Prisvärd sadel!

Polly_Mulle

Trådstartare
Hade en gammal stüuben årsmodell -74. Den är med andra ord 30 år gammal. För ett par år sedan sålde jag den till min kompis som har kvar den och använder den flitigt. Det är vad jag tycker att man kan kalla för att en sadel är prisvärd!
Jag gav 3.000 för den -95 och sålde den för 1.000, den var då värderad till 2.400 i en Tre Hästar-butik. Vet inte vad den sadeln kostade för 30 år sedan, men jag tycker absolut att det är en prisvärd sadel!
Är det någon som har exempel på fler prisvärda sadlar?
Och är det någon som vet vad en stübben kostade på ett ungefär för 30 år sedan?

håller med om att stübben är prisvärda!
Har en Rex som jag har haft i 6år, köptes beg. och nu när jag läste om din sadel så tror jag att min är från ca -85 eftersom pållen som har haft den började ridas då...
Och jag tycker att den är värd åtminstone 3000-4000

Så visst är de prisvärda

Jag tycker nog att det är svårt att hitta bättre sadlar!
Ingen som vet vad en stübben kostade för 30 år sedan? Så där mellan tumme o pekfinger?

Jag har bl.a en Lewa från 60-talet. Omstoppad har den blivit men annars helt orginal och håller säkert lika länge till.

//L

Min gamla Passier PS Baum Hopp special är minst 35 år och inköptes för drygt 13 år sedan av min gamla ridlärare mot att jag stoppade om den.
Vilket kostade drygt 1000:-.
Jag använde den senast i dag.
Den sadeln har använts i många svåra hoppklasser, dock inte av mej.
Enda nackdelen är att den är tung!!!

Jag har en likadan Passier som fortfarande används regelbundet flera ggr/vecka. Men den börjar bli lite hård så jag skall stoppa om den vid tillfälle, det var en massa år sen sist...
/P

Sv: Re: Prisvärd sadel!

Polly_Mulle skrev:
Jag tycker nog att det är svårt att hitta bättre sadlar!
Ingen som vet vad en stübben kostade för 30 år sedan? Så där mellan tumme o pekfinger?
1973 köpte min mor en Stubben tristan dressyrsadel, 17 tum, på Haglunds sadelmakeri i Göteborg och den kostade 1050 kronor, hon köpte även ett rundsytt stubbenträns med tyglar för 380kronor. (kan tilläggas att lönen för en kontorist på mammas jobb fick 1440 kronor/månaden efter skatt..)

Vad tiderna har förändrats... Tänk om en stubben fortfarande bara kostade en tusenlapp.... Oj vad många sadlar jag hade haft då... haft alla modeller i alla möjliga färger... :)

Sv: Prisvärd sadel!

Å andra sidan så kanske inte sadlar är så dyra ändå nu för tiden!!!?
Jag jobbar på kontor och får ut ca 12000 efter skatt, jämfört med Stübben för 30 år sedan får man en DYR förhoppningsvis högkvalitetssadel för de pengarna idag! Som förhoppningsvis håller i 30 år!!!

/Agnetha

eldshestra skrev:
Å andra sidan så kanske inte sadlar är så dyra ändå nu för tiden!!!?
Jag jobbar på kontor och får ut ca 12000 efter skatt, jämfört med Stübben för 30 år sedan får man en DYR förhoppningsvis högkvalitetssadel för de pengarna idag! Som förhoppningsvis håller i 30 år!!!

/Agnetha
Jag kanske ska tillägga att mamma rider fortfarande i sadeln,nästan dagligen, och tränset använde jag på en dressyrtävling förra veckan, tyvärr åt Kalle (Jack russell) upp halva tyglarna för några år sen, annars hade dom säkert varit fullt brukbara. Kvalitet lönar sig :)

Jag har också en stenåldersstübben! Hur ser din ut?

jag har inte kvar den eftersom jag sålde den till en kompis men den ser ut exakt som dagens seigfried sadlar. Hade en seigfried allround mot hopp i rödbrunt läder (som var nästan svart på kåpor och liknande) med ljus undersida och lagom mycket knästöd.

Vad chockad jag blev när den här gamla tråden kom upp igen!

Med andra ord så kan vi väl dra slutsatsen att sadlar inte är så dyra ändå. Den har ju inte kostat många kronor om man slår åt priset på hur många dagar den är använd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka