problem med sadel.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aniie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 741
A

Aniie

det är så här att jag har lite problem att hitta rätt sadel till min unghäst. Då han har rätt hög manke och lång. men han är rätt smal över ryggen, normal är nog vad som skulle passa honom i bombrädden, men har ni något bra förslag på en bra sadel med hyfsad mankfrihet. ?

skicka gärna bild/webbadress där sadeln finns.

tacksam för svar. mvh annelie

har ingen bra bild men på dessa ser man i alla fall lite. http://album.lunarstorm.se/FullSize/73c/{73c3b455-8716-4242-b935-7e454b86da86}.jpg

http://album.lunarstorm.se/FullSize/53a/{53a774b5-ca49-4d3e-bcdb-7964cb7b7197}.jpg

Sv: problem med sadel.

Hm inte så bra bilder men eftersom det är en häst som växer och sätter muskler så är det kanske vart att prova en sadel som man kan ändra bomvidd och liknande på. Wintec/Bates är sådana sadlar. Man kan förutom att ändra bomvidd även ändra höjden på bommen på de nyaste sadlarna genom att öppna baktill och lägga in speciella "paddar" mellan bom och putor. Fiffigt tycker jag som just nu laborerar lite med min sadel... eller rättare sagt låter sadelmakaren göra det ;)

Jag kan inte riktigt se hur hästen ser ut, men då han är såpass tanig är det lika bra att du köper begagnat. Det finns ju hur många sadlar i normal bom som helst, och satsa på en Stubben eller någon gammal Passier (man kan ändra bomvidd på alla sen 60 talet) och rid i ett tag om hästen gillar den. Sedan kan du ju byta upp dig när du ser hur han utvecklas.

Problemet med Wintecsadlar är att bommen blir mer böjd desto vidare koppjärn man sätter i. Så passar den i normal bom kommer den inte passa i en vidare bom. Och då får man likt förbaskat köpa en ny sadel....

Försök att få prova olika märken på sadlar från stallkompisar och dylikt och försök få en uppfattning om vad som ligger bra och känns sköna att sitta i.
Rekommenderar varmt en begagnad sadel till en häst som ändrar sig.Finns många riktigt bra beg sadlar till salu och du kan säkert få igen pengarna om du köper kvalite såsom Passier,MoN,Edinburgh/Wellington,Kieffer mfl.
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
933
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Monjana
·
Utrustning Hej! Jag har ett problem med min hopphäst. Jag har haft honom ett tag och innan jag köpte honom användes han endast som dressyrhäst. Han...
Svar
3
· Visningar
1 518
Senast: LinnJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka