problem häst eller häst med människoproblem?

Sv: problem häst eller häst med människoproblem?

med kedja lyssnade hon bättre, dvs stanna när man bad henne OM man tog i.
Sen stanna hon när man bara tog lite lätt, men ibland strunta hon helt i kedjan, som i början när hon alltid skulle rusa in i boxen, jag hade kedja under hakan för hon skulle banne mig inte rusa in i boxen så jag slog mig gul och blå ännu en gång.
Men hon rusa in ändå, jag stod emot och höll i boxdörren så inte jag skulle flyga med, då gjorde självklart jätteont på hakan så hon reste sig i boxen, men när jag släppte efter blev hon lugn och var lite skakis, men inte sur.
Sen tog vi bort kedjan för hon funkade mer och mer bättre.

Jag är egentligen inte för råstyrka/smärta när det handlar om kontrollera de där fallen utan teknik (med rätt teknik och i rätt position är du starkare än vilken häst som helst om du har den i grimma och grimskaft och är tillräckligt snabb för att befinna dig i rätt position hela tiden och ge impulsen i exakt rätt stund). Men det är inte så himla lätt alla gånger.

Det jag nog faktiskt skulle göra med den där damen är att ha kedja OCH vanligt grimskaft. Dvs ha kedja som extra skärpa OM det behövs. Dvs reagerar hon inte på en normal förhållning i grimskaftet så ta i REJÄLT i kedjan och ge omedelbart efter när hon stannar upp (om så bara för en sekund). Dvs inget smådragande i kedjan utan en REJÄL korrigering snabbt, och direkt full eftergift när hon stannar upp. Och beröm. Börjar hon gå igen så tar du en vanlig grimförhållning först, blir det ingen reaktion så REJÄL kedjekorrigering osv.

Hon KÄNNER den normala grimkorrigeringen med, hon bara väljer att ignorera den. genom att först ge henne en chans att lyssna på den och om hon inte gör det direkt ta tag rejält i kedjan så har hon hela tiden ett eget val: lyssna på den första korrigeringen eller det blir obehagligt. Är hon smart kommer hon förr eller senare lyssna på den första, snälla korrigeringen.

Däremot om den andra korrigeringen också är halvsnäll får man inte önskad effekt, utan korrigera REJÄLT på en gång istället för att smådra.

Det är så när man kommer ska in i stallet, man kommer igenom en dörr och direkt efter den ligger spolspiltan till höger.
Rakt fram ligger stallgången och boxarna.
När man kommer igenom dörren och hon märker att hon ska in i spolspiltan bara går hon rakt fram och nonchalerar.
Annars går hon alltid lugnt igenom dörrar.

Bra att hon är lugn genom dörrar, det underlättar.

Som sagt, vore bra om du kunde låta bli att gå direkt utifrån in i spolspiltan ett tag, eftersom hon redan när hon inser vad som ska hända får ett negativt beteende (negativ association?)

Så oftast låter vi bli att gå in i spolspiltan direkt när vi kommer in utan vi går rakt fram i stället och vänder i stallgången, då brukar hon bråka lite men förljer med.
Vi går in i spolspiltan och antingen stannar hon eller bara rusar ut igen.
Men jag ska testa det att låta henne stå med baken ut.

Hoppas det fungerar =)


Så länge hon får mat så är hon sur, när hon äter och det kvittar var hon är.
I hagen när hon får hö är hon vissa dagar riktigt förbannad, och hennes hagkompis som egentligen är ranghögst viker undan, men ibland ger han igen med samma men hon bara står kvar och tittar på honom så han vet inte vad han ska göra.
Men oftast är det han som regerar i hagen och nu har hon faktiskt börjat vika sig undan honom, efter att han helt plötsligt högg hon i halsen en dag.
Men när hon väl får hö så är han riktigt sur, om man är i hegen då och kanske ska rätta till ögen eller lägga dit mer har det hänt att hon hugger efter en

Okej, då stryker vi RASKT mat som ett sätt att göra paddocken trevligare.

*klurar vidare på den biten*
Det finns inget hon tycker är extra kul?


Hon står ALDRIG still!
Så vida hon inte får hö att tugga på då står hon still 2 sekunder i taget.
Hon bara dansar runt och tittar konstigt rakt upp i taket eller så står hon och steppar bara.
Ska man låte henne ha hö hela tiden när man fixar med henne då eller?

Nej, hon ska inte ha hö ALLS när du håller på med henne.
Som sagt, du får nog ett tag koncentrera dig på bara stå still i stallgången och låta sig ryktas överallt. Står hon inte still när du ryktar heller? Inte uppbunden heller (som jag fattade det förr fungerade hon uppbunden?)
 
Sv: problem häst eller häst med människoproblem?

Jag har också en dominant sto som jag tack och lov haft sen hon var 8 månader så hon är hur hanterbar som helst för vem som helst numera men det har varit vissa duster.

Känner väl igen det där med att gör vad jag vill så länge JAG vill. Jag fick min stora protest nr 1 vid lastning. Från att ha snällt gått in hur lätt som helst så blev hon helt plötsligt en dag en åsna som inte tänkte gå varken framåt, bakåt eller åt sidan. Som tur var var hon en liten unghäst på 1,5 år så jag tog en lina och drog in henne under en period, sen var åsneleken över och hon går numera in själv, jag släpper henne nån meter innan trailen.

Protest nr 2 kom vid ridning. Inte inridningen den var löjligt enkel. Men tiden efter när jag började bestämma att här ska vi stanna, här ska vi svänga och bog och bakben ska vara på plats. Dessutom är hon överintelligent och räknar snabbt ut vad som förväntas och om hon inte får göra det blir hon ARG. Tex om jag fattat galopp ur ett hörn ett par gånger och gång nr 4 tänkt mig trava vidare så blev hon jätteilsken för HON VISSTE minsann att här ska man galoppera. Blev raskt till att inte göra någonting vid samma ställe (som man annars gärna gör med en unghäst).

Dessutom blev hon uttråkad fort vid ridning i paddock/ridhus. Efter två varv så KUNDE hon ju detta och började hitta på egna små trix för att liva upp tillställningen. Dom trixen var inte så kul för ryttaren. Löstes genom att hästen älskar att hoppa. Ut med bommar, koner, cavalettis överallt och hon blev superkoncentrerad.

Så har man ett dominantsto (min avskyr också att backa från marken, tack och lov har hon inte lika stora problem med det när jag sitter på) så får man trixa, lirka och när det behövs sätta hårt mot hårt men då vara säker på att vinna. Annars förstör man mer än man gör nytta. Just ledövningar är något jag undviker. Hon ser det som en konfliktsituation där jag ska bestämma över henne. Eftersom hon är hur lydig som helst utan ledövningarna så struntar jag i dom.

Hon är en riktigt suris som lägger öronen bakåt, hugger i luften och ser allmänt grinig ut när jag gör något hon ogillar. Men så länge hon inte gör mer än markerar vad hon tycker så får hon göra det. Hon är ändå mysig och står gärna och gosar för det ibland.

Men säger som min tränare och Alex. Får du ett sådant sto MED dig och inte EMOT dig så har du så otroligt mycker gratis. Dom kämpar och ger sig inte i första taget. Dock är det kanske inte så trevliga promenadhästar, är nog lite för skarpa för det. Men bra tävlingshästar det blir dom!
 
Sv: problem häst eller häst med människoproblem?

hinner man knäppa fast henne så stannar hon, står och testar lite om hon ska slita sig eller inte men bestämmer sig oftast för att stå kvar.
Hon har börjat stå still längre nu, speciellt när man börjar rykta står hon still, men sen börjar hon med sin dans.
Hon får alltid beröm när hon står stilla, men ibland tolkar hon berömmet fel och börjar steppa ännu mer. (dock har hon spetsade öron hela tiden, men spelar lite med dom)
I början när hon kom hit blev hon livrädd för vatten när vi skulle spola dom, och kicka även.
Nu bryr hon sig inte mer om det, men hon står inte still.

I början när hon kom hit kicka hon även när man skulle kratsa hovarna speciellt bakbenen.
Det har hon slutat med nu, kanske beror på att jag inte gav mig när jag skulle kratsa dom utan jag höll kvar för allt jag orkade och hon vinkla benet i alla möjliga vinklar ihopp om att träffa mig :smirk:
Men sen en dag var hon snäll.
Men hovslagaren har fortfarande ett helvete med bakbenen när dom skos, hon sparkar för var söm.
Lyckligtvis har han världens tålamod.


Vi har aldrig provat hoppa henne, men förra fodervärden sa att hon gillade det.
Även hos denna fodervärden gjorde hon ibland som hon själv ville, som en dag reds on i ridhuset och där var en massa hinder uppställda, ryttaren skulle träna dressyr med henne och ta det lugnt.
Helt plötsligt sticker hästen iväg i full galopp mot ett av hindrerna och hoppar.
Efter det började hon hoppträna med henne och hon verka gilla det.
Jag har bara skrittat med henne över cavaletti, och då vakna hon och gick över flera ggr.
Den enda gången hon funkar i ridningen är när man rider ut så tydligen gillar hon det, visst hon blir lite osäker och stannar lite men går igen och har hela tiden spetsade öron.
Så antagligen gillar hon det, i paddocken blir hon ett halvdött monster, antingen ska det gå fort eller så ska allt gå i slow motion.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Lutten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp