Problem med att hitta medryttarhäst

nova1836

Trådstartare
Jag har nu aktivt sökt medryttarhäst under två och en halv månad. Tyvärr har detta inte varit speciellt framgångsrikt, tyvärr ofta på grund av hästägare som inte verkar se ens meddelande. Jag har dagligen gått in på facebook grupper och kollat olika sidor, bland annat hästnet och blocket. Jag har även satt upp en lapp i ett stall med inget hördes därifrån heller. Det har gått en månad sedan lappen sattes upp och jag har planer på att sätta upp en ny mot december. Jag har ingen aning om det är jag som är alldeles för otålig eller om det faktiskt finns något jag kan göra. Har någon något bra tips? Borde jag fortsätta leta över internet eller hitta fler stall att sätta upp lappar i?
 
Beror nog mycket på vad du själv skriver i din annons/din erf/typ av medryttarhäst du söker osv.

Kanske är lättare att bidra med tips om du vill delge lite av det ? 😄

Att inte få svar på att ha sätt upp lapp i stall tycker jag inte du behöver i sak känna att det är något fel på dig/din presentation osv. Ofta har folk redan medryttare/behöver ingen/eller ffa så går mycket via kontakter.
 
Som mackan sager, kan bero pa hur din annons ar utformad, men det kan ocksa vara svart att hitta en vettig medryttarhast!
Jag hade valdigt svart att hitta min forsta, da jag dessutom kom direkt fran ridskola, men jag val hittat en, och allteftersom jag larde kanna mer hastfolk, sa blev hastarna snarare slangda efter mig, fran tidsfattiga agare.
Det ar en troskel man maste over, sa ge inte upp!
 
Som mackan sager, kan bero pa hur din annons ar utformad, men det kan ocksa vara svart att hitta en vettig medryttarhast!
Jag hade valdigt svart att hitta min forsta, da jag dessutom kom direkt fran ridskola, men jag val hittat en, och allteftersom jag larde kanna mer hastfolk, sa blev hastarna snarare slangda efter mig, fran tidsfattiga agare.
Det ar en troskel man maste over, sa ge inte upp!

Ja precis . Otroligt mycket handlar om precis som du säger😄

När väl en medryttare som visar sig vara guld ”kommit in” så är det precis så som du redovisar.

Jag har många vänner efter alla år med hästar, i samma, eller andra stall och medryttarna ”ärvs” och ”rekryteras” till stooor procent på sättet du beskriver.

Har erfarit , och erfar, MÅÅNGA härliga möten med medryttare hos tidigare vänner som sedan igen blivit ny medryttare på annan väns häst och ”plötsligt” igen dyker upp i samma stall man står nu, efter att tidigare varit hos någon vän i annat stall , osv 😄
 
Det beror säkert på vad du letar efter och dina omständigheter. Vuxen, erfaren, bilburen som kan betala för sig har ju mycket lättare än omyndiga som inte är särskilt erfarna, åker kommunalt och inte kan betala.

Jag tror att det bästa är om man har någon kontakt som kan gå i god för en, att man är kunnig och skötsam. Det näst bästa är att annonsera på nätet.

Har du låtit någon titta på din annons? Ibland kan det vara bra med ett par ögon till som hjälper en att se på det man skrivit. Själv hade jag för flera år sedan försökt sälja en häst och fick dåligt med svar, sen hjälpte en kompis mig att skriva en ny annons och hästen var såld på en vecka!
 
Jag har letat medryttarhäst två gånger, svarat på två annonser och fått napp båda gångerna. Jag är vuxen, har bil och har ridit länge (visserligen bara på ridskola när jag letade första gången, vilket var en nackdel).

Min taktik har varit så här:

1) Sålla ordentligt bland annonserna. Förvånansvärt många letar efter en duktig medryttare med unghästvana till sin unghäst. Dessa sållas bort då jag inte har erfarenheten som krävs. Det spelar ingen roll hur snäll unghästen är enligt annonsen. Jag svarar bara på de annonser som känns riktigt bra i magen! Där jag känner att hästen verkar passa mig riktigt bra, jag får en bra känsla för ägaren och där stallet ligger så att jag lätt kan ta mig dit.

2) Sen skriver jag om mig själv, min erfarenhet och rätt noggrant vilken typ av häst jag letar efter (och vad jag inte letar efter). Annonsen avslutas med en mening i stil med: "Om det låter som att jag skulle passa din häst så ring mig på 07XX-XXXXXX så kan vi prata mer".

Svara inte på för många annonser och svara bara på annonser där din kunskap räcker till. Inse dina begränsningar. Ingen vill ha en medryttare som tror att hen kan mer än hen faktiskt gör. Jag är med i en FB-grupp där folk letar medryttare/medryttarhäst i mitt område. Och där finns folk som man ser svarar i FB-annonsen på många olika typer av hästar, allt från skogsmullar på 25 år som bara får skrittas till tävlingshästar som tävlar på hyfsad nivå till unghästar som behöver en erfaren person. Jag kanske är fördomsfull, de kanske är precis så duktiga att alla dessa hästar (och typer av ridning) passar dem som handen i handsken, men jag ser bara framför mig en tonåring med mer entusiasm än kunskap och självinsikt.
 
Jag tycker inte heller att knappt månader är särskilt lång tid. När jag letade efter medryttare till min häst tog det 2 månader innan jag hittade någon som var vettig, dvs matchade det jag sökte. Många hade en stor övertro på sin egen förmåga men också en ganska ... uh... intressant syn på vad de skulle få göra med medryttarhästen och vad ägaren (jag i detta fall) skulle serva med.

Några var rent av otrevliga och verkade tro att bara för att de sett min annons så skulle de automatiskt få bli medryttare, och jag kunde få meddelanden som "jag såg din annons, när kan jag komma och rida".

Men som några andra sagt, lägg upp din (anonymiserade) annons här så kanske vi kan hjälpa dig hitta ett bra sätt att uttrycka dig.
 
Jag tycker inte heller att knappt månader är särskilt lång tid. När jag letade efter medryttare till min häst tog det 2 månader innan jag hittade någon som var vettig, dvs matchade det jag sökte. Många hade en stor övertro på sin egen förmåga men också en ganska ... uh... intressant syn på vad de skulle få göra med medryttarhästen och vad ägaren (jag i detta fall) skulle serva med.

Några var rent av otrevliga och verkade tro att bara för att de sett min annons så skulle de automatiskt få bli medryttare, och jag kunde få meddelanden som "jag såg din annons, när kan jag komma och rida".

Men som några andra sagt, lägg upp din (anonymiserade) annons här så kanske vi kan hjälpa dig hitta ett bra sätt att uttrycka dig.

Jag kan inte se att någon tycker att annonsen ska läggas upp här. Själv skrev jag någon och menade en TS känner inte här. Som moderator säger jag att det är tveksamt, många sådana inlägg har raderats då de gått åt fel håll.
 
Jag kan inte se att någon tycker att annonsen ska läggas upp här. Själv skrev jag någon och menade en TS känner inte här. Som moderator säger jag att det är tveksamt, många sådana inlägg har raderats då de gått åt fel håll.

Förlåt, då missförstod jag och ändrar mig till "vill du ha tips kanske du kan vända dig till någon du känner"
 
För mig tog det ca två år att hitta medryttarhäst. Men jag letade inte jätte aktivt, utan höll koll och svarade när någon lämplig dök upp. Jag visste precis vad för slags häst jag letade efter och det fanns inte så många lämpliga här omkring.

Så håll koll på annonser och ha egna annonser aktiva så kommer det nog dyka upp någon. Men ha lite is i magen 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 847
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 834
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp