Bukefalos 28 år!

problem med andningen

grodan21

Trådstartare
Hej!
sitter och surfar på internet och funderar på min häst andnings problem. har tänkt att det blir bättre med träning men det gör det inte. går bra hela vintern, men på våren och sommaren blir det värre. andningen blir väldigt ansträgd.

hon har typ samma symtom som för kvikdrag, men hennes symtom blir som värst när hon går ute hela tiden. är det någon som kan ha något förslag?

TAKSAM FÖR SVAR!//Anna
 
Sv: problem med andningen

Det finns bara en sak du ska göra och det är att beställa tid till klinik så de kan gå ned med kamera och se hur hästen ser ut i hals och luftvägar så att den får omgående hjälp med medicinering.
 
Sv: problem med andningen

vad har veterinären sagt om det hela? är hon undersökt?

vad gör du mer för att minska irritationsmomenten? (blött foder, torvströ, dammsugare i stallet, borsta utomhus, grovfoder i häck/nät, fodertillskott etc)
 
Sv: problem med andningen

det böir väl till att åka in med henne, men det är det att mamma inte vill det, då hon tycker att man ska veta vad som är problemet
 
Sv: problem med andningen

Har du haft någon vet hemma? Att åka in är inte säkert att det behövs. Min häst fick vad vet trodde var allergi. Han fick medicin hemma och blev frisk. Det var dock inte allergi utan mögel i fodret som utlöst det hela. Men eftersom min vet kunde ge honom medicin mot allergi så borde detta funka för din också.
 
Sv: problem med andningen

Har du haft någon vet hemma? Att åka in är inte säkert att det behövs. Min häst fick vad vet trodde var allergi. Han fick medicin hemma och blev frisk. Det var dock inte allergi utan mögel i fodret som utlöst det hela. Men eftersom min vet kunde ge honom medicin mot allergi så borde detta funka för din också.

har när så det blir antagligen biligare att åka in. alergi mot mögel kan det nog inte vara då det blir värre när hon går ute.
 
Sv: problem med andningen

Nej, förmodligen inte. Det jag menar är att det borde gå att ta ut någon. Men kanske som du säger billigare att åka in. Förutsatt att hästen är lätt att lasta, transport finns osv.
 
Sv: problem med andningen

Sommar-COPD - pollenallergi med astmatiska symptom. Kommer hästen inte under behandling kommer den att utweckla de kroniska förändringar som brukar kallas kwickdrag. Gör den det kan ni ta ut slaktbilen istället för weterinär, personligen hade jag föredragit att ringa ut weterinär nu akut så att hästen slipper lida för er dumhet. Eller din mammas, jag antar att du är minderårig och inte kan påwerka detta själw. Tycker synd om dig och hästen och hoppas att din mor tar sitt förnuft tillfånga.

Stå på dig, hästen behöwer hjälp omedelbart!!
 
Sv: problem med andningen

jag vet hur det är när föräldrarna inte håller med om att man ska åka in. Jag tpg saken i egna händer med min häst som det visade sig hade ganska allvarlig bronkit då det gått så långt. Ju tidiga ni åker desto lägre bör kostnaden hos vet bli. Stå på dig
 
Sv: problem med andningen

sak in i veckan och kolla luftrören om det är så att det är överkänslighet mot något. hostar gör hon inte.
 
Sv: problem med andningen

Personligen hade jag lyssnat på tantEster som är veterinär. Ta ut vet snabbt istället.
 
Sv: problem med andningen

har pratat med vetrinär idag, den tyckte inte jag behövde kolla upp det överhuvudtaget. konstigt
 
Sv: problem med andningen

Tycker jag också. Jag hade sökt en second opinion.
 
Sv: problem med andningen

men det finns en tid bestäld ialla fall. så nu ska det kollas upp ialla fall
 
Sv: problem med andningen

Tycker också att det låter klart pollenrelaterat. Har varit stallkamrat med en häst som var pollenkänslig. Efter års av medicinerande fick han slutligen plaströr inopererat. Han är still going strong så vitt jag vet. Men innan han kom under behandling var det verkligen förfärligt, lät som han höll på att dö i andnöd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 490
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Kristall10
·
Gravid - 1år Dottern har åkt på en förkylning och till en början tänkte vi inte så mycket på det, men nu tycker jag nästan att den blivit värre och...
2
Svar
23
· Visningar
2 352
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp