Problem med Ca/p

Efwa

Trådstartare
Ett helt nytt problem har uppdagats och jag vet inte hur jag ska tänka.

Häst nr 1 (endast grovfoder)

Foderstaten innehåller för lite Kalcium. Uppfyllt behov 96,3%
Foderstaten innehåller för mycket fosfor. Uppfyllt behov 112,5%

Vad jag förstår kan jag ge kalciumtillskott här. Egentligen inte så himla svårt. Mängden kan jag ju testa fram i programmet.

Häst nr 2 (endast grovfoder)

Foderstaten innehåller för mycket kalcium. Uppfyllt behov 125%
Foderstaten innehåller för mycket fosfor. Uppfyllt behov 153,9%

Hur sjutton gör jag här? Det står att jag ska kalibrera kvoten men blir det inte ännu mer för mycket av de två då? Detta har jag inte lärt mig något om för jag har alltid haft för lite av saker så det har bara varit att tillsätta.
 
I båda fallen hade jag gett foderkalk för att både komma upp i behovet och för att justera kvoten.
 
Förutom järn som aldrig ska ges för mycket av så är det inte farligt att ge mer mineraler än behovet sålänge kvoten blir bra. Hästar har en fantastisk förmåga att göra sig av med ett eventuellt överskott av mineraler. Det är bara järn de inte kan göra sig av med och det är därför det är så viktigt att inte ge för mycket järn.
Själv lägger jag alltid mina hästar på minst 20% över behovet eftersom det är vad som verkar fungera bäst för mina hästar.
Du kan alltså ge mer mineraler (förutom järn då!) för att få till en bra kvot utan att det påverkar hästarna negativt på något sätt.
 
Gud vad skönt att höra!!

Ni är fantastiska! Allt blev mycket lättare än jag såg framför mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och räknar ut foderstater såhär på kvällen, helt nytt för mig! Om man sett till att hästen fått sitt Energibehov och proteinbehov...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp