Bukefalos 28 år!

problem med frambenen

Pallas_Athena

Trådstartare
Jag försöker få en tjej i stallet att börja rida AR för hennes häst skull.

men hon är rädd att hon skall bli svullen i frambenen vid framåt nedåt sökning o liknande rörelser.
min stora fråga är hur man skall börja träna henne??

hade tänkt att börja från marken först med skollongering o öppnor o slutor.

denna häst har väldigt galliga ben bak och problem med svullna framben även väldigt svankig.
väldigt trevligt sto som är samarbetsvillig.

behöver tips....
vill att hon skall testa på AR för min tränare men man måste övertyga henne att hästen kommer klara det för frambenen.

vet ju hur man börjar på en "vanlig" häst.

hahaha vad jag snurrar till det,vet att min tränare kommer läsa detta o fnissa åt mig :rofl:
 
En tanke från mig är ju att du kan förklara att "bara vanlig" ridning också belastar frambenen, och att det här leder till att hästen börjar träna sina bakben lite mer.Om hon nu rider alls just nu vill säga.. Om det är så illa så att hon är så osäker, så kanske vet. har kollat, och om h*n säger att det är okej att rida över huvudtaget så klarar säkert hästen framåt nedåt, om man inte fastnar i BARA den formen i flera år vill säga..
 
http://www.stalln.se/fritz.htm
Vet inte om länken funkar men där står det att hästen blev bättre när de började med AR för att den belastade frambenen mindre, har jag för mig.
Var så länge sen jag läste den och orkar inte läsa den igen :crazy:
 
Jag - med en häst med mycket sköra framben, kan bara säga: Träna AR!
Det är det enda som fungerar för min häst och jag har ändå alltid tränat försiktigt.
Jag tackar och bockar min tränare KW för att hon är så noggrann och aldrig tillåter oss att fuska...
:bow:
 
Det låter inte som om hästen är frisk. Om veterinär samtycker - promenader utan ryttare tills den mår bättre .... /T_B
 
den hästen e allt annat än frisk,men det är synd att tjejen inte fattar det.
har sagt det ngra ggr till henne men hon kopplar bara bort det eller blir rasande på mig.
nu e det ja som sköter henne då hon aldrig kommer o tar hand om henne.så det e 4 de dagen idag ja har henne..
 
Jag tycker väldigt synd om dig, eftersom hon ställt dig i en sån besvärlig sits!! Sånt där är jättejobbigt.. Om hon inte bryr sig mer om sin häst än så, så är frågan om hon någonsin kommer att börja verkligen ta hand om den även om den blir friskare.. Det bästa kanske vore att försöka leta upp någon som kan låna/ta på foder/köpa hästen och som vill ta hand om den och få den frisk. Jag får en käsla utifrån det du säger att hon kanske inte är kapabel att ta hand om sin häst.
Mvh
 
tjejen 16 och killar har dykt upp i bilden nu ;)
så ja skällde ut henne häromdagen om att hon inte tar ngt som helst ansvar då fick ja svaret att "jag måste faktiskt leva mitt liv" jaha du lilla gumman varför skaffa du häst då,sen var det bara att ducka för då kom en explosion :rofl:

vi pysslar om hennes häst o jag tycker det e bättre hon inte rider henne alls för hon gör sönder henne mer o mer.
börjar vänja mig med den lilla bortskämda ungen.. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp