Problem med granne och hund

En boxervalp kommer växa upp och bli en stor och kraftfull hund. Den kan bli riktigt farlig även om den bara är glad. Välta cyklister och skrämma hästar. Det här måste grannen naturligtvis ta tag i!

Kan det funka att skrämma den? Innan den kommer fram så kan du vända hästen och trava rakt mot den? Många hundar tycker att hästar är läskigt stora. Men eftersom den redan varit framme flera gånger kanske det inte funkar på just den här hunden.

Om min häst var trygg och stabil hade jag bara fortsatt rida och struntat i om hunden följde efter mig. Grannen får väl ha koll på sin hund om han inte vill att den ska springa iväg.

Jag har också stött på en hundägare som lät sin hund komma nära min häst. Jag varnade och sa att visserligen är hästen snäll men att jag inte kunde garantera att hon inte sparkar. Hundägaren sa bara att i så fall får hunden skylla sig själv...
 
@Lingon

"Kan det funka att skrämma den? Innan den kommer fram så kan du vända hästen och trava rakt mot den? Många hundar tycker att hästar är läskigt stora."

Det var det här jag gjorde fast jag travade inte utan skrittade mot den och sa "gå till husse"

Men det var detta som ägaren sa var att "provocera hunden" och är anledningen till att hunden befinner sig 50 m ute på gärdet och jagar hästar (alltså han lägger skulden på mig).

Lite därför jag frågar här också om det verkligen kan vara mitt fel som ägaren påstår?

Har haft hund själv men det var ett tag sedan.
 
@Lingon

"Kan det funka att skrämma den? Innan den kommer fram så kan du vända hästen och trava rakt mot den? Många hundar tycker att hästar är läskigt stora."

Det var det här jag gjorde fast jag travade inte utan skrittade mot den och sa "gå till husse"

Men det var detta som ägaren sa var att "provocera hunden" och är anledningen till att hunden befinner sig 50 m ute på gärdet och jagar hästar (alltså han lägger skulden på mig).

Lite därför jag frågar här också om det verkligen kan vara mitt fel som ägaren påstår?

Har haft hund själv men det var ett tag sedan.

Du har inget ansvar för att uppfostra hans hund. Ingen kan kräva av någon annan att de ska bete sig på ett korrekt sätt mot hans/hennes djur. Därför håller man koll på sina djur så att de bara träffar folk som beter sig rätt. Gör man inte det får man skylla sig själv.

Du har heller inget ansvar för om hans hund kommer framspringande till din häst och blir sparkad och skadad/dödad av hästen. Så om din häst inte blir farlig för sig själv eller dig så tycker jag att du bara ska skritta lugnt vidare och låtsas som om hunden inte existerar. Följer den efter fortsätt rida och så får väl grannen springa efter och försöka fånga in sin hund.
 
Är hästen lugn med det så fortsätt bara att rida. Saker kan hända, en hund kan smita, och man ska såklart hjälpas åt i sådana lägen men i det här fallet har du försökt. Både att prata med ägaren och att få hunden att gå hem. Att vända hästen mot hunden och ryta, gå hem! är vad man kan göra om man vill hjälpa till, om det provocerar hunden så är det än större anledning för ägaren att se till att hunden hålls kopplad så att situationen aldrig uppstår.

Visst kan man påstå att någon som går/rider/cyklar/kör bil förbi på vägen provocerar hunden genom sin blotta uppenbarelse men sålänge det inte är en väg som går på hans tomt och därmed skyddas av tomträtten så är det också något som både hund och hundägare bara får ta.

Det här är ju ingen engångsföreteelse eller något som bara råkade hända utan hunden uppehåller sig på ställen hen inte ska och ägaren skiter i det. Följer hunden med hem hade jag lämnat in den som upphittad på polisstationen. Du behöver inte uppge ditt namn (om de inte har ändrat det nu). Kanske kan det få hundägaren att ha koll på sin hund när han i några omgångar får hämta ut sin hund dyrt från något hundpensionat.

Som hundägare blir jag vansinnig på människor som gör såhär för sådant beteende spiller över på alla oss som sköter oss. Inte nog med att han utsätter sin hund för fara vilket självklart inte är okej, han bryter också mot lagen i hänseendet att han inte tar sitt hundägaransvar mot andra människor och tamdjur men också mot de vilda djuren som har ungar nu.
 
Blir extra ilsk och ledsen eftersom det är en boxer, fast det är så klart helt idiotiskt beteende av hundägaren oavsett ras. Men som redan påpekats blir ju valpen snart en stor och troligen väldigt livlig hund. Boxrar är dessutom riktigt envisa och har dålig självbevarelsedrift. Mina gör lekinviter till hästarna i hagarna när vi är i stallet, så inte en chans att de skulle få vara lösa runt en häst. Det är inte en ras som man lätt skrämmer iväg eller får att sluta med nåt den tycker är kul genom att försöka schasa hem den till huse.
 
@Linda_A

Jag gillar också boxrar, det var därför jag inte ville ha den i svansen på hästen. Men då provocerade jag tydligen hunden och tydligen så till den milda grad att den inte stannar kvar på tomten 😕
 
Jag hade en stor tinker förut och när det kom ut hundar från gårdar och tomter så vände jag direkt och travade i snabbt tempo rakt mot hunden och det funkade alltid, hunden sprang tillbaka med svansen mellan benen. Nu var dock min häst helt trygg runt hundar och jag red ofta samma rundor och ville inte att dessa hundar skulle börja följa oss. Ja vi bodde mitt i ingenstans och det var flera alkoliserade och lustiga människor med hundar som sprang ganska som dom ville.
 
Du har inget ansvar för att uppfostra hans hund. Ingen kan kräva av någon annan att de ska bete sig på ett korrekt sätt mot hans/hennes djur. Därför håller man koll på sina djur så att de bara träffar folk som beter sig rätt. Gör man inte det får man skylla sig själv.

Du har heller inget ansvar för om hans hund kommer framspringande till din häst och blir sparkad och skadad/dödad av hästen. Så om din häst inte blir farlig för sig själv eller dig så tycker jag att du bara ska skritta lugnt vidare och låtsas som om hunden inte existerar. Följer den efter fortsätt rida och så får väl grannen springa efter och försöka fånga in sin hund.
Med hunden hängande i svansen :/
Kan ju blir riktigt farligt om hunden börjar hetsa,även den snällaste häst kan bli rädd / hamna i tumult. Går det inte skrämma hunden direkt genom att trava bestämt rakt mot den ev ha med något längre spö?
 
Lite beroende på hur situationen ser ut hade jag nog reagerat olika.

Är problemet att hunden springer ut och efter hästen på ett sätt som kan skrämma hästen hade jag anmält, förmodligen promenerat förbi den gården för att slippa oroa mig eller eventuellt hoppat av och gått tillbaka med hunden och pratat med ägaren om det fanns en chans att det skulle bli bättring då (men här låter det ju lite lönlöst :banghead:)

Är problemet att hunden sticker och hänger på er hade jag kanske gått tillbaka med den de första gångerna men sen struntat i det och låtit hunden sticka då, inte mitt problem om ägaren är så nonchalant liksom :crazy:

Har en hund i stallet som gärna hänger med när vi ska ut i skogen, men där tycker jag situationen är lite annorlunda, för där är det ju Jag som rider från hundens hem där den utan problem går lös annars. Där går jag såklart alltid tillbaka med hunden om den hänger efter oss, alternativt tar med den resten av turen och har koll om vi kommit en bit innan jag ser den (hänt ett par gånger bara) och smsar ägaren. Men där är jag inte det minsta orolig att hunden ska skrämma hästen (jag har ofta med min egen hund när jag rider och hunden ifråga är hästvagn). För det mesta vet jag ju dock att hunden är ute på gården när jag sk iväg och ber någon hålla i/stänga in den en stund medan jag rider iväg.
 
Med hunden hängande i svansen :/
Kan ju blir riktigt farligt om hunden börjar hetsa,även den snällaste häst kan bli rädd / hamna i tumult. Går det inte skrämma hunden direkt genom att trava bestämt rakt mot den ev ha med något längre spö?

Det beror ju på hur nära hunden går. Om hunden nafsar och biter i svansen/bakbenen går det ju inte. Men om hunden bara följer efter men inte går ända fram till hästen hade jag bara ridit vidare.

Men en del hundar tycker att hästar är så pass stora och läskiga att de vänder och sticker om man travar mot dem. Inte alla dock. Så det är en chansning. Jag har ridit vidare en gång när det dök upp en hund. Hunden höll dock avstånd och gick inte ända fram så jag fortsatte rida och hundägaren ropade på sin hund men det tog ett bra tag innan hunden vände. Anledningen att jag inte stannade för att underlätta för hundägaren var för att de hundarna ofta sprang från huset ut på fältet och stod där och skällde på oss när vi red förbi utan att ägaren gjorde något åt det.

Idag när jag red på ridbanan så kom vår grannes hund springande och var nyfiken. Men där märkte jag direkt att hunden med största sannolikhet inte skulle våga sig nära hästen och jag hade rätt. Hästen brydde sig inte alls så jag fortsatte med ridpasset. Det räckte att jag skrittade mot hunden så sprang den iväg en bit. Nyfiken och ville gärna titta men tyckte att hästen var stor och läskig. Efter en liten stund gick den vidare. Men som sagt, alla hundar reagerar inte så. Men hade jag velat satsa på att skrämma en hund hade jag ridit mot den så fort jag vågade. Mer fart ger större effekt. Men det kräver ju att det aldrig blir farligt för någon och att hästen inte blir stressad/skrämd av det.

Vissa hundar kan det fungera att ryta till på dem. Med morrande röst, mörk och grov röst. Men som sagt, inte alla hundar backar undan av det. Bäst är helt klart om hundägaren tar sitt ansvar!
 
@Linda_A

Jag gillar också boxrar, det var därför jag inte ville ha den i svansen på hästen. Men då provocerade jag tydligen hunden och tydligen så till den milda grad att den inte stannar kvar på tomten 😕

Vilket totalt pucko till ägare. Boxrar är ju så utåtriktade och sociala och nyfikna att det verkligen inte behövs nån provokation utöver att typ existera i samma kommun som dem för att de ska vilja komma fram.
 
Vilket totalt pucko till ägare. Boxrar är ju så utåtriktade och sociala och nyfikna att det verkligen inte behövs nån provokation utöver att typ existera i samma kommun som dem för att de ska vilja komma fram.

Jag kan absolut se en glad boxer komma studsande glad i hågen och välta en cyklist i ren glädje eller bli sparkad av en häst :( Stackars hund! Hoppas att ägaren tar sitt förnuft till fånga!
 
Skulle ridit vidare och sedan anmält till polis, händer inget så skulle jag försökt filma och skicka med det till polisen.

Ingen av mina hästar är vänliga mot hundar och har inga problem med att dela ut sparkar mot framrusande hundar, ja några hundar som rusat fram eller påbörjat ett anfall har blivit träffade och även flugit genom luften.
 
Jag red mycket i stadsmiljö innan så har haft min beskärda del av lösa hundar och farliga ägare.
Hade alltid med ett långt dressyrspö. Lyckligtvis behövde jag inte använda det så ofta men det var väldigt skönt att ha när det kommer påtända/fulla människor med mer eller mindre aggressiva hundar. Slår hellre till hunden än att den blir sparkad eller skrämmer/skadar mina hästar. Hade flera hästar i det stallet som var med om trafikolyckor efter att ha blivit jagade av hundar.

Nu hoppas jag såklart att det inte går så långt för dig TS!

Dressyrspö är också bra att hålla rakt ut för att hålla cyklister och bilister på avstånd :D
 
Har som tur är en väldigt hundsäker häst och rider ofta förbi ett ställe där de har en stor pitbull som är väldigt osäker på hästar.

Jag vänder alltid hästen mot och pratar med hunden . Inte vill jag ha den bakom i hasorna. Träffat på 2 hundar båda modell större som gärna vill smyga bakom hästen.

Upplever inte att det är provocerande att vända hästen mot hunden. Genom att bara fortsätta skritta/trava så triggas de ju att följa efter.

Tråkigt bemötande av hundägaren han borde vara tacksam.

Har själv lösa hundar på vår gård och där går det en grusväg igenom. Vi har uppe skyltar om lösa hundar men aldrig att de är lösa ute utan att vi är med. (grusvägen går genom gården men enda trafken är någon enstaka svampplockare och jaktlaget)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 841
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 871
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp