Problem med bettskivor...

Fantasyfire

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet (och ganska löjligt) problem... Jag håller på att köra in en shirehäst som är väldigt lugn och inte behöver något särskilt skarpt bett. Dock så har han tidigare haft ett tre-delat bett då det inte funnits några andra bett som har passat honom, men har nu skaffat fram ett tjockt två-delat bett som jag hoppas att han ska trivas bättre med. Problem nu är att bettskivorna sitter på det tre-delade bettet och jag får inte av dem -_-' Hur ska jag göra? Och hur ska jag få fast dem på det två-delade? Hålet är ju jättelitet i jämförelse med bettringarna...

Sv: Problem med bettskivor...

Knyt fast ett grimskaft i något stadigt, t.ex ett boxgaller. Knäpp fast ena bettringen i grimskaftet. Häll varmt vatten över bettskivorna och dra sedan av en i taget. Det varma vattnet gör att gummit mjukas upp så det blir lättare att dra över bettringarna och eftersom du knutit fast bettet kan du dra ordentligt.

För att få på bettskivorna på det nya bettet gäller i princip samma metod, fast bakvänt. Börja med att trä på bettskivorna på grimskaftet som är fastbundet i något stadigt. Knäpp sedan fast bettet i grimskaftet. Häll varmt vatten på bettskivorna så de blir mjuka. Dra sedan bettskivorna över bettringen som sitter fast i grimskaftet, en i taget.

Beroende på tjockleken på bettskivorna kan man behöva använda kokande vatten om gummit är tjockt. Men om det är tunnare kan det räcka med bara riktigt varmt vatten från kranen, man får testa och se.

Brukar lägga dem en stund i varmt vatten och sedan ta två kraftiga band och dra isär dem. En stark sambo är också bra att ha:D.
Risken om man håller på och flyttar skivorna fram och tillbaka bara för att prova ett bett är att de spricker. De är inte så dyra i inköp så köp ett par nya till det nya bettet.

Jag skulle också köpt ett par nya bettskivor, enklast om du skulle byta bett ;)

Finns numera bettskivor som har ett kryss vid hålet som gör det lättare att få på bettskivorna. Då behövs inget varmvatten.

De nya bettskivorna har ju skåror så att det blir lättare att dra av och på dem. Om de du har är gamla utan skårorna skulle jag hellre köpa ett par nya. De är rätt lätta att få på och av. (inte alls som de gamla)

att lägga hela bettet i varmvatten och dra av skivan sen brukar fungera, lägger man i en droppe diskmedel i varmvattnet också så blir bettet rent också(sjukt effektivt för att göra rent bett så, allt bara faller av :p)

Bettskivorna med kryss går visserligen lättare att ta på men de kan också ge skav och nypas. De bästa bettskivorna som kan vara svårt att få tag i är de tjocka i riktigt gummi. De håller bra också, även om de är svårare att få på ringarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 623
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
772
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka