Sv: Problem med att få betalt
Skulder till staten går alltid först, Skatteverket, Försäkringskassan t ex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter ju galet med denna databas hur mkt missbrukas inte den då?
en stallägare bråkar med en hyresgäst och där faktiskt det ÄR stallägaren som är den dumme och hyresgästen har inte gjort nått fel.
Men stallägaren skriver ändå in denna hyresgäst i databasen som varning varning och förstör för denna helt oskyldige person??
jag har stått i stall där stallägaren faktiskt har varit helt galna och inte gjort saker som de lovat.
Det kan vara att hagen har hängande trådar vattenkopp i boxen som är trasig osv.
När man börjar tjata om att de ska fixas och tillslut faktiskt får nog och skäller till att ni får de fan fixas.
Så får man en stallägare som flippar ut och säger upp en på sturt och gapar och skriker osv.
Inte rätt att en sån stallägare sedan sitter och skriver in en i en jävla lista om att man inte skött sig nr man faktiskt har det.
Skulle aldrig skriva på ett sånt avtal om att folk får förtala mig.
Det skulle däremot finnas lista på alla oseriösa stallägare som bara är ute efter pengar och lurar sina inhyrda med att de ska byggas paddock och de å de skall fixas.. fast till våren.
Och man flyttar in och det händer fan inget. men hyran den höjjs för att padocken ska ju byggas... 5 år senare... ingen paddock.
Bygg paddock först.. höj hyran sen=)...
Denna typ av databaser är olagliga, om de finns i digital form och som alla register kan det missbrukas och så sker då och då med svartlistningar ni är knappast immuna, och det kan ge förödande konsekvenser för folk som kommit på kant med sin stallägare oavsett vem som har rätt av parterna så kan det bli skitsnack och beskyllningar från båda hållen.
I övrigt verkar ditt inlägg vara ett försvarstal om att stallägare inte behöver uppfylla sina löften och fullt med anklagelser om att inhysningar snor med sig grejor och har orimliga krav (som att löften ska hållas).
Det finns både bra och dåliga hyresvärdar liksom hyresgäster, ibland är det dessutom samma personer men inolika faser av livet.
Du kan läsa om restauranger som inte gör bra jobb, hantverkare man ska undvika eller varför inte hästägare man ska hålla fingrarna ifrån.
Lagliga eller olagliga..register i någon form har funnits i alla tider.
Ska jag anlita någon jag inte känner så kollar jag naturligtvis upp personen i fråga genom de kanaler som finns.....
Restauranter eller andra företag omfattas inte av PUL.
Databaser/-register har inte funnits i alla tider. Listor på papper, kortregister, lappar på skrivbordet, bra minne eller vanligt "skvaller" är normalt inte förbjudet.
Restauranter eller andra företag omfattas inte av PUL.
Databaser/-register har inte funnits i alla tider. Listor på papper, kortregister, lappar på skrivbordet, bra minne eller vanligt "skvaller" är normalt inte förbjudet.
Det var en nyhet att företag inte omfattas av PUL, jag trodde det var för att "komma åt dem" som lagen skapades över huvudtaget. Har du någon källa?
Källa, tack.
Detta uttalande strider mot uppfattning och information Datainspektionen sprider via sin hemsida.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/