Problem med sadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Norrberge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 693
N

Norrberge

När jag rider, glider sadeln bakåt. Det är en islandssadel. När jag hoppar och galopperar glider den, får hoppa av flera gånger och ändra.. vad ska jag göra? har någon nåt tips? tack så länge!

Sv: Problem med sadel!

Låter ju kanske inte som att sadeln riktigt passar hästen...
Finns några här på buke som säkert vet precis vad och kan mycket mer än jag, så jag knuffar bara på tråden litegrann :D

Hej.
Det verkar som om din sadeln inte passar hästen helt & hållet, jag tkr. att du skall ta dig en ordentlig titt på hur egentligen sadeln ligger på hästens rygg, är du inte så bra på sadölar så tkr. jag att du skall be en som kan sadlar att hjälpa dig, hittar ni inget fel på sadeln & den ligger bra, så kan ni ju alltid testa att sätta på en förbygel ?, men jag tkr. inte det är ng. jätebra ide, kolla helre upp sadeln & i värsta fall så får du väll sälja den & köpa en ny för pengarna. Du kanske spänner sadelgjorden för löst ?

Köp en brösta och se om det hjälper, annars kan det ju vara så som Vimzis skrev, att sadeln inte passar din häst.

Dollar

jo, visst kan det vara så att sadelninte passar men det är nog inte så trovärdigt, hon som hade han före hade ridskola å är väldigt duktig.. vad vet jag.. han har väldigt kort rygg också så det är inte bara att köpa ny sadel.. å man kan ju faktiskt förstå att sadeln gli der nar man :bump: hoppar:bump: .. i går när jag red ut kollade jag och den den hade faktiskt glidit liiite bakåt då. då ed vi först uppför kanske en km inte brant eller nåt sånt, sedan red vi ju ner också.. och omden inte passar skulle den väl ha glidit framåt då.. (??????):confused: :confused: :confused: tack för alla svar hittils!!

Hur länge har du haft hästen?

En sadel som passade för en månad sedan kan redan ha en dålig passform - tråkigt men sant, men så är det med bomsadlar. Mera muskler, mera fett, eller tvärtom, mindre muskler eller mindre fett kan påverka passformen. Och även formen på ryggen (som påverkas lite av hur hästen har ridits.)

Liknande trådar

Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
398
Senast: Linda_A
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka