Problem av kissing spines?

kryckan

Trådstartare
Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst utbildningsmässigt då han både var felriden och outbildad, men det har ändå gått sakta, stadigt framåt.
Har ett veckoschema som är fyra dagar, en dag tömkörning, en dag skogspromenad och en dag vila. Det har fungerat väldigt bra och hästen verkar må bra.
Det jag märkt är att han är väldigt känslig för att bli kall om ryggen och om han blivit det kan han nästan få lite sadeltvång när man sitter upp som släpper efter det att man skrittat lite. Han blir också lite allmänt stel och man känner att ryggen "inte rör sig så mycket".
Jag fick problem första vintern jag hade hästen och då började han bete sig konstigt, kunde bocka och stegra sig om vi t ex mötte en bil eller häst (han är stencool i vanliga fall!), ville inte fatta galopp och var allmänt stel. Åkte såklart in med honom och han böjdes u a. Inte ryggöm varken när jag eller veterinären kände på honom men han blev ändå sprutad med muskelavslappnade i ryggen. Efter det blev han sig själv igen direkt och vi har jobbat på. Det har gått bra och han har känts bra.
Tills nu... han har börjat lägga sig på bogarna vid ridning, det är väl egentligen inga problem att få upp honom från det men att han "dyker" är ett nytt beteende som gör mig lite orolig. Jag tycker även att han rör sig lite sämre fram (kan ju ha att göra med att han är lite på bogarna). Han känns lite matt och försöker jag trycka på honom(tänk mellantrav) slår han lättare över i galopp än han gjort förut.
Han gillar inte när jag försöker flytta honom åt sidan utan stannar, slår upp huvudet och lättar lite fram. Det går bra om jag bara tvärar lite grann men blir det för mycket så stannar han. Samma sak om jag råkar ta lite för mycket i honom i galoppen eller i tömkörningen.
Men om jag håller mig till volter och rakt fram känns han fin. Han kan t ex göra jättefina övergångar, fattningar, enkla byten och bjuder på fint. Rider ut utan problem och han är sitt vanliga glada jag.
Sadeln är kollad för knappt en månad sedan och tänderna i januari. Han reagerar inte när jag sadlar eller sitter upp.
Just nu får han vila en vecka och beter han sig likadant efter det bokar jag en veterinärtid. Jag misstänker ju såklart att det är ryggen som spökar.
Men nu till min fråga; ni som har hästar med kissing spines- hur har ni märkt av deras ryggproblem? har de varit ömma i ryggen? alltså har det gått att känna en ömhet när man tagit eller tryckt på ryggen?
Han har fått massage några gånger och senast för en vecka sedan. Lite spänd i ländryggen men absolut inget anmärkningsvärt tyckte massören. Kan hästar med kissing spines ha problem av sin rygg men ändå kännas mjuka i kroppen muskulärt?
Jag vet att det här egentligen är frågor för en veterinär men tänkte att jag kanske kan lära mig något av andras erfarenheter.
 
Min häst som har både ks och spondylos är också väldigt känslig för väder. Hon tål varken regn eller blåst och måste täckas ordentligt. Blåser det mycket en hel dag får hon gå in. Hon får ont i ryggen och det syns på henne att hon mår dåligt annars. Hon beter sig precis som din vid skänkelvikningar undan för vänster skänkel, höger går bra. Hon har det mycket kämpigare i vänster varv överlag, har svårt att gå i form och är också svår att trycka på. Att bli skodd bak är också jobbigt för henne.
Hon är normalt inte öm och spänd i ryggen trots dessa problem. Det är endast om hon blivit kall som hon blir öm och spänd. Det enda som märks med sadling är att jag måste vara försiktig när jag spänner gjorden annars säger hon ifrån och när jag sitter upp vill hon ha långa tyglar annars slår hon med huvudet. Gör jag som hon vill ha det har hon öronen framåt och står snällt.
 
Min häst som har både ks och spondylos är också väldigt känslig för väder. Hon tål varken regn eller blåst och måste täckas ordentligt. Blåser det mycket en hel dag får hon gå in. Hon får ont i ryggen och det syns på henne att hon mår dåligt annars. Hon beter sig precis som din vid skänkelvikningar undan för vänster skänkel, höger går bra. Hon har det mycket kämpigare i vänster varv överlag, har svårt att gå i form och är också svår att trycka på. Att bli skodd bak är också jobbigt för henne.
Hon är normalt inte öm och spänd i ryggen trots dessa problem. Det är endast om hon blivit kall som hon blir öm och spänd. Det enda som märks med sadling är att jag måste vara försiktig när jag spänner gjorden annars säger hon ifrån och när jag sitter upp vill hon ha långa tyglar annars slår hon med huvudet. Gör jag som hon vill ha det har hon öronen framåt och står snällt.

Intressant att höra. Det låter väldigt likt min hästs beteende, förutom skoningen för då är det inga problem.
Vad är egentligen spondylos och hur upptäcker man det?
 
Jag har haft en häst med KS. Han funkade bra så länge han fick hoppa och gå bommar regelbundet och absolut inte vila. De dagar han "vilade" promenerades han på hårt underlag inspänd så han aktiverade och kom upp med ryggen ändå.
Han var aldrig spänd i muskulaturen, alltid välmusklad och fin så länge han täckades ordentligt.

Känner däremot igen ditt tänk, så fort hans beteende avvek från det normala så tänkte jag direkt "ryggproblem". Ena gången han inte fungerade som vanligt hade han en spricka i hovbenet.
Tänk utanför boxen, kan det vara så att din häst dragit på sig en skada som inte är direkt kopplad till befintliga problem? Vet hur lätt det är att stirra sig blind på fel kopplat till det man redan vet finns..

10399618_48373746262_7766_n.jpg
 
Tips till vintern; jag har ett elektriskt värmetäcke till min häst. Lägger på en stund innan ridning (oftast när jag mockar).

Min häst måste också hållas igång, och kan protestera ungefär så som du säger; lätta lite fram, slå med huvudet.. tog lång tid innan ks hittades, innan har han blivit kollad av ryggexpert (ingen röntgen då) som tyckte att han var jättefin. Knappt aldrig varit öm i ryggen.
Massörer, equiterapeuter mm har sagt samma sak; jättefin häst muskulärt, inga konstigheter. Både före och efter diagnosen.

Håller med @Eloise att det kan vara lätt att missa annat också.
Enda gången min häst reagerat i ryggen var efter att ha gått omkull. Då behövdes behandling, och smärtan satt på ett annat ställe än de hopväxta kotorna.
 
@kryckan Det upptäcktes på röntgen samtidigt som hennes ks. Som jag har förstått det är det förändringar i ryggen som gradvis blir allt värre.
 
@kryckan Det upptäcktes på röntgen samtidigt som hennes ks. Som jag har förstått det är det förändringar i ryggen som gradvis blir allt värre.
Spondylos (hos hund) är när det växer benvävnad mellan kotorna, som bryggor, det är inte behandlingsbart o är ytterst smärtsamt om de bryts.
 
Spondylos (hos hund) är när det växer benvävnad mellan kotorna, som bryggor, det är inte behandlingsbart o är ytterst smärtsamt om de bryts.
Hittade detta när jag googlade:
"Spondylos är beteckningen på det som också kallas degenerativa förändringar i ryggen (spondyl betyder ryggkota). Med degeneration i ryggen menas degeneration (nedbrytning/funktionsförsämring) både i diskarna mellan kotorna, i själva kotorna, i ledbanden mellan ryggkotorna och i facettlederna."
Trist läsning. 😞
 
Hittade detta när jag googlade:
"Spondylos är beteckningen på det som också kallas degenerativa förändringar i ryggen (spondyl betyder ryggkota). Med degeneration i ryggen menas degeneration (nedbrytning/funktionsförsämring) både i diskarna mellan kotorna, i själva kotorna, i ledbanden mellan ryggkotorna och i facettlederna."
Trist läsning. 😞
Ja det är skittrist, en tidigare hund fick spondylos, hans favoritsysselsättning var att fånga frisbies i luften, det fick ah avstå från helt. 😢
 
Tack för alla svar!
Jag funderar på om det kan ha skett en förändring eftersom han fungerat bra hela tiden, förutom nu då, och om det kan vara värt att röntga ryggen igen. Det är bara gjort för nästan tre år sedan. Eller så är det någon annan "skada" som uppkommit, det är ju inte omöjligt.

Värmetäcke är ett jättebra tips! det ska jag komma ihåg till vintern
 
Väcker min egen tråd igen även om jag kanske egentligen borde starta en ny... men, men.

Min häst kändes fortfarande konstig efter en veckas vila och nu även halt/oren fram av i början av passen. När jag tänker efter undrar jag inte om jag känt en liten orenhet även tidigare i sommar, men att jag trott att det berott på att han hängt på bogarna och därför känts lite oren.
I alla fall var jag hos veterinären i veckan och vi hittade en hälta på höger fram vid longering på hårt underlag, och böjprovsreaktion även på vänster fram men ingen hälta där. Höger hov bedövades bort och då var hästen ren. Röntgen av båda hovarna visade pålagringar på strålbenet på höger fram :( nu fick han Metacam p g a böjprovsreaktionen och så ska vi tillbaka om två veckor för att få sjukbeslag. Vad jag har förstått är det det enda man kan göra vid strålbenshälta?
Är det någon som haft liknande "skada" på sin häst? och framförallt- är det någon som haft två "defekter" på sin häst men att den ändå fungerat att rida och träna med? min har ju kissing spines och nu då även pålagringar på strålbenet och jag är rädd att det ska bli lite av ett moment 22; att han skulle behöva tränas ganska mycket för att ryggen ska må bra men p g a hoven skulle han behöva ta det lugnare.
 
Väcker min egen tråd igen även om jag kanske egentligen borde starta en ny... men, men.

Min häst kändes fortfarande konstig efter en veckas vila och nu även halt/oren fram av i början av passen. När jag tänker efter undrar jag inte om jag känt en liten orenhet även tidigare i sommar, men att jag trott att det berott på att han hängt på bogarna och därför känts lite oren.
I alla fall var jag hos veterinären i veckan och vi hittade en hälta på höger fram vid longering på hårt underlag, och böjprovsreaktion även på vänster fram men ingen hälta där. Höger hov bedövades bort och då var hästen ren. Röntgen av båda hovarna visade pålagringar på strålbenet på höger fram :( nu fick han Metacam p g a böjprovsreaktionen och så ska vi tillbaka om två veckor för att få sjukbeslag. Vad jag har förstått är det det enda man kan göra vid strålbenshälta?
Är det någon som haft liknande "skada" på sin häst? och framförallt- är det någon som haft två "defekter" på sin häst men att den ändå fungerat att rida och träna med? min har ju kissing spines och nu då även pålagringar på strålbenet och jag är rädd att det ska bli lite av ett moment 22; att han skulle behöva tränas ganska mycket för att ryggen ska må bra men p g a hoven skulle han behöva ta det lugnare.
Jag har inte två skelettförändringar (vad jag vet) men min häst har en pålagring i ryggen (på tornutskott) och utläkta gaffelbandsskador fram. Samma bekymmer i början, behövde sätta igång och rida för ryggens skull men inte för hårt, för gaffelbandens skull. Vi lyckades och nu är han frisk sedan ett år och verkar fungera i arbete. Täckar ryggen och märker inte direkt någon skillnad i ryggen om han vilat lite.
 
Hej! min häst fick konstaterad ks mellan tornutskotten S15-16 tror jag. Detta var 2007, jag fick lära mig arbeta honom på töm för att bygga upp rygg och mage. Han blev väldigt bra av detta, jag tog det lugnt men jag red några dagar i veckan, arbetade på töm 2 dagar och vilade emellan. Sedan tre år senare så ville han inte att jag skulle sätta mig på honom så jag tänkte att nu har det hänt något med ryggen. Jag tog ut vet som konstaterade böjprovsreaktion hf. Till klinik som konstaterade urkalkning av båda strålbenen fram, värst vf.
Så sjukbeslag och igångsätting enl. vet rekomndation, kollad senare ohalt. Jag gav senare Steeljoint och röntgen 1-2 år senare visade enl. vet att urkalkningen inte syntes. Sedan har hästen "taggiga " hovben, som sågs på röntgen ca 2015. vi kämpade på tillsammans lite ridning mest frihetsdressyr till pensionering 2016. Nu är han 21 och går i hage o verkar nöjd. Regelbunden koll av veterinär.
 
Hittade detta när jag googlade:
"Spondylos är beteckningen på det som också kallas degenerativa förändringar i ryggen (spondyl betyder ryggkota). Med degeneration i ryggen menas degeneration (nedbrytning/funktionsförsämring) både i diskarna mellan kotorna, i själva kotorna, i ledbanden mellan ryggkotorna och i facettlederna."
Trist läsning. 😞

Min häst fick diagnosen spondylos för 4 år sedan och har inga problem alls. Veterinären liknande det lite grann vid spatt d v s när kotorna väl växt samman så är det oftast inget problem. Det är i den aktiva sammanväxningsfasen som det kan vara smärtsamt. Eller så har jag bara haft tur. ;)
 
Min har en riktigt grav KS, troligtvis sedan födseln. Är helt stel i sadelläget, men har bra rörlighet framför och bakom området med KS. Hästen är nu 23år och fortfarande fullt ridbar. Har också (lindriga) förändringar på strålben och lite sneda ben. Jag har varit otroligt noga och petig med hovslageriet och hovvården. Det som fungerat för min är att ha en tjock aluminiumsko (hoven kommer då högre upp från marken och avlastas därmed lite, men får ändå lite rörlighet iomed alu skon) och hela tiden rengöra och hålla efter ev röta i strålen, behandlar både innifrån och utvärtes. När min har ont i framhovarna på något sätt, typ lite röta eller felverkad blir han direkt öm i ländryggen så där finns absolut ett samband. Jag har en väldigt duktig kiropraktor som kommer 3-4ggr /år som håller efter hela hästen. Är också väldigt noga med att han aldrig får tappa hull och muskler i överlinjen (lite naturlig "stötdämpning") ;).
 
Min häst fick diagnosen spondylos för 4 år sedan och har inga problem alls. Veterinären liknande det lite grann vid spatt d v s när kotorna väl växt samman så är det oftast inget problem. Det är i den aktiva sammanväxningsfasen som det kan vara smärtsamt. Eller så har jag bara haft tur. ;)
På hund kan de förbenade sammanväxningarna brytas vilket är extremt smärtsamt o går inte att behandla annat än med smärtlindrande, han fick sluta med frisbee o allt annat där han kunde tänkas ha alla tassar i luften samtidigt.
 
IN write in english because my swedish is bad....anyway, my horse has kissing spine (many years now), and last year we saw also navicular degeneration in X-rays in both front. He wasn't lame, but always resting the same leg, and sometimes feels a bit "irregular". The vet told me to actually keep him trained, as blood circulation is good for both the back and the navicular issue. Just avoid too hard surfaces and too much circle work. I also give him once/year tildren or osphos. It is a treatment that can slow down the bone degeneration and is actually good for both kissing spine and navicular disease. Good luck!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Hästanna
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 123
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp