Bukefalos 28 år!

Problem med galopp häst

Loueld

Trådstartare
Hej !

Jag håller på att skola in en galopphäst till ridhäst. Han är valack och har ett bra temperament och springer inte iväg utan anledning.

Hittills har allting gått bra. Han lyssnar bra på alla hjälper och har varit samarbetsvillig. Han har lärt sig att gå fint på böjt spår och därför har jag börjat med en övning där han blir tvungen att jobba under sig och jag ställer mer krav.

Första gången jag gjorde övningen gick han väldigt bra men drog bak öronen och stannade upp lite när jag bad honom öka tempot/byta gångart. Men han gjorde det. Nästa gång jag gjorde samma övning gick han okej i skritt men så fort jag bad honom börja trava drog han bak öronen, tvärstannade och började göra något slags bocksprång i skänkelvikning (jag vet, det låter konstigt).

När jag då gick på honom med skänkeln var han på väg att ställa sig på bakbenen så jag la fram handen på halsen med god marginal och fortsatte säga till honom att gå fram. Till slut gick han fram i skritt, men aldrig i trav. Det här gjorde vi 10 gånger på 30 min....

Han haltade inte, var inte det minsta svettig och flåsade knappt. Var inte störd av att jag ändrade position i sadeln så det beror inte på stress eller trötthet. Jag tänkte att sadeln kanske sitter fel men det för den inte.

Vad ska jag göra ? Jag känner mig hjälplös :(
 
Sv: Problem med galopp häst

Vanliga standardsvaret på Buke, men kolla upp hästen?
Är det en lösgörande el samlande rörelse han protesterar i?
 
Sv: Problem med galopp häst

Jag kollade honom efter ridpasset. Sprang med honom och då var det inga problem. Hade inte ont någonstans när jag kände på honom heller. Och han har inga tidigare skador.

Det var en samlande övning.
 
Sv: Problem med galopp häst

Fast fysiska fel behöver inte visa sig som ren hälta. Bakknäna (rätt vanligt på fbl) behöver ex inte alls visa sig. Rygg?
 
Sv: Problem med galopp häst

Jag ska kolla upp honom men dagen innan var det absolut inga problem. Det var precis som att när han förstod uppgiften så flydde han på ett effektivt sätt.
 
Sv: Problem med galopp häst

Fullblod brukar inte vara så förtjusta att gå i samlad form. Det finns en anledning till att engelsmän rider som de gör ;) (eller iaf gjorde innan Dujardin).
 
Sv: Problem med galopp häst

Hej !

Jag håller på att skola in en galopphäst till ridhäst. Han är valack och har ett bra temperament och springer inte iväg utan anledning.

Hittills har allting gått bra. Han lyssnar bra på alla hjälper och har varit samarbetsvillig. Han har lärt sig att gå fint på böjt spår och därför har jag börjat med en övning där han blir tvungen att jobba under sig och jag ställer mer krav.

Första gången jag gjorde övningen gick han väldigt bra men drog bak öronen och stannade upp lite när jag bad honom öka tempot/byta gångart. Men han gjorde det. Nästa gång jag gjorde samma övning gick han okej i skritt men så fort jag bad honom börja trava drog han bak öronen, tvärstannade och började göra något slags bocksprång i skänkelvikning (jag vet, det låter konstigt).

När jag då gick på honom med skänkeln var han på väg att ställa sig på bakbenen så jag la fram handen på halsen med god marginal och fortsatte säga till honom att gå fram. Till slut gick han fram i skritt, men aldrig i trav. Det här gjorde vi 10 gånger på 30 min....

Han haltade inte, var inte det minsta svettig och flåsade knappt. Var inte störd av att jag ändrade position i sadeln så det beror inte på stress eller trötthet. Jag tänkte att sadeln kanske sitter fel men det för den inte.

Vad ska jag göra ? Jag känner mig hjälplös :(

Rent spontant känner jag hästen går emot dina hjälper!

Hade tillrättavisat den med spöt, bakom skänklen. Börjar hästen kicka, så gör du likadant, fast med din skänklar. När hästen går fram - beröm!
Låter som hästen inte vill göra det jobbiga - att samla sig :P

// Niikon92
 
Sv: Problem med galopp häst

Varför skulle hästen gå emot hjälperna bara för att man ber den att samla sig? Får man den reaktionen så har man gjort något fel, jobbat i för långa pass, inte gett eftergift på rätt sätt, inte förberett hästen tillräckligt väl. Att bara korrigera symptomen är ganska värdelöst om man inte klurar ut på vilket sätt man som ryttare och utbildare har lyckats göra fel från början.

Till TS. Första dagen skriver du att det inte var några problem trots att hästen gjorde det du bad den om, om än tveksamt. Redan första passet signalerade hästen att något var fel men som jag tolkar det du skriver så red du på i alla fall och troligtvis var det något som skapade antingen fysiskt eller psykiskt obehag hos hästen. Detta obehag blev till ett minne som skapade ännu mer obehag när du bad om samma sak igen. När man introducerar något nytt så visar många hästar viss tveksamhet men om man bara tar det lugnt så försvinner tveksamheten snabbt. Om den inte försvinner så måste man tänka efter och gå tillbaka något steg. Och det är att avgöra när man ska hålla ut och fortsätta eller när man ska ta en paus som är det svåra med hästutbildning. Och det är inte alltid det är första eller andra dagen som hästen säger upp sig från arbetet men det kommer ofta en dag förr eller senare när hästen uttrycker sin frustration och sitt obehag så att även den blindaste ryttaren inte kan undgå att se. När detta händer finns det vissa som går på linjen "hästen SKA LYDA! " och andra som hoppar ned tillräckligt många trappsteg för att få hästen bekväm och trygg igen. Vilken väg man vill gå är upp till var och en men jag föredrar en grundlig veterinärgenomgång för att sedan gå tillbaka till basic igen och sakta jobba sig framåt. Vara tydlig men också lyhörd för hästens signaler. Om hästen inte är redo för att göra övningen svårare så backar man och jobbar på grunden lite till. Hästen kan ju inte veta att den inte behöver göra en svårare övning idag bara för att den var nervös eller gjorde si eller så i den första övningen. Det är ju bara du som vet vad grundplanen var för något.
 
Sv: Problem med galopp häst

Hur gammal är hästen?
Hur länge har du ridit den?

Jag skulle, förutsatt att den är frisk, gissa på att den missförstår pga lite för snabbt upplägg. Dvs hästen är inte riktigt redo för uppgiften.

Fullblod är känsliga.. Inte helt sällan får man problem med dem om man försöker pressa dem till en form de inte förstår, känner igen iom att varit nära tillräckligt mycket förr etc.
Inte helt sällan har de lite balansproblem.
Allt det gör att om man då i felaktigt läge pressar dem kan de panika.
Jag upplever det lite som snudd på en klaustrofobisk känsla där de upplever att de inte "får plats" mellan hjälperna.
Just därför går de också upp, för att ryttaren blockat vägen fram, antingen genom att hålla i dem eller sabba balansen för dem.

Det är det vanligaste jag möter när folk har problem med fullblod, om hästen är frisk.

Är den frisk hade jag försökt arbeta den i balanserande jobb där man inte pressar in den mellan hjälperna.
Man kan glömma TR-ridning a la lite okänsligare halvblod. Här gäller balansering och lätthet(som jag iofs tror på på de flesta hästar.. men okänsligare tål mer felredning..).
 
Sv: Problem med galopp häst

Kan ju vara något så enkelt som träningsvärk. Om du gör en övning som hästen aldrig gjort tidigare, och sen kräver samma sak dagen efter så är det klart det tar emot.

Har du aldrig gjort t ex squats och gör det i 30 min, för att sen göra det i 30 min dagen efter, så tar det emot. Jag lovar.
 
Sv: Problem med galopp häst

Första gången jag gjorde övningen gick han väldigt bra men drog bak öronen och stannade upp lite när jag bad honom öka tempot/byta gångart. Men han gjorde det. Nästa gång jag gjorde samma övning gick han okej i skritt men så fort jag bad honom börja trava drog han bak öronen, tvärstannade och började göra något slags bocksprång i skänkelvikning (jag vet, det låter konstigt).

När du skriver "första" och "andra" gången, menar du två olika pass olika dagar eller olika "set" under samma pass? Är det olika dagar så är det mycket möjligt som Eloise säger att kusen har grym träningsvärk. Slår själv bakut de gånger då jag gnäller över att jag har träningsvärk och pojkvännen påpekar att "enda boten mot träningsvärk är mer träning". :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 642
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 326
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 089
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semestertips
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp