobbynivå är det ju inte mängder av sponsorer som står på kö för att sponsra tävlingar enligt min erfarenhet.
Om det ska komma en lösning så måste ju folk anse att det är ett problem som måste lösas, men från kommentarerna så utgår jag från att folk inte tycker att dagens upplägg är fel. Jag kan förstå varför få vill sponsra tävlingarna i dagsläget, för det finns knappt några åskådare så som det ser ut idag. Och det vore väl steg ett, att få dit åskådare med marknadsföring och förbättra för åskådarna så man får in företag och pengar.
 
Oavsett 'varför' man tävlar så är det ändå endast en vinnare och en fjärdedel som ens blir placerade.
Dvs de absolut flesta som tävlar just en enskild klass kommer hamna utanför placering.
Alla är medvetna om de små marginalerna.

Ändå tävlar man.
Tror mycket handlar om viljan att utvecklas, viljan att lyckas och viljan att bli bättre. Ihop med tävlingsinstinkter då. Det är spännande, roligt och ger ett tydligt mål. Men långt ifrån alla, tror jag, tävlar för att tjäna pengar eller bli nästa Peder.
Det är som vilken hobby som helst där man lägger pengar på sporter man aldrig når toppen eller 'kan' tjäna pengar i.

Jämfört med trav där det är en helt annan pengaindustri överlag.

Sen, är man duktig som ryttare, kan det generera arbete med att visa upp sej på tävling (fler beridarhästar, försäljningshästar, jobb i stall, kunna starta eget osv osv) det kan generera sålda hästar eller sålda avkommor. Hingstar får fler ston.
Tänker att en tävlingsplatsen också är lite av en reklamplats.
Det är väl egentligen inte som vilken hobby som helst, med tanke på hur mycket pengar och tid folk lägger ner på amatörnivå jämfört med vad folk spenderar på andra sporter. Och att folk lägger så mycket status och värde på den nivån att det kan bekosta egen verksamhet.
 
Jag ser mer tävlingsresultat som ett kvitto på vad hästen kan och ett argument för ett högre pris vid en eventuell försäljning. Har man åkt iväg och tävlat med ok resultat vet man som köpare att hästen bl.a. kan lastas och ridas i en okänd miljö. Beroende på vad hästen har gått ger det en indikation på ridbarheten också. Det är inte enbart hinderna som blir högre utan det tillkommer exempelvis kortare relaterade avstånd som ökar svårighetsgraden.

Hade jag velat köpa en hopphäst hade jag velat se resultat från en riktig tävling och inte lita blint på vad säljaren hävdar att hästen kan. Samma sak gäller för en dressyrhäst. Man måste kunna styrka sina påstående med resultat för att jag ska vara seriöst intresserad.

Jag tycker bara det är bra att alla som vill kan tävla oavsett nivå. Sedan vet nog de flesta att hästar kostar pengar oavsett nivå och inget intresse som man direkt tjänar pengar på :p
Provrider du inte innan du köper en häst? Då vet du väl ridbarheten när du sätter dig på hästen? Likaså om du som ryttare kan hoppa & kan dressyr på den nivån som resultaten finns på, så känner du väl av hästens förmåga när du provrider? Är man inte tillräckligt bra men är ute efter typ en läromästare, så är det väl framförallt för dressyr och inte hoppning det fungerar. Om inte ryttaren klarar av att hoppa en viss höjd så spelar det ju ingen roll att hästen kan mer. Det förekommer ju ryttare som har extremt dyra hästar som de inte klarar av (när jag var barn så var det en tjej vars häst kostade över 1,5 miljon, men hon klarade inte av att hantera hästen, typ rädd för den).

Att hästen kan lastas och ridas i okänd miljö går ju att kontrolleras även utan tävlingsresultat. Det räcker ju att man provrider på en annan anläggning än där hästen står. Sen finns det ju mer än bara lastning och att den kan ridas i okänd miljö som är viktigt. Att hästen är lätthanterad, trygg och lugn, lätt att sko, kan klippas, är trafiksäker, inte skotträdd, kan ridas ut, klarar röntgen, inga gamla skador, inga problematiska allergier, kan gå i hagen med andra hästar, kan gå själv, inte hoppar över staketet när den själv vill etc är väl viktigast för att förhindra jobbiga skador och olyckor på häst eller ryttare. Finns ju mängder av dyra tävlingshästar som inte uppfyller dessa kriterierna, och som köpare vore det väl viktigare att man försöker kontrollera det (svårare men inte omöjligt) än tävlingsresultat (och då värderar temperament högre än resultat såklart).

Ja det är väl bra att det finns tävlingar, men tycker det är konstigt att folk som kommer upp i klasserna har noll tävlingspriser förrän de är på OS nivå, när de måste satsa så mycket tid och pengar på att ta sig dit.
 
Jag har vunnit som mest 2000 kr när jag vann en cup. Den summan fick jag dessutom skatta på, eftersom det var er prestation. Vet att man ska skatta på saker man vinner också, men det är klurigare att värdera. Från Nationella tävlingar blir det mer vanligt med prispengar, eller om det är premier? Kommer inte ihåg vad det är som tillfaller hästägaren och vad som ges till ryttaren.
Blir lite jobbigt, att få saker man kanske inte vill ha och som ger merjobb. Jag skulle sätta värderingen på vad man kan sälja det för på andrahandsmarknaden minus arbetskostnaden för att sälja det, men vet inte hur skatteverket ser på det.
 
Provrider du inte innan du köper en häst? Då vet du väl ridbarheten när du sätter dig på hästen? Likaså om du som ryttare kan hoppa & kan dressyr på den nivån som resultaten finns på, så känner du väl av hästens förmåga när du provrider? Är man inte tillräckligt bra men är ute efter typ en läromästare, så är det väl framförallt för dressyr och inte hoppning det fungerar. Om inte ryttaren klarar av att hoppa en viss höjd så spelar det ju ingen roll att hästen kan mer. Det förekommer ju ryttare som har extremt dyra hästar som de inte klarar av (när jag var barn så var det en tjej vars häst kostade över 1,5 miljon, men hon klarade inte av att hantera hästen, typ rädd för den).

Att hästen kan lastas och ridas i okänd miljö går ju att kontrolleras även utan tävlingsresultat. Det räcker ju att man provrider på en annan anläggning än där hästen står. Sen finns det ju mer än bara lastning och att den kan ridas i okänd miljö som är viktigt. Att hästen är lätthanterad, trygg och lugn, lätt att sko, kan klippas, är trafiksäker, inte skotträdd, kan ridas ut, klarar röntgen, inga gamla skador, inga problematiska allergier, kan gå i hagen med andra hästar, kan gå själv, inte hoppar över staketet när den själv vill etc är väl viktigast för att förhindra jobbiga skador och olyckor på häst eller ryttare. Finns ju mängder av dyra tävlingshästar som inte uppfyller dessa kriterierna, och som köpare vore det väl viktigare att man försöker kontrollera det (svårare men inte omöjligt) än tävlingsresultat (och då värderar temperament högre än resultat såklart).

Ja det är väl bra att det finns tävlingar, men tycker det är konstigt att folk som kommer upp i klasserna har noll tävlingspriser förrän de är på OS nivå, när de måste satsa så mycket tid och pengar på att ta sig dit.
Fast det stämmer inte att prispengarna är noll. De är bara rätt blygsamma. Jag tror många som tävlar är väldigt nöjda om prispengen från en placering har finansierat delar av tävlingsdagen.
 
Det går ju inte att jämföra med travet. De har ju pengarna från atg och spelen...
Kan väl jämföras iom att det rör sig om hästar och därmed är dyra sporter. Finns det något som hindrar klubbar och föreningar inom dressyr/hoppning att också startar sidoverksamheter som drar in pengar? I travet är det ju framförallt anordnaren som ska fixa ihop ekonomin för att där ska finnas pengar, medan ansvaret och allt det tidskrävande jobbet i hoppning hamnar på ryttaren. Det bör ju hämma sporten (hästhoppning & dressyr) att de som satsar måste lägga ner en massa tid på annat för att ha råd och att det är svalt intresse från folk som inte själv hoppar eller tränar dressyr.
 
För häst finns det i alla fall prispengar på höga nivåer. Jag tror inte det finns alls när det gäller hundtävlingar, oavsett om det är lydnad, bruks eller utställning. Men för både häst och hund kan ju sponsorpriserna vara värda en del. :)
Sant. Men en hund kommer ju inte närheten av en häst i tid & pengar som krävs.
 
Kan väl jämföras iom att det rör sig om hästar och därmed är dyra sporter. Finns det något som hindrar klubbar och föreningar inom dressyr/hoppning att också startar sidoverksamheter som drar in pengar? I travet är det ju framförallt anordnaren som ska fixa ihop ekonomin för att där ska finnas pengar, medan ansvaret och allt det tidskrävande jobbet i hoppning hamnar på ryttaren. Det bör ju hämma sporten (hästhoppning & dressyr) att de som satsar måste lägga ner en massa tid på annat för att ha råd och att det är svalt intresse från folk som inte själv hoppar eller tränar dressyr.
Uppenbarligen är det populärt att tävla trots att det inte ger några direkta pengar tillbaka.
 
@BaraHästar du har en väldigt intressant syn på sport.

Väldigt få vuxna (och barn) som tälvar i 'sin' sport vinner några som helst prispengar. Oavsett sport. Det är i stort sett bara absoluta eliten som kan 'leva' på sin sport. Om ens dem.

Vi tävlar för att vi tycker att det är roligt. För att vi utvecklas av det. För att vi vill visa hur långt vi nått. För att visa att vi blivit bättre. För att jämföra oss mot andra. För att vinna.

Vi är inte motiverade av pengar (vilket du verkar vara).
 
1. För att man tycker det är roligt och utvecklande.
2. Man får på papper vad hästen faktiskt kan prestera. En häst som presterar bra hemma betyder inte alltid att den klarar av att prestera på en tävling.
3. En häst med bra tävlingsresultat är värd mer.
4. Ägaren till företaget tycker hästar är sjukt roliga ut bokföringssynpunkt. Du köper ett föl som du skriver av värdet för i bokföringen. Du tävlar hästen och får ett nytt kapital i hästen som du sen skriver av. Du börjar sedan avla på hästen och får ut ett tredje kapitalvärde på hästen som du kan skriva av i bolagets bokföring.
Att bokföring är sjukt roligt var inte ett argument jag förväntade mig... :)
 
Jag tycker det är en jättemärkligt frågeställning. Varför spelar man golf eller hockey i lägre serier? Vi rider på ponnynivå och siktar på SM, och ja. Det är dyrt. De flesta ponnytävlingar ger inte ens tillbaka anmälningsavgiften, det kostar dessutom enormt med pengar bara i meetingavgift om man nu skulle komma till SM, dottern har slutat att samla rosetter så de hänger undangömda på kontoret hemma, hon har heller, just nu, inget intresse i att bli proffsryttare när hon blir stor utan ska i nuläget driva ett café med en kompis.

Så ja, varför tävlar vi då? Vi kan ju lika gärna lägga av om man nu rider för att tjäna pengar? Men. Vi rider för gemenskapen dottern har på tävlingarna som vi faktiskt inte hittat någonstans, för samspelet man får med sin ponny, speciellt en som man under perioder sover med på meeting, för erfarenheten att samla ihop sig efter ena klassen när det kanske inte gått så bra och gå tillbaka ut i nästa klass och göra sitt bästa, att lära sig hantera besvikelser men även framgångar på ett sunt och ödmjukt sätt och peppa de som har en sämre dag alternativt kunna ta ett nederlag och säga grattis till den som vunnit trots att man självklart själv velat vara där istället.

Saker som jag hoppas formar dottern till en fantastisk människa i framtiden, inte bara för hästeriets skull.
Du kan aldrig jämföra trav/galopp med ridsporten eftersom det inte finns ett spel bakom som ger prispengarna (det är väl 13% av spelpengarna som ska gå till prispengar om jag inte minns fel, var så för 20 år sedan i alla fall). De allra flesta ryttare tar ju liksom emot hästar i träning, tränar andra ryttare och liknande för att kunna täcka kostnaderna för egna tävlingar. Däremot så förekommer det en del pengar, från 130 och uppåt beroende på tävling. Ser man Sundbyholm så har de två 150 klasser den här dagen, där det är 15 respektive 25 i första pris. Från 130 verkar det vara 3000 och 140 4000. Sedan har de ju ofta serier så man hoppar en serie och kvalar in till final, då är det givetvis mer pengar i finalen.

Men summan av summarum: De allra flesta sporter genererar inga pengar på lägre nivåer. Ridsporten är inget undantag.
Nu var inte min fråga kring barn och ponnyer, nämner inte ens dem, utan tänkte på storhästar och framförallt de som tävlar storhäst på lite högre nivå men inte når 160 cm som OS-ryttare gör.

"Däremot så förekommer det en del pengar, från 130 och uppåt beroende på tävling." Det var just det som jag i inlägget skriver att det inte gör, det täcker knappt kostnaden för tävlingen, så vad baserar du det på? Jag skriver ju till och med ut att jag inte har hittat några betydande prispengar på TDB för 130 cm.

"De allra flesta sporter genererar inga pengar på lägre nivåer." Så allt under OS ska man se som lägre nivåer för hoppning?
 
Som jämförelse, inom travet så får ekipage 1500 kr om de startar i en tävling oavsett hur det går. Den som vinner får väl typ 25 000 kr? Vinner man de stora tävlingarna så rör det väl sig om miljoner...

Och jag tycker det här är helt galet märkligt, få betalt för en i princip obefintlig prestation? Det förklarar liksom varför de få travmänniskor jag sett på närmare håll ägnar sig åt trav fast det varit uppenbart att de inte gillar hästar och därmed tagit hand om dem sjukt dåligt.
 
De jag känner som tävlar på lite högre nivå och har hästarna som verksamhet har många delar i sin verksamhet. De är även tränare, vissa utbildar och säljer, har inackordering, tar emot unghästar osv osv. De har även sponsorer.
Tävlingsbiten är bara en liten del, de tävlar för att det är roligt, för att visa upp sig själva och sin verksamhet, för sponsorerna och för att meritera sina hästar.
En har tex avtal med en uppfödare, hen tävlar och meriterar hästar som sen ska gå i avel. Meriterar uppfödarens unghästar så de säljs för högre summor.
 
Och det där får inte jag ihop, att hoppryttare lägger så mycket status och värde på tävlingar som inte genererar något. Att det går runt ekonomiskt för de som gör det mer än hobby, bara pga folks statusfixering.
Jag tror inte att hoppryttarna (eller andra tävlande ryttare) som har ridningen som arbete har tävlandet som inkomstkälla, utan tävlandet är för att meritera sig och visa sin kompetens, marknadsföra så att folk lämnar sina hästar till dem för träning och tävling (vilket man ju betalar en del för).
I ridsporten är det ju statusen (uppjobbad med tävlingsresultat bl.a) som genererar inkomster, inte att man lever på prispengar.

Och för oss andra som inte har ridningen som arbete så är det väl som många skrivit, man tävlar inte för att vinna pengar utan för att det är roligt, att man vill stämma av sin nivå osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp